[Notis] Eksjö gör sig redo för drabbning

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
emmer sa:
hm sa:
emmer sa:
hm sa:
Grym tid av Jenny annars .
Hade väl vunnit både h30 o h40 om hon pressats .
Eller var banan tyngre när gubbarna körde ?
Banan blir ju tyngre/mer uppkörd ju längre dagen går (vilket jag tror dom imorgon som startar sent är jäkligt glada över).
Men nu startade ju H30 innan damerna så det beror nog inte på det utan snarare på att herrar i den åldern kör senior om de är duktiga och har licens nog.
Kanske, fast igen i elit över 30 år hade bättre varvtider än Jenny heller...
Att köra 50% längre (60 mot 40 minuter, 9 mot 6 varv) gör nog att man får ta det lite lugnare...
(Även om det fanns de över trettio som hade lägre snittvarvtid).
CX är ju till skillnad från linjelopp inte en sport där man hushåller med krafterna och tokspurtar på slutet utan en sport som börjar med en tokspurt och där man sedan försöker hushålla med resurserna för att orka ända till mål...

Linjelopp ?

hm sa:
emmer sa:
hm sa:
emmer sa:
hm sa:
Banan blir ju tyngre/mer uppkörd ju längre dagen går (vilket jag tror dom imorgon som startar sent är jäkligt glada över).
Men nu startade ju H30 innan damerna så det beror nog inte på det utan snarare på att herrar i den åldern kör senior om de är duktiga och har licens nog.
Att köra 50% längre (60 mot 40 minuter, 9 mot 6 varv) gör nog att man får ta det lite lugnare...
CX är ju till skillnad från linjelopp inte en sport där man hushåller med krafterna och tokspurtar på slutet utan en sport som börjar med en tokspurt och där man sedan försöker hushålla med resurserna för att orka ända till mål...
Linjelopp ?
Wikipedia har funnits sedan 15 januari 2001...

emmer sa:
hm sa:
emmer sa:
hm sa:
emmer sa:
hm sa:
Linjelopp ?
Wikipedia har funnits sedan 15 januari 2001...

Jo jag vet vad ett linjelopp är .
Men vad har det med detta att göra ?
I tennis gäller det att slå en boll över ett nät till skillnad från cx där man ska hoppa över ett löphinder.

konscious sa:
Vill man locka till världsstjärnor får man nog inse att dom är mer lojala med sin arbetsgivare än mot sin klubb.
Och då får väl kommissarien bli flitigare med böterna i väntan på ev. regeländring.
För i SM representerar man sin svenska klubb och inte sin arbetsgivare.

emmer sa:
Aliide sa:
GoranS sa:
Konkret sa:
cerro sa:
Jeppe_E sa:
Hahaha.. men va fn

Dam
Senior
Startnr 102, Jenny Rissved, Falu CK.
Har ej tävlat i av f
örbundets godkända klubbtröja.
Par. 3.1.3.045
500 SEK i böter

Samma som förra året. Scott tycker väl det är värt 500kr att hon kör komplett Scott kit.

Regler är regler. Är inte hennes hemmaklubb värd lite reklam?
Hade jag varit Jenny hade jsg stått på mig om att köra på hemmatröjan.

Köra hemmatröjan?

Scott-Odlo Racing Team är väl lika "hemma" som Falu CK för Rissveds? Och kanske värt att pröjsa en femhundring om man saknade adekvata kläder för väderleken i Falu CKs färger? Även om kanske lite divigt/nonchigt att inte lägga manken till att skaffa klubbkläder (eller av klubben att se till att det finns adekvat garderob för alla väderlekar i alla storlekar för alla kön).
Men Scott-Odlo är ju inte så svenskt att de har i SM att göra. Och det krävs bara en klubbtröja ytterst.
Utan det handlar nog mest om att man inte riktigt vill bry sig om regler som kanske kan upplevas som udda om man kommer från MTB...

Är reglerna annorlunda i mtb när de gäller användandet av klubbtröja på sm?

sivan sa:
emmer sa:
Utan det handlar nog mest om att man inte riktigt vill bry sig om regler som kanske kan upplevas som udda om man kommer från MTB...
Är reglerna annorlunda i mtb när de gäller användandet av klubbtröja på sm?
Kolla gärna själv http://scf.se/forbundet/wp-content/uploads/sites/9/2015/11/SCF-TR-del-01-2016.pdf
Jag är för lat för att titta i mer än sek.3 1.3.045 och där nämns Landsväg, CX och Tempo.
(Så MTB är uppenbarligen ingen riktig cykling, och kräver därför inte klädkod :-) )

Endast på happy blir tröjan huvudnyhet.... :)

Banan såg kul ut och man kunde komma riktigt nära åkarna precis överallt. Vädret superfint, strålande sol och vindstilla.

Damernas lopp blev snabbt odramatiskt. Jenny tog täten följd av Emma och redan efter ett par varv var ledningen "ointaglig". Emma gjorde flera missar i det branta skogspartiet. Tror jag såg Jenny vurpa en gång, men hennes fart var påtagligt högre och tekniken i absolut toppklass, jag filmade dem lite och ingen av de andra damerna var i närheten.

Herrloppet startade riktigt intensivt, tyvärr har jag dålig koll på namnen där men en liten klunga på fyra etablerades, tror Wengelin var fyra eller möjligen femma men tappade taget och föll bakåt då tempot skruvades upp gradvis; troligen eftersom banan blev mer uppkörd och mindre halkig. Tror Mattias föll en eller två ggr. Därefter splittrades trion upp men det var rätt öppet hela vägen. Tio - femton sekunders lucka mellan dem så ett misstag skulle räckt.

Jag hade tänkt att mina barn skulle testa idag men då jag såg på schemat att deras körning skulle börja kl 900 fick det bli sovmorgon istället. :)

emmer sa:
konscious sa:
Vill man locka till världsstjärnor får man nog inse att dom är mer lojala med sin arbetsgivare än mot sin klubb.
Och då får väl kommissarien bli flitigare med böterna i väntan på ev. regeländring.
För i SM representerar man sin svenska klubb och inte sin arbetsgivare.

Mao en verkningslös regel eftersom 500 inte avskräcker. Men helt rätt att man representerar föroreningen vilket syns i resultat listorna om någon tvekar.

Körde sent igår och då frös banan under loppet, så det var svårt att veta hur det skulle kännas från varv till varv. Idag körde vi tidigt och då höll sig banan mer stabil. Tyckte det var bättre idag, men det kan bero på att jag slapp alla teknikproblem som jag hade igår. För övrigt har det gått sämre och sämre under hösten, så vi får väl se hur det blir i Malmö.

Tillbaka
Topp