Nordstjernan.

• Trådstartare Trådstartare xdr
  • Start datum Start datum

xdr

Aktiv medlem
Nordstjernan.
La det här i en annan tråd men det förtjänar en egen. Jag har en nordstjernan damcykel som bara egentligen står här hemma ,den är brun med vad som troligtvis är orginalfälgar (brunvita). Alternativen är som följer: Sälja/byta till någon cykelintresserad, Fixa upp den själv till orginalskick.

Vad skulle ni gjort, vart får jag tag på mera information om cykeln (kollat cykelhistoriska.se) Någon som vet något.

Nordstjernan.
Ja, din beskrivning av cykeln säger inte jättemycket. Nordstjernan köptes upp av MCB på 60-talet och blev så att säga ett märke i mängden. Utsmyckades som alla andra. Du säger att fälgarna är brunvita? Menar du att det är en brun rand i mitten och vitt på sidorna? Har skärmarna samma kombination? Vill du ha reda på årsmodell, så finns det två metoder varav den ena är krångligare; på navhylsan står det troligtvis Torpedo Schwienfurt, ekerantal (28 eller 36) och en bokstav. Den bokstaven avslöjar vilket årtal navet är tillverkat, t.ex. bokstaven M betyder 1969. Cykeln kan då med 50% chans vara tillverkad 1969, men också 1970 då MCB gärna gjorde slut på sitt "årslager" innan de beställde nytt. Den andra metoden är ta isär vevpartiet och titta på vevarmens mitt där det oftast står MC och t.ex 69.

Kolla gärna på Raketsport.com. Där finns det gott om broschyrer.

Nordstjernan.
Jävlar vad smart jag är som inte beskriver och bildar tillräckligt. Bild kommer när jag har laddat telefonen. I baknavet står det ab torpedo uppsala sweden 48 (förtioåttan ekrar) och en NL stämpel i framnavet står det bara NL. Skärmarna är troligen inte orginal utan helblanka. Tyvärr har den pga av brist på cykelförråd fått lov att stå ute så den är rätt rostig.

Nordstjernan.
Ok, men då kan vi utesluta det mesta av min information. Det som står på ditt nav betyder inte att det är 48 ekrar, utan att den är tillverkad 1948. Under andra världskriget fram till mitten av 50-talet, licenstillverkades Torpedo-nav av Nymans bara för att säkerställa tillgången. Skärmarna kan mycket väl vara original, men det får bilden avslöja. Du säger att det står "NL" på framnavet? Du tror inte att det är "NV"=Nymans verkstäder?

Tillbaka
Topp