[Notis] Enduro Sweden Series startar 4 maj

H. skrev:
-------------------------------------------------------
> mattel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > är det här istället för DH-cupen?
>
> Vad jag fått för mig kommer det även vara en
> DH-cup med typ fyra deltävlingar. Kolla Facebook
> "DH 2014" eller nåt i den stilen.

Jo det är rätt. De skall ha en DH-kupp i år. Allt enl ett samtal med SCF iaf.

Stalle

Så då är det alltså klubbtillhörighet och licens som gäller för att köra ESS då eller?

Jag håller tummarna för att det icke blir licenskrav. Men det är min högst egoistiska åsikt.. för mig är det officiella inte lika viktigt, men jag förstår att ni vill göra det riktigt och "äkta". Det är ju ändå en hel del jobb.

Kung_Gustaf skrev:
> Det är ju ändå en hel del jobb.

Om inte annat blir det det när man blandar in scf.

Det kanske går att ordna nån lättadministrerad svartlicens.

Kul initiativ annars. Hoppas och tror att det blir succé!

/Johan

Okej SCF har inte gjort det lätt för sig att få folk att gilla att samarbeta med dom. Tro mig jag har varit en finne i röven på dom några gånger genom åren.
Men ska tävlingar vara seriösa och kunna växa måste man organisera sig på något sätt och i Sverige finns just nu bara SCF att söka hjälp hos om det ska vara "på riktigt".
Det är fritt fram att bilda ett eget förbund men jag undrar vem som skulle orka dra det?
Att ha licens innebär att man har rätt hjälp om det händer något och arrangörerna har rätt hjälp om det händer dig något under tävling och träning.
Det SCF gjort fel tycker jag är att dom inte jobbat mot att få alla som tävlar inom cykel att tycka det är bra att ha licens för att visa att man är en "riktig" cyklist. Det ska vara coolt att ha licens.
Det har genom åren varit en sandlåda inom SCF där interna strider gjort att nästan alla tröttnat på att gissa vad som ska gälla. Nu är det på väg att reda upp sig hoppas jag.
Tycker dock fortfarande att det ska bli mycket enklare och billigare att arrangera och delta i tävlingar.
Jämför man med andra sporter så är fortfarande cykel ganska billigt att hålla på med. En helårs licens kostar 700:- och då kan man åka allt på elitnivå om man nu vill det.
En elitlicens inom motocross kostar 3450:- och vill du köra enduro på vintern så får du punga ut 1950:- till...
Ju fler licenserade cyklister det finns i Sverige desto mer bidrag skulle SCF kunna eska och därmed ge tillbaka till sporten också...
Vi ska naturligtvis fortsätta att gnälla så att det blir bättre och lättare, men lite konstruktivt kanske?
/Speaker Henke SweDH-cup Cf-Fricyklisterna

Jag är glad att några gör nåt, sen om det är SCF eller inte bryr jag mig faktiskt inte om. Det är lika "äkta" och "på riktigt" oavsett. Sen så kan jag tänka mig att som onegear skriver finns en massa fördelar med att ha SCF med sig när det blir större än kompissvartrejs.

Ser i alla fall (om det inte framgått redan)fram mot trenduro-race-säsongen riktigt mycket, sträckorna, folket och klotningarna. =)

Senast ändrad:
Jag är en bitter gubbe som blivit för gammal för att ändra åsikt om scf, men jag är väldigt glad över att det arrangeras race!

Schreddan skrev:
> Jag är glad att några gör nåt, sen om det är
> SCF eller inte bryr jag mig faktiskt inte om. Det
> är lika "äkta" och "på riktigt" oavsett. Sen
> så kan jag tänka mig att som onegear skriver
> finns en massa fördelar med att ha SCF med sig
> när det blir större än kompissvartrejs.
>
> Ser i alla fall (om det inte framgått redan)fram
> mot trenduro-race-säsongen riktigt mycket,
> sträckorna, folket och klotningarna. =)

Det var väl en ganska bra summering av det jag försökte skriva. Min egoåsikt är av högst ekonomiska skäl. Det är ju så mycket annat som kostar under sommaren :) Men det kommer inte hindra mig från att delta!

Men visst känns det 'riktigt' om man ska ha licens! Dock har man ju inte en sportmössa att ens kunna placera sig i mitten av tabellen. Därför känns SCF onödigt för min del. Men så hör jag egentligen hemma på svartrejsen också.

Fast att missa alla tävlingar pga detta finns inte på världskartan!

Schreddan skrev:
> Ser i alla fall (om det inte framgått redan)fram
> mot trenduro-race-säsongen riktigt mycket,
> sträckorna, folket och klotningarna. =)

Vadå, ska du ramla?

Jag tänker iaf inte ramla.

