Norgeresa

JonatanB

Ny medlem
Norgeresa
Hejhej,

Denna fråga har säkert ställts många gånger tidigare men here goes! Jag ska till Norge med några vänner nu i sommar och vi tänkte röra oss upp mot Ålesundhållet, se trollstigen och lite så. Men tanken är att vi vill cykla några fina mtb-trails! Vi är inte ute efter downhillorter utan snarare fjällstigar / naturupplevelser men gärna med roliga utförslöpor..

Är det någon som har några tips på cykelstigar i Norge som är the shit liksom?

Eller kanske tips på bra informationskällor om detta?

Alla tips uppskattas :)

Mvh
Jonatan

Norgeresa
Området kring Fjörå/Åndalsnes är fint. Sedan är den gamla versionen av Trollstigen, Klövstigen också fin. Jag har inte kört den själv, men jag har sett tillräckligt med film och bildmaterial därifrån för att kunna säga det med rätt stor säkerhet. Kör den gärna från toppen av Trollstigen, då får du lite brant och löst till en början och sen snabbt och flowigt i skogen.

Norgeresa
Tack för alla svar och tips! Ska sätta mig in i alla era tips i helgen - det ser ju ljust ut!

@Lundatok: Nej Marrans RR har jag inte sett/känner inte till..

Mvh
Jontan

Norgeresa
Jag kan starkt rekommendera Romsdal Adventure. Företaget drivs av Tommy och hans fru.. Grymt trevliga båda två. Tommys känner varenda stig i området.

http://romsdal-adventure.com/

Ett par bilder från vår tur i 2013:

Skrmavbild2015-02-18kl.20.56.59.png

Skrmavbild2015-02-18kl.20.57.18.png

Norgeresa
JEBUS geir! Det där såg ju sanslöst ut. Häftigt! Ska definitivt kolla upp; kul om man kan träffa några locals som är trevliga och kan området!

Mvh
Jonatan

Norgeresa
Tusen tack för alla tips. Vi kommer nog försöka köra på samtliga av tipsen.. Jag kan lägga upp vår resplan sedan för den intresserade - kan nog bli en riktigt bra rutt att åka för cykling i Norge :)

Norgeresa
Ett tips är att inte försöka åka till tusen ställen på alldeles för få dagar. Det blir mycket hetsande fram och tillbaka, och ofta är det så att det är först när man är på plats och har gått några turer på samma ställe som man riktigt kan bedöma hur kartan relaterar till verkligheten.

Ofta kan man spana turer när man redan är ute på tur så att säga, plus att allt det där med att hitta någonstans att handla/bo/skita/bada tar en massa tid och energi om man hamnar på helt nya ställen varje kväll.

Bara i området runt Fjörå finns det nog med turer för att sysselsätta mig i två veckor nonstop, jag var där en vecka i somras och det kändes som att vi precis börjat skrapa på ytan. Det finns så många fjäll, och så många stigar!

Norgeresa
@Marran

Härligt att höra! Ja det är nog ett väldigt bra tips. Kan redan nu känna att det är mycket att hinna med. Ska lyfta ditt tips med mina kamrater.

/Jonatan

Norgeresa
Oavsett tror jag ni kommer ha en helt fantastisk resa, det är ett helt sjukt område.

En annan grej jag kom på. Jag vet inte hur ni tänkt bo, men ska ni campa så fundera på vad ni kan ha för torkmöjligheter. Det är inte ett område känt för sitt stabila väder precis.

Norgeresa
+1 på Marrans inlägg. Kom också ihåg att det tar evigheter att köra någonstans i Norge. Det är alltid något berg eller fjord i vägen.

Norgeresa
marran skrev:
-------------------------------------------------------
...
>
> Bara i området runt Fjörå finns det nog med
> turer för att sysselsätta mig i två veckor
> nonstop, jag var där en vecka i somras och det
> kändes som att vi precis börjat skrapa på ytan.
> Det finns så många fjäll, och så många
> stigar!

Blev det någon RR från dig och M-P i somras? Eller sitter du på en hög med bilder och en reseberättelse?

Lyckades inte hitta någon tråd när jag sökte, men finns det skulle det inte förvåna mig om mitt minne är kort och att jag har kommenterat i den..

/David

Norgeresa
Jag tror faktiskt inte det blev det. En sketen bloggpost blev det kanske. Jag skylle på att det var en hektisk sommar med mycket cykling. Kanske dags att dyka ner i det bildarkivet, en och annan fin bild tror jag det blev ändå

Norgeresa
Hej igen! Vi har tagit åt oss av ditt förslag Marran - åk inte till för många ställen - och siktat in oss på Fjörå. Vi tänker campa, och nu undrar jag om ni har någon koll med hur det ligger till med parkeringsmöjligheter? Är t ex Nysaetra en möjlighet? Vi tänkte liksom bara knata in i skogarna däromkring med vårt tält, men det förutsätter ju att bilen får stå någonstans... :)

En annan fråga är om ni har någon koll på om man köpa kartor på området att ta med sig? Tycker det är ovanligt svårt att hitta..

Norgeresa
Bor du i sthlm så har kartbutiken några kartor. Men de har inte de flesta stigarna. Vi upptäckte att det bästa var nog att köpa karta på plats. Kolla in kartan nere vid olycksmonumentet, där är alla stogar för fjörå utmärkta.

Du kan inte köra upp till sätern, vägen är bommad.

Tillbaka
Topp