Norge - boende, mat och transport?

Bele

Aktiv medlem
Risken för regn är en realitet och därför vill vi gärna ha flexibilitet. Hur får man till den bäst och till rimlig kostnad? Går det att boka boende under resan eller måste det förbokas? Boende i tält eller stora sovsalar går bort. Hur undviker jag som äter väldigt mycket mat att matkostnaden blir orimligt (i förhållande till andra resmål) hög?

Vi (två personer) tittar fn på två alternativ:
1. Resa med Trollstigenområdet som mål.
2. Resa via Skagen och cykling runt Preikestolen och Trolltunga

I båda fallen utgår vi från Stockholm. Reseperiod sannolikt juli.

För alternativ 1 känns husbil som ett bra alternativ för flexibilitet. Har dock ingen erfarenhet av det sen tidigare. Ganska dyrt och kanske utbokade om man vill avvakta fint väder.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter! Det behöver inte vara strikt enligt ovan, vi kanske får nya perspektiv och idéer.

Senast ändrad:
Förtydligande - när vi cyklar i Alperna hyr vi alltid hus eller lägenheter och äter allt utom lunch vid boendet. Det senare mest av praktiska skäl, vi kan äta vad vi vill, hur mycket vi vill och i synnerhet så behöver vi inte vänta på maten (annat än tillagningstiden). Det är visserligen inte samma personer som ska cykla i Norge, men vi skulle nog gärna ha ett liknande upplägg. Det torde dock bli svårt då vi i Norge inte har lyckats ringa in tillräckligt mycket cykling för att kunna göra som i Alperna, dvs bo i två orter och med begränsad transporttid ta oss till bra cykling.

Frikamping är förbjuden i Norge å priserna därefter , antar att ställplatserna är dubbla än här i Svea som är absurda i prissättning .

Hoppas ni finner er väg , jag blev erbjuden jobb i Norge i veckan men bara tanken av att bo där får mig å må dåligt .

Hmm, går alltså tält bort i Norge?

Går lite i funderingar om resa till ungefär samma område och brukar annars tälta när vi är nere på kontinenten. Men tittar man på nederbördsmängder i västra Norge så ser det inte så kul ut kanske.

Jag har varit i Norge med vår campervan en hel del under de senaste åren och har aldrig ställt den på en betalplats. Det är möjligt att "Frikamping är förbjuden i Norge" men med tanke på hur många som bor i sina bilar på ställen där betalning inte utgår så verkar inte dessa överträdelser beivras i någon större utsträckning.

Frikamping är förbjuden i Norge å priserna därefter , antar att ställplatserna är dubbla än här i Svea som är absurda i prissättning .

Hoppas ni finner er väg , jag blev erbjuden jobb i Norge i veckan men bara tanken av att bo där får mig å må dåligt .
Nää jag har tältat en massa i Norge, de har allemansrätt som i Sverige.

…. Hur undviker jag som äter väldigt mycket mat att matkostnaden blir orimligt (i förhållande till andra resmål) hög?
Genom att välja ett annat resmål än Norge 😉
Norska kronan må vara nästan pari med den svenska men nordmännen har så många fler. I jämförelse är maten ohemult dyr i Norge, oavsett hur den införskaffas.

Det går fint att tälta enligt allemansrätten i Norge. Camping var billigt i Trysil. El, dusch etc etc ingick.

Tält är ju grymt om man gillar tält. Flexibelt och billigt.

Stugor på campingplatser är ju ganska smutt om man vill laga mat själv, vilket man vill på landsbygden i Norge. Restaurangmaten är katastrofalt dålig i norska småstäder, sämre än Sverige tom.
Nackdelen är att dom fräscha stugorna oftast är tingade, så man måste planera och boka i förväg om man inte vill riskera att få en sunkig stuga.

Som sagt, bo på campingplatser, och köp så mkt mat & öl som möjligt i Sverige och ta med.
Man kan ju fixa ett lite större och bekvämare tält att ha i bilen och ta med, eller boka stuga på campen. Är det fullt är det ofta inte så långt till en mindre poppis camping.

Finns även stugor/hytter utan koppling till camping. Standarden kan variera rätt mkt även om mitt intryck är att den överlag är ganska god numera till skillnad från innan oljepengarna förändrade landet. I slutet av 70- och början av 80-talet fanns en del väldigt enkla (och billiga) hytter.

Sen är mitt intryck att norrmännen har likartade semestertider som svenskarna så juli, kanske ffa andra halvan är högsäsong och en hel del boenden är nog bokade redan nu.

Kan tänka mig att det, om man ska göra sista-minuten-bokningar utgående från vädret, inte är helt fel att anpassa vad man vill tänker sig att göra utifrån var man hittar boende.

Tack vare allemansrätten är fricamping (även kallat vildcamping och vildmarkscamping) tillåtet i Norge. Du får alltså övernatta i ett tält eller en hängmatta på obrukad mark (till exempel skogar och fjäll) under vissa förutsättningar:

• Håll minst 150 meters avstånd till närmste hus eller stuga. Detta gäller även husbilar, husvagnar och minibussar.
  • Du får stanna på samma plats i upp till två nätter. Är du högt uppe i fjällen eller långt från bebyggelse kan du stanna längre.

Tillbaka
Topp