(Däremot kanske jag kastar mig ner för att inspektera myrorna på nära håll nån gång emellanåt, eftersom jag är så naturintresserad.)

theBrand skrev:
> Schreddan skrev:
> -----
> > Ser i alla fall (om det inte framgått
> redan)fram
> > mot trenduro-race-säsongen riktigt mycket,
> > sträckorna, folket och klotningarna. =)
>
>
> Vadå, ska du ramla?
>
> Jag tänker iaf inte ramla.
>
> (Däremot kanske jag kastar mig ner för att
> inspektera myrorna på nära håll nån gång
> emellanåt, eftersom jag är så
> naturintresserad.)

Självklart inte, andras alltså. :-)

Men jag är också väldigt naturintresserad, till och från.

De två enduroracen förra året som drog mest deltagare var Falun och Åre. Båda var genom scf, dessutom de enda förra året. Alltså också de dyraste.

Och vad kan då det bero på? Min gissning är att det beror på att det var "på riktigt" eller "seriöst" eller nåt i den stilen. Men kan man inte få ett svartrace att vara "seriöst"? Jo, självklart! Men det går betydligt enklare om man har nån sorts stämpel på att det är ett "riktigt" race. Som att scf har godkänt det, tex. Ett annat sätt kan vara att starta ett eget förbund, men tiden som man skulle få lägga på det skulle innebära att man måste plocka ut nån sorts lön och då blir det inte billigt för deltagarna ändå. När så scf betedde sig klockrent när vi var i kontakt med dem så var valet enkelt. Att det sen är seriösare att kunna säga till tex sponsorer och markägare att scf står bakom racen är en ren bonus!

Men det är vad jag tycker, och jag kan ju ha fel. Jag har aldrig haft det förut i och för sig. Eller jo, en gång! Men... det visade sig i slutänden att jag hade rätt då också. ;)

Jag tycker det är bra att ni lyfter upp det som tävling "på riktigt". Det blir ju ändå kompisrejs-stämning runtikring och full tävling på själva specialsträckorna oavsett status. Eftersom enduro är så nytt så lär väl inte heller SCF ha särskilt mycket invändningar i detaljerna utan borde lyssna mycket på er och vad ni vill tänker jag. När starten går kör ju dessutom alla allt de kan och lite till, motionsklass eller ej, och ärligt talat kan det vara skönt för alla inblandade med den där försäkringen för att ha ryggen fri om olyckan är framme. Som bonus kan man ju ställa upp i nån schysst enduro-tävling utomlands under året också om man vill.

Enda skillnaden mot Falu-rejset förra året borde väl då bli att resultatlistan inte bör/kan vara uppdelad i motionsklass och tävlingsklass eftersom man ska få poäng till cupen per placering så måste ju alla tider slås ihop och inte sorteras per licenstyp. Sen kanske ni tänkt några tävlingsklasser ändå typ dam/herr/gubbe/keepin it real(26"). :)

Westman skrev:
> Jag tycker det är bra att ni lyfter upp det som
> tävling "på riktigt". Det blir ju ändå
> kompisrejs-stämning runtikring och full tävling
> på själva specialsträckorna oavsett status.
> Eftersom enduro är så nytt så lär väl inte
> heller SCF ha särskilt mycket invändningar i
> detaljerna utan borde lyssna mycket på er och vad
> ni vill tänker jag. När starten går kör ju
> dessutom alla allt de kan och lite till,
> motionsklass eller ej, och ärligt talat kan det
> vara skönt för alla inblandade med den där
> försäkringen för att ha ryggen fri om olyckan
> är framme. Som bonus kan man ju ställa upp i
> nån schysst enduro-tävling utomlands under året
> också om man vill.
>
> Enda skillnaden mot Falu-rejset förra året borde
> väl då bli att resultatlistan inte bör/kan vara
> uppdelad i motionsklass och tävlingsklass
> eftersom man ska få poäng till cupen per
> placering så måste ju alla tider slås ihop och
> inte sorteras per licenstyp. Sen kanske ni tänkt
> några tävlingsklasser ändå typ
> dam/herr/gubbe/keepin it real(26"). :)

Det borde väl heta "Stora hjul +ANNAT".

Likt H. är jag en bitter surgubbe. Jag har inget behov av att känna mig som en "riktig" cyklist genom licensinnehav, utan kör de race jag känner för för skojs(bah!) skull.

Jag är också en gammal gubbe fast kanske inte så bitter som H. För mig personligen spelar det ingen roll om serien är SCF-ansluten eller inte men jag vill väldigt gärna att det ska vara många deltagare, dessutom tycker jag att det är kul om några av våra snabbaste DH- och XC-cyklister ställer upp och då tror jag att det är en förutsättning att samarbeta med SCF.

UrTomas har en bra poäng i det han skriver.

Jag tycker lite som Westman också att det är bra med en gemensam resultatlista oavsett licenstyp. I den här tävlingsformen finns det väl annars en risk att någon i motionsklassen har en bättre tid än någon på pallen och det tycker jag känns konstigt.

cruxet skrev:
> Jag tycker lite som Westman också att det är bra
> med en gemensam resultatlista oavsett licenstyp. I
> den här tävlingsformen finns det väl annars en
> risk att någon i motionsklassen har en bättre
> tid än någon på pallen och det tycker jag
> känns konstigt.

