CarlPedal skrev:
-------------------------------------------------------
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stuvarn skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Mats65 skrev:
> > >
> > > > Kul att Emilia körde så bra. Taktiskt
> > > > fulländat. Hon har ju inte varit så vass
> de
> > > > sista åren.
> > >
> > > Försöker igen....vilken placering fick
> > Emilia?
> >
> > Vad har en hjälpryttares placering för
> betydelse
> > för utvärderingen av insatsen?
>
> För att vissa kanske är mer intresserade av hur
> hon presterade? Emma i sin ära men Emilia syntes
> mer i loppet igår än henne enligt mig
Fattar fortfarande inte vad det spelar för roll om Emilia kom 10:a eller 56:a för att bedöma hennes insats. Hennes jobb var väsentligen gjort när gruppen med Emma hade passerat och hon hade släppt den gruppen. Hur hon körde därefter var rätt ointressant. Ett exempelt: Har sett hjälpryttare som gjort fenomenala insatser på TdF och kommit in 20-30 min efter etappsegraren och långt ner i resultatlistan. Har också sett hjälpryttare som gjort katastrofinsatser (för laget) och kommit in på bra etapplaceringar.
Och, ja, Emilia syntes mer för att hon gick med och bevakade en utbrytning. Det var hennes jobb som hjälpryttare. Emma hade säkerligen kunnat gå med den utbrytningen om det hade varit hennes jobb, vilket inte var fallet. Hade hon gått med den gruppen hade hon varit stjärnan där och hade säkerligen haft väldigt svårt att få speciellt mkt hjälp vilket lett till att de blivit inhämtade och hon hade bränt en massa krafter i onödan. Emmas jobb var att avvakta tills det var dags att lägga in en avgörande attack, alternativt gå med om någon annan av favoriterna la in en sådan.
I någon mån kan jag tycka att Emilia lyckades bättre med sitt uppdrag än vad Emma gjorde då Emma vad jag kunde se aldrig gjorde ngn seriös ansträngning för att göra sig av med de mer spurtstarka toppåkarna. Är förstås väldigt lätt att sitta framför skärmen och säga att hon ska attackera när hon säkerligen ligger på en väldigt hög ansträngningsnivå, men för att ha en reell chans på guldet, vilket rimligen borde ha varit prio 1, så var en egen attack eller att hon följde med i en bra attack nödvändig för att ha mer än marginell chans på guldet.