[Notis] Nytt system av vevpartier och vevlager från SRAM

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
SRAM-DUB.jpg

Glöm 24 eller 30 mm axlar på vevpartier. Nu är det 28,99 mm som gäller.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=31146

Senast ändrad:
Som man har gått o längtat efter detta. Har alltid själv tänkt att mina 30mm axlade vevpartier har så otroligt dålig livslängd medans mina 24mm axlade vevpartier bara går o går med det är ju så mjuka o flexiga så det går i princip inte o cykla på de heller. O så äntligen kommer denna mellanmjölk som en lösning av hela problematiken. Det är ju som sram själva säger det bästa av båda världarna. Hur ska ngn annan tillverkare kunna mäta sig med denna nya superstandard utan att själva komma fram till att kanske 27mm ändå är bäst? Fast det är väl först 2019 dessa studier kommer publiceras antar jag.

Alltså, även om de rent tekniskt löser en del problem o att det blir bättre så känns det ju sådär men ännu en standard. Hoppas då de går al in o släpper taget om de andra

Jensen sa:
Alltså, även om de rent tekniskt löser en del problem o att det blir bättre så känns det ju sådär men ännu en standard.
Dom har ju som tur är inte ändrat på någon ramstandard utan "bara" vevstandarden...

Ah det var alltså det allt det där mumbojumbot i pressmaterialet betydde. Ja, det är väl egentligen inte så mkt att gnälla om, de gamla versionerna lär ju finnas kvar ett tag och sen fasas de ut, som med allt annat. Från SRAMs perspektiv kan man ju förstå att de vill ha en enda standard för sina egna vevlager istället för att hålla på med två olika.

emmer sa:
Jensen sa:
Alltså, även om de rent tekniskt löser en del problem o att det blir bättre så känns det ju sådär men ännu en standard.
Dom har ju som tur är inte ändrat på någon ramstandard utan "bara" vevstandarden...

Det är i o för sig sant oxh finns ju inga andra vevar med gxp så egentligen gör det kanske inte så mycket. Undrar bara hur det blir i Bb86 osv där även den där axeln kommer vara lite stor mot vad som är tänkt med standarden när den gjordes

båtbensbudet sa:
Som man har gått o längtat efter detta. Har alltid själv tänkt att mina 30mm axlade vevpartier har så otroligt dålig livslängd medans mina 24mm axlade vevpartier bara går o går med det är ju så mjuka o flexiga så det går i princip inte o cykla på de heller. O så äntligen kommer denna mellanmjölk som en lösning av hela problematiken. Det är ju som sram själva säger det bästa av båda världarna. Hur ska ngn annan tillverkare kunna mäta sig med denna nya superstandard utan att själva komma fram till att kanske 27mm ändå är bäst? Fast det är väl först 2019 dessa studier kommer publiceras antar jag.
30 mm är inte styvare än 24 mm, 30 mm är alu, 24 stålaxel. De var tvingades öka till 30 mm när 24 mm alu var för flexigt. Marknadsföring i sitt esse.

Men herreminje. Ska jag redan behöva skicka tillbaka mina Rotor 3D24 jag fick med UPS idag. Alla dessa val.

Alltså. 28.99 mm säger de. Med vilken tolerans då undrar jag... 29mm med minustolerans, vilket är fullt rimligt. De lär ha haft minustolerans på 30mm-axlarna också. Första omgången mumbo jumbo bara där.

Stora nyheten är allså 1 mm mindre diameter. Och visst, man kan säkert få bättre tätningar med mindre axel, men det här ser jag mer som ett bevis på att de inte gjorde hemläxan första gången.

Ibland blir man bara less på cykelindustrin.

Låt mig komma med en alternativ pressrelease:

"Vi gjorde bort oss när vi lanserade BB30, det visade sig att livslängden var usel på dessa. Vi har därför tagit fram en ny standard med bättre tätningar och 1 mm mindre axel. Men för att förvirra kallar vi standarden 28.99, så låter det som en mer revolutionerande förändring."

Senast ändrad:
Spontant så låter det ju kanon, en version av vev som passar på alla ramar. Byter du ram behöver du bara byta vevlagret.
Dessutom behåller de interfacet för klingan, så att nuvarande klingor passar.

Vad är det jag missar?

theBrand sa:
Spontant så låter det ju kanon, en version av vev som passar på alla ramar. Byter du ram behöver du bara byta vevlagret.

Vad är det jag missar?

Att det redan fanns?

theBrand sa:

Vad är det jag missar?

Ja, egentligen blev det väl rätt nu. Det är mest frustrerande att de hela tiden ska hitta på nya standarder...

Förmodligen hur smart som helst av Sram. Man blir säkert tvungen att köpa deras speciallager för 800 kr styck när det är dags att byta.