Det där tycker jag också är viktigt.

Fan pepp! Får se om det passar, tänkte dra ett par XC-race i vår med, får se om man mäktar med.

La ut en köpes på ny cykel iaf! Tror ni att det går att köpa en billigare beggad DH å släpa runt med, lättare att hitta billigare Dh än AM-moppar.

Får se om det blir nått napp!

Kung Stalle skrev:
> Aggressor skrev:
> -----
> > Fan pepp!
>
> Så skare låta!
>
> Stalle

+1 :)

Senast ändrad:
En stilla undran, är datumet för Åre ändrat? Är 5:e det korrekta eller är det fortfarande föremål för förhandling?
//Nyfiken

Det är i princip bestämt :) Lite lagomt luddigt svar, men räkna med den 5:e. Jag ska kolla upp om det är 99,5 eller 100%.

Exakt! Men som det ser ut så blir Åreracet på en lördag. Då återstår Faluracet som är på en fredag, men torsdagen före är röd dag så många borde vara/kunna ta ledigt då :)

Jag har en fråga, men min svenska är inte så bra. Sorry

I am hoping to enter all of the races, but was wondering how many people can compete, and do you think it will be full after a few hours, like some other mtb races.

The reason I ask is I am looking at new bikes, but not sure I want to spend all that money if I can not get into at least some of the races.

danfox skrev:
> Jag har en fråga, men min svenska är inte så
> bra. Sorry
>
> I am hoping to enter all of the races, but was
> wondering how many people can compete, and do you
> think it will be full after a few hours, like some
> other mtb races.
>
> The reason I ask is I am looking at new bikes, but
> not sure I want to spend all that money if I can
> not get into at least some of the races.

I don't think that the races will be sold out, but to be sure you should enter them as soon as possible. Keep an eye on enduroswedenseries.se for any news about open entry!

See you at the races!

Vi spikade banan i Flottsbro idag.
Inga hetsbilder, det räcker att berätta att Sjödell var glad som en kviga på vårsläppet! :)
Beskrivning kommer senare.

Det börjar närma sig och min seriösa träning har kommit av sig lite....inte bra!

Har kommit närmare ett svar gällande licens?

Trots att det bara är dryga månaden kvar så har vi faktiskt inte nått hela vägen fram än men hoppas kunna göra det till slutet av veckan.

Dock är två saker helt säkra, följande klasser kommer att finnas.
* Elit, herr och dam
* Motion

Sen kan det tillkomma Sport men det är inte helt klart. Så fort vi vet mer så återkommer vi.

För övrigt så kan jag meddela att jag följer banläggarnas konversation och det verkar bli såhär bra:
84503-Kenny-Powers-dancing-gif-machi-TOR6.gif

Stalle

edicviz skrev:
> Yay! Motion! Då kanske en svettogubbe törs vara
> med utan att vara rädd för att:
> A. Bli överkörd bakifrån.
> B. Bromsa upp fältet och bli lynchad.

Det är ingen fara i elit heller. Man kör inte masstart, det är oftast inte mer än två åkare i banan samtidigt.

Jo, men med 1min mellanrum på starterna så bör det väl vara åtminstone 3-8 personer på banan samtidigt?

Edit: det är dock inget som ska få någon att bli avskräckt. Som Bengan säger lär man knappast se mer än en per SS (på sin höjd två). Skulle man bli ikappkörd så är inte det heller något att rädas. Hen får köra om på lämpligt ställe.

Senast ändrad:
Luthman Photography skrev:
> edicviz skrev:
> -----
> > Yay! Motion! Då kanske en svettogubbe törs
> vara
> > med utan att vara rädd för att:
> > A. Bli överkörd bakifrån.
> > B. Bromsa upp fältet och bli lynchad.
>
>
> Det är ingen fara i elit heller. Man kör inte
> masstart, det är oftast inte mer än två åkare
> i banan samtidigt.

Låter bra, för man vill ju inte vara en bromskloss, hur lång tid tar en normal delsträcka?

PatrikHA skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > edicviz skrev:
> >
>
> > -----
> > > Yay! Motion! Då kanske en svettogubbe törs
> > vara
> > > med utan att vara rädd för att:
> > > A. Bli överkörd bakifrån.
> > > B. Bromsa upp fältet och bli lynchad.
> >
> >
> > Det är ingen fara i elit heller. Man kör inte
> > masstart, det är oftast inte mer än två
> åkare
> > i banan samtidigt.
>
> Låter bra, för man vill ju inte vara en
> bromskloss, hur lång tid tar en normal
> delsträcka?

Se första inlägget för en vink.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2077550/2077990

Allt från ett par minuter till runt 10 kanske, beroende på längd och skills.

Okej, det kanske är flera i banan samtidigt, men det har aldrig varit något problem när jag kört iaf. Aldrig kört ikapp och aldrig blivit i kappkörd och jag är inte så snabb.

Det skulle väl vara om man kör omkull ordentligt som man kan bli påkommen.

Tillbaka
Topp