Nostalgiporrprojekt, Giant Cadex -92

Åhoj!

1992 köpte jag mig en Giant Cadex CFM-1. En kolfiberMTB med stel gaffel och nya XTR M900. Det var en skön cykel som tyvärr blev stulen 1996. Sen följde en rad cyklar, varv de flesta är kvar hemma, men tanken på den där svartsilvriga har inte försvunnit.
I går såg jag en annons på Blocket på en CFM-3, lite sämre komponenter men samma ram. Priset var överkomligt (500kr) så jag köpte den. När jag ändå var ute och åkte svängde jag förbi och köpte ett par nästan tidstypiska Spenglehjul också.

Så nu står den där i mitt garage och bara väntar på ömhet. Jag har ju ingen enpetare så om växelkomponenterna visar sig vara helt oreparerbara så blir det nog en sån operation. Annars kanske den får återuppstå i växlat utförande.

Vad tycker happypossen? Vad ska jag göra med den?
Är det möjligen någon som har tidstypiska komponenter i bra skick?

Så här ser den ut nu och jag ber om ursäkt för sadelvinkeln som jag inte hann justera i går kväll.

Bilagor

• GiantCadex CFM3.JPG
    GiantCadex CFM3.JPG
    116.3 KB · Besök: 132

erik h

Aktiv medlem
Leta rätt på en kort styrstam, modernt styre och modern sadel, sätt i de bredaste däck som får plats och kör den singlespeed på fina slappa söndagsturer. Det är vad jag tänkte göra med mitt liknande projekt.

Prylarna från den tiden är kanske inte så bra att cykla på riktigt med, men kul att återuppliva airen av det gamla.

MatsS

Aktiv medlem
Precis en sådan köpte jag som min andra mtb, har fortfarande kvar framgaffeln. Den har moderna vinklar och tål en 80mm gaffel. Kul att höra vad du gör med den.

/Mats

Wst

Medlem
Jag tycker oväxlat är helt rätt. Komponenterna var som sagt inte sådär jätteroliga på den tiden...

Min sambo, som är bortrest, var inte helt entusiastisk till mitt inköp och som kommentar till att jag ev tänkte bygga om den till enpetare så sa hon att hon då skulle tvinga mig att cykla uppför backarna hem. Vi har en stigning på 100 höjdmeter med som mest 15% för att komma hem.

Får se vad det blir, det är kombinerade växelbromsreglage, Deore DX, och de kändes riktigt fina i funktionen. Gissar att cykeln kanske får uppleva flera ombyggnationer. Mitt ständigt pågående hobbyprojekt alltså. Jag saknar inte andra cyklar att träna/tävla/vardagscykla på så det gör inget om denna är under ombyggnad ofta.

Men just nu undrar jag mest när happys vinklubb ska identifiera mina flaskor i champagnekylen under mekbordet...

da PEF

Aktiv medlem
>
> Vad tycker happypossen? Vad ska jag göra med den?
>

Behåll de gammla DX prylarna, det är nog den slitstarkaste komponentgrupp Shimano någonsin byggt. Ta för guds skull bort det där "bullhornstyret", det kan ju förstöra vilken cykel som helst.
Mvh.
//P

castrello

Aktiv medlem
Gör inte om den till enpetare! Blivit gjort till förbannelse. Håll den så där lagom retro, sätt på en flite (som var den tidens storsadel), byt ut däcken (kanske det går att hitta t.ex. Tioga Psycho eller Ritchey z-max?) och byt ut vajrar och höljen. Blir fint så.

Jag har nog en gammaloskön gul Juliana Furtadosadel liggande hemma.

Vad var det för däck man hade? Panaracer Dart å Smoke, eller vad hette de?

Rudan

Ny medlem
däck; SPZ Ground Control (s), TIOGA Farmer John, PANA Kahrtoum o det där superlätta tunna...

Växlar bak men inte fram då? Lvg-vevar?

Grattis till en ram som vi alla ville ha!

Niky

Medlem
Tjena Ola

Jag har oxå haft en cadex 3:a .

Det var jag och Bernt som åkte på lätta hojar första Mtb Sm - 93.

