Norco vs Kona

Lincoln

Ny medlem
Norco vs Kona
Då den tråd jag startade tidigre försvann i det allmänna kaoset på eftermiddagen så kör jag igång den igen då man aldrig kan få nog med åsikter;)

Här är något att bita i för alla tyckare och tänkare där ute.
Jag funderar på en ny hoj då min gamla börjar vara redo för nådaskottet. De två rimligaste alternativen just nu verkar vara en Norco Six 2 eller en Kona Coiler. Jag är 190 lång och väger 90 k, detta i kombination med taskig teknik gör att jag är ute efer en hoj som tål e del stryk. Jag prioriterar utföråkningen (den är ju åndå roligast) även om jag börjar bli för gamal och feg för de värsta dropen och hoppen. Åker väl till Åre eller Norge 1-2 ggr per år och kör lite större banor men annars harvar jag runt i GBG skogarna så hojjen måste gå att trampa på platten och uppför också. All mountain med lutning åt freeride för att använda två populära floskler.

Ingen av dessa åkdon har väl direkt några drömkomponenter men jag är mest ut efter en ram som man kan leva med i många år och uppgradera eftersom när grejor pajjar (vilket de verkar göra allt för ofta) För Norcon talar att det verkar var en j**ligt stbil konstruktion och en något bättre bakdämpare (dhx 3.0 vs vanilla på konan) och mot kanske att sadelröret inte är helt vilket begränsar justeringen. För Konan talar ett något lägre pris och att det är ett stort märke=lätt att få tag på reservdelar, mot talar att alla andra har Kona. Sedan är ju frågan vilken som är roligast att cykla, jag har testat några Kona men en Norco är svårare att lägga vantarna på.

Så där sätt igång och tyck (igen, jag fick en del bra svar senast) jag ser med skräckblandad förtjusning fram mot resultatet.

Norco vs Kona
Jag orkar verkligen inte skriva om mitt inlägg, men man kan sammanfatta det med att jag tycker Norcon är det du ska satsa på eftersom båda cyklarna har ungefär samma komponenter , men att Norco har (enligt mig) en lite bättre ram och DHX-bakdämp. :)

Norco vs Kona
Jag skriver som förut att jag tycker att Norcon är det självklara valet då den är bättre på de viktigaste punkterna(ram, länkage, bakdämpare) och därmed är mer värd att uppgradera långsiktigt. Reservdelar tror jag inte är något problem.

Utvärderade Fox DHX mot Vanilla RC mot Vanilla R i helgen och tycker att DHX jobbar överlägset när det blir stökigt och lite snabbt, bara det är argument nog för att skaffa Sixen över Coilern tycker jag.

Norco vs Kona
Norcon är ovanligare här, men är egentligen ett dussinmärke i Kanada. Priset är högt i europa, men hittar du den till bra pris är det säkert en kul hoj. Jag kör själv en Santa Cruz Bullit i Göteborgsskogarna, om nu någon missat det. :-) Den fungerar för exakt den typen av cykling du beskriver. Sedan finns ju även Yeti ASX, som vi diskuterade ordentligt i tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/427760/page=1/

Kul att fler får upp ögonen för freeridecyklar som fungerar att köra i både skog och berg! :-)

/Leo

Norco vs Kona
Jag provkörde förresten en Norco Six när vi i happymtb var på "På2Hjul" mässan i Göteborg i januari. Det står lite här: Happy provkör på På2hjul

Kan tillägga att den kändes bra att trampa, inte helt olik min Bullit. Tog mig runt på NS banan utan problem, där gick det att testa hur geometrin påverkade när det var tighta svängar bl.a. Hoppade lite med den i supermotard-hoppen och den flög fint, välbalanserad jämfört med Norco A-line som var VÄLDIGT framtung med 888 gaffeln... :-)

/Leo

Norco vs Kona
Den här, Leo:-)

Skogling har fotat mig.
2hjul1.jpg

Norco vs Kona
Men hallå!
Skulle inte denhär tråden handla om Horstlink eller inte? ;)
En vattendelare som infekterar stämningen på happy och rör om i grytan. Något som skakar om i getingboet.

Norco vs Kona
Får väl skicka in en annan brandfackla då då Horstlänkens för eller nackdelar inte verkar väcka debattlusten hos så många!

Med risk för att skapa mig ovänner måste jag säga att det är konstigt att det inte är någon som står upp för Kona Coiler med tanke på hur många av dem man ser i omlopp, åtminstone i GBG. Så mycket dyrare är ju inte Norcon så att det inte är jämförbara! Har Kona ägarna sett för mycket på New World Disorder och köpt myten eller?

Senast redigerad av en moderator:
Norco vs Kona
Lutar starkt åt en Norco, läste långtidstestet i MBR och en annan recension i What MTB och både var nöjde me den förutom gaffeln men det var ju knappast någon överraskning. Lär nog funka utmärkt för mina behov.

Tillbaka
Topp