[Notis] Nytt system av vevpartier och vevlager från SRAM
Glöm 24 eller 30 mm axlar på vevpartier. Nu är det 28,99 mm som gäller.
Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=31146
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dom har ju som tur är inte ändrat på någon ramstandard utan "bara" vevstandarden...Jensen sa:Alltså, även om de rent tekniskt löser en del problem o att det blir bättre så känns det ju sådär men ännu en standard.
emilh sa:Gråtskrattemoji.
emmer sa:Dom har ju som tur är inte ändrat på någon ramstandard utan "bara" vevstandarden...Jensen sa:Alltså, även om de rent tekniskt löser en del problem o att det blir bättre så känns det ju sådär men ännu en standard.
30 mm är inte styvare än 24 mm, 30 mm är alu, 24 stålaxel. De var tvingades öka till 30 mm när 24 mm alu var för flexigt. Marknadsföring i sitt esse.båtbensbudet sa:Som man har gått o längtat efter detta. Har alltid själv tänkt att mina 30mm axlade vevpartier har så otroligt dålig livslängd medans mina 24mm axlade vevpartier bara går o går med det är ju så mjuka o flexiga så det går i princip inte o cykla på de heller. O så äntligen kommer denna mellanmjölk som en lösning av hela problematiken. Det är ju som sram själva säger det bästa av båda världarna. Hur ska ngn annan tillverkare kunna mäta sig med denna nya superstandard utan att själva komma fram till att kanske 27mm ändå är bäst? Fast det är väl först 2019 dessa studier kommer publiceras antar jag.
theBrand sa:Spontant så låter det ju kanon, en version av vev som passar på alla ramar. Byter du ram behöver du bara byta vevlagret.
Dessutom behåller de interfacet för klingan, så att nuvarande klingor passar.
Vad är det jag missar?
Chansen att lägga en salt kommentar på happy.theBrand sa:Vad är det jag missar?
theBrand sa:Spontant så låter det ju kanon, en version av vev som passar på alla ramar. Byter du ram behöver du bara byta vevlagret.
Vad är det jag missar?
Kul att se att du har mer ego än koll :-)H. sa:"Vi gjorde bort oss när vi lanserade GXP30, det visade sig att livslängden var usel på dessa. Vi har därför tagit fram en ny standard med bättre tätningar och 1 mm mindre axel. Men för att förvirra kallar vi standarden 28.99, så låter det som en mer revolutionerande förändring."
mg25 sa:Förmodligen hur smart som helst av Sram. Man blir säkert tvungen att köpa deras speciallager för 800 kr styck när det är dags att byta.
NX-veven för GXP-lager är en rätt schysst budgetvev om man är ute efter korta vevarmar faktiskt. Deore eller SLX med korta vevarmar är svårare att hitta.glitch sa:mg25 sa:Förmodligen hur smart som helst av Sram. Man blir säkert tvungen att köpa deras speciallager för 800 kr styck när det är dags att byta.
Eller full pott för Shimano.
Aldrig jag skulle köpa Sramvevar.
Vad är det jag missar?
Stervelo sa:30 mm är inte styvare än 24 mm, 30 mm är alu, 24 stålaxel. De var tvingades öka till 30 mm när 24 mm alu var för flexigt. Marknadsföring i sitt esse.båtbensbudet sa:Som man har gått o längtat efter detta. Har alltid själv tänkt att mina 30mm axlade vevpartier har så otroligt dålig livslängd medans mina 24mm axlade vevpartier bara går o går med det är ju så mjuka o flexiga så det går i princip inte o cykla på de heller. O så äntligen kommer denna