North Shore Örnsköldsvik

Öviksmicke

Ny medlem
North Shore Örnsköldsvik
Jopp, det är rätt. Har precis pratat med en bekant markägare här i byn som har gett mig tillåtelse att bygga en North Shore bana en bit in i skogen. Så nu ska det byggas för fullt.
Jag är tacksam för tips från er. Ex byggtips samt inspirationstips.
Har fått några kanontips från "cal" (STORT TACK FÖR DET).
Ska försöka få in lite bilder på området som idag är mestadels berg. Kom gärna men någon rolig idè.

10.JPG

11.JPG

13.JPG

14.JPG

15.JPG

16.JPG

North Shore Örnsköldsvik
Jag är helt övertygad om att Egil och Lagombra kan ge dig fler bra tips.

Men några uppenbara misstag som man nog gör i början är nog att man bygger för rakt och platt och tråkigt. Ju mer svängar, höjdskillnader, liv osv. det blir desto roligare är det. Sen är det ju en klar fördel om man lyckas integrera snyggt i terrängen istället för att bygga något som ser ut som en berg-och-dal-bana. Men du har ju finfin terräng att bygga i där! Bara att utnyttja terrängen till fullo så smälter det nog in bra...

North Shore Örnsköldsvik
En bra grundtanke är att bygga in det i en slinga o så att man får ett bra flow... så att själva byggnationen har ett existensberättigande i åkningen... annar så blir det bara lekpark av det hela o då tröttnar man efter ett tag... du verkar ha fina stenblock att leda en bit av sträckningen över tex...

North Shore Örnsköldsvik
Tänkte du att man har en sträckning på banan och sedan kan man göra avstickare med olika svårighetsgrader?
Tyvärr går det inga stigar där just nu, men det kanske man man fixa...

North Shore Örnsköldsvik
Nja se bara till att det är inbyggt in nån form av stig som leder vidare till nåt så det inte bara är ett ställe man åker tillför att leka på "bygget"... då tröttnar man snart på det... men om det är inbakat i nån form av stig som man kan flyta igenom o växa i så kommer det klart att ha ett värde länge...

North Shore Örnsköldsvik
Ok, då får vi helt enkelt se till att det blir en stig där, tror jag inte blir allt för svårt med tanke på läget samt skogen. Fortsätter man en bit in så kommer man till slut till en stor sandgrop med många roliga spår i.

North Shore Örnsköldsvik
Se till att svårighetsgraden hamnar rätt. Bygger du för att det skall bli "svårast i sverige" eller kanske ha olika linjer så att både nybörjare och eggspetter kan åka och ha kul?

North Shore Örnsköldsvik
hm, jadu, har inte bestämmt riktigt om det bara ska vara ett spår eller om det ska vara olika avstickare med olika svårighetsgrader. Det är väl bäst med olika avstickare.
En sak är iallafall säker, det kommer inte att bli svårast i Sverige, då vågar man ju inte cykla där själv...

North Shore Örnsköldsvik
*skratt* Jag vet, jag gillar att hålla mig på marken så spångarna på sörmlandsleden känns lagom för min del. Typ barnlinjen i en normal NS :)

Men det var typ min poäng, att det ofta är så svårt byggt att man som nybörjare inte ens kan testa.

North Shore Örnsköldsvik
Det är väl fördelen när man bygger den själv, man kan anpassa den till den svårighet man själv vill ha. Fast då ser det så enkelt ut när man bygger den så den blir väl lagom svår innan man blir klar (fast klar blir man väl aldrig... blir väl alltid nån ny avstickare å så med tiden)

North Shore Örnsköldsvik
Reportagen på Frostnet.nu är helgoa.

Men det är lite synd att hostningen av sidan funkar så dåligt. Tidigare var det väl mest forumet som låg nere. Men nu kan jag inte ladda frostnet alls. Är någon av servrarna nere?

North Shore Örnsköldsvik
Äntligen, till helgen börjar vi bygget. motorsåg, skruvdragar, 300skruvar, hel skog samt över ett virkeslass på traktorsläp, det borde väl räcka ett tag...

North Shore Örnsköldsvik
Jahapp, nu är bygget påbörjat. Men som vanligt så går hälften inte alls som man tänkt sig.
Vägen upp var så dålig så det var knappt ens möjligt att köra där med terrängbil vilket lede till att det vara bara till att glöma tanken på att få med upp virket vi hade hemma.
Slö kedja på sågen och våra skruvdagare veknade allt för snabbt. Men vi har iallafall fått upp en bra stomme. Ser skoj ut.
Så nu får vi invänta torka så vägen blir farabar för att få upp annat virke. Men kedjan är slipad och skruvdragareproblemet är löst.
De ska fan te å va tungt om en 12v skruvdragare med 75A/h batteri ska vekna... ;-)

Bilder??? Jodå, visst var kameran laddad så det inte skulle vara slut på ström i den, fast den låg ju kvar hemma...

North Shore Örnsköldsvik
Du har ju helt sjukt bra terräng för ett sånt bygge. Beträffande skruv, låt mig gissa: 120 mm, breda självborrande träskruv. Dom äter skruvdragare, den enda jag träffat på som orkade i längden var en sån där dyr hitachi i äckelrosa. 18v jula-skruvdragare dog på samma uppgift.

North Shore Örnsköldsvik
Kan säga att våra planer (drömmar) om banan går långt utöver praktiskt genomförbart... :-P
Vi hade en 14v samt en 12v med låg utväxling. Men med den "nya" släpbara borrmaskinen så kommer inte enns våra 160mm skruv att stanna... Men som du gissade är det 120mm vi använder i huvudsak.

North Shore Örnsköldsvik
Tack KHS! (förvisso har vi redan kollat en massa på den härliga sidan)

Roger skrev:
-------------------------------------------------------
> Hammare och spik!

Inte lika hållbart som skruv, därför valde vi skruv.

Tillbaka
Topp