H. sa:
"Vi gjorde bort oss när vi lanserade GXP30, det visade sig att livslängden var usel på dessa. Vi har därför tagit fram en ny standard med bättre tätningar och 1 mm mindre axel. Men för att förvirra kallar vi standarden 28.99, så låter det som en mer revolutionerande förändring."
Kul att se att du har mer ego än koll :-)

Blir nog knepigt att hitta den storleken på lager löst ja.

Det är fint med 30mm, kan köpa kinalager o smacka i hope kopparna.

glitch sa:
mg25 sa:
Förmodligen hur smart som helst av Sram. Man blir säkert tvungen att köpa deras speciallager för 800 kr styck när det är dags att byta.

Eller full pott för Shimano.
Aldrig jag skulle köpa Sramvevar.
NX-veven för GXP-lager är en rätt schysst budgetvev om man är ute efter korta vevarmar faktiskt. Deore eller SLX med korta vevarmar är svårare att hitta.

theBrand sa:

Vad är det jag missar?

Hmm...spontant hatade jag detta men går väl stt leva med.

Stervelo sa:
båtbensbudet sa:
30 mm är inte styvare än 24 mm, 30 mm är alu, 24 stålaxel. De var tvingades öka till 30 mm när 24 mm alu var för flexigt. Marknadsföring i sitt esse.

Av nån konstig anledning så blev bb30 vevarna lättare än gxp och alla de lättaste vevarna på marknaden kör 30 mm axel, men är ju säkert bara mumbojumbo och en tillfällighet :-)

A shitstorm I wish upon you dear SRAM for introducing new standard (that surely isnt a new standard according to SRAM) but it is!

De vet så väl vilket skri det kommer och bli men hade de designat rätt från början så hade de sluppit detta.
Jag tror inte de där ynka mm kommer göra någon skillnad i livslängd men det vet vi ju inte förens om några år och SRAM får säkert sälja massa vevar tills det är dags för en ny standard.

Nä får bli shimano nu för hela slanten!

Man lär kunna svarva av 0.5mm på sina fina bb30 vevar utan problem.
Eller det är väl just det sram gjort.

Rattnalle sa:
glitch sa:
mg25 sa:

Eller full pott för Shimano.
Aldrig jag skulle köpa Sramvevar.
NX-veven för GXP-lager är en rätt schysst budgetvev om man är ute efter korta vevarmar faktiskt. Deore eller SLX med korta vevarmar är svårare att hitta.

Jag klarar mig fint med 170 mm :)

emmer sa:
Jensen sa:
Hej.. Du hänger visst inte med. Shimano kommer nästa år med ny standard, där drivlinan sitter på vänster sida. De påstår att det går fortare i nedförsbackar, pga jordrotationen. Bara att kasta bort det gamla, in med det nya.. mvh borano20

borano20 sa:
emmer sa:
Jensen sa:
Hej.. Du hänger visst inte med. Shimano kommer nästa år med ny standard, där drivlinan sitter på vänster sida. De påstår att det går fortare i nedförsbackar, pga jordrotationen. Bara att kasta bort det gamla, in med det nya.. mvh borano20

Old news - http://www.cyclingweekly.com/news/r...-left-hand-drive-track-bike-just-26000-288721

haaaaaaaaaaaaaahaaa 28.99, kommer aktivt undvika cyklar med denna hittepåstandard.

Vad fan var felet med BSA 68/73 och HT2??????

MatteXC sa:
haaaaaaaaaaaaaahaaa 28.99, kommer aktivt undvika cyklar med denna hittepåstandard.
BSA 68/73 och DUB är ganska precis lika mycket standard som BSA 68/73 och HTII
(Standard är ISO 492 eller JIS B1515 och både DUB och HTII använder standardlager med modifierad hålstorlek)

MatteXC sa:

Det är ju det som är grejen, det här påverkar inte din cykel alls, den stora skillnaden mot tidigare är att du kan använda SRAMs vev på alla cyklar, oavsett vevlagerstandard (förutom den där skumma Cannondaleversionen då...)

Jag ser det dessutom som en fördel att gjort axeln bredare jämfört med BB30, borde ge plats för lite stadigare lager och ge mindre vridande last på lagerbanorna då de sitter längre från centrum.

"DUB passar BSA (68, 73 och 100), Pressfit (89,5, 92 och 121), BB30 (73) och Pressfit 30 (73). Cannondaleägare med BB30Ai får dock än så länge klara sig utan DUB."

Det är ändå helt otroligt att folk fortfarande kan köra sig till vinst på Paris-Roubaix, Tour de France och liknande större lopp med Shimanos sladdriga 24mm vevar. Trots att det inte ska ska gå att cykla med sådan enligt SRAM.

Spacekitty sa:
Det är ändå helt otroligt att folk fortfarande kan köra sig till vinst på Paris-Roubaix, Tour de France och liknande större lopp med Shimanos sladdriga 24mm vevar. Trots att det inte ska ska gå att cykla med sådan enligt SRAM.
Kör de med MTB-vevar i Paris-Roubaix och TdF?
Sicka pellejönsar...

Tillbaka
Topp