Bernt`s under 10 kg och min strax över ,med just Panaracer Dart å Smoke.

Häliga tider, det var bättre förr.

/ Niky

MatsS

Aktiv medlem
Jag hade Panaracer bak och Onza porcupine däck fram på min Cadex 3:a. Det var tider det. Jag har för mig att den vägde 11,5 kg med stel gaffel. Kul att se sin första MTB, fast jag hade en 16" ram.

/Mats

MatsS

Aktiv medlem
Hittade den här sidan <http://www.bikepro.com/products/tires/onza.shtml> som innehåller allt gammalt godis man kunde köpa när det begav sig. Titta och njut...

/Mats

GiantCadexCFM3a.jpg ht=544

Första inkarnationen blir tidstypisk med bara 90-talsprylar. Gjort sedan sist;
Stortvätt
Hutch Python klarar sig som 90-talare
Turbosadel, nytillverkad men satt original på CFM1
Ny kedja och kassett
Nya virar och höljen
Nya bromsklossar (canti är ett helvete)
Mina gamla XT-pedaler med korgar

Växlar och bromsar var i riktigt fint skick och lagrena likaså. 500 spänn var cykeln helt klart värd.

Behöver bara en längre sadelstolpe för att passa mig. Någon som har en gammal 30,2mm 400mm lång stolpe liggande så är jag spekulant.

Rudan

Ny medlem
Viva la 90 talet

Sällan man ser sådana Giantar numera. Jag gillar att ni håller dem vid liv. Märkligt hur styrstammen åldrats till det sämre, men jag minns också hur jag avskydde a-head när det kom.

Och hur jävla ok var inte vikten när dem kom då? Nice!

imrog

Aktiv medlem
ÅÅÅåh när skall jag få tid för mitt retrobygge.
Har en Parkpre 825R med Spinergy RevX hjul som väntar på att byggas ihop.
R

Snuten

Aktiv medlem
castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Gör inte om den till enpetare! Blivit gjort till
> förbannelse. Håll den så där lagom retro,
> sätt på en flite (som var den tidens storsadel),
> byt ut däcken (kanske det går att hitta t.ex.
> Tioga Psycho eller Ritchey z-max?) och byt ut
> vajrar och höljen. Blir fint så.

+2378

Gilgo77

Ny medlem
Ola Orädd skrev:
-------------------------------------------------------
> > CFM3an stod ensam och ville ha sällskap så jag
> köpte denna. Helt OK originalskick. Kedja,
> kassett, bromsklossar, handtag, andra däck och en
> riktning av växelörat å så är den i fin form
> igen.
>
> Letar nu efter CFM1an för att få hela trippeln
> från 1991;

En sådan hade jag en gång. Cadex CFM-2 med en RS Mag 21 Long travel. Kolfiber var inte så värst vanligt på den tiden. Bytte från en Rocky Mountain Hammer med stålram, lite annorlunda upplevelse med kolfiber då.

Rudan

Ny medlem
rekrej; jag har en P-23:a som ej är till salu, men fin är den. :D

Fanns det någon skillnad mellan 23:an och 21:an (ramen)? Fanns det aldrig någon 22:a? Jag har den svetsade eftersom jag vaknade på fel sida den dag jag skulle beställa. Jag vill minnas att Tom själv lödde sina ramar om det nu skulle ha någon betydelse. Så långt före som Tom var 1990 har ingen tillverkare varit sedan dess vill jag påstå.

De är inte helt ovanliga på Ebay om du vill köpa dig en spänstig häst.

tmalm

Aktiv medlem
Såg den utanför afären, en riktig nostalgiporrCadex, allt utom däcken verkar vara orinal- till o med bromsklossarna stoltserar med XTRloggan. Sexy MF! :-)

/T

Bilagor

• Foto0625.jpg
    Foto0625.jpg
    94.7 KB · Besök: 44
Oj, tio år sedan....
Jättekort:
CFM3:an hänger på en krok i garaget, till salu om någon vill köpa. CFM2:an är såld, likaså de treekrade hjulen.
Någon CFM1:a verkar aldrig bli till salu.

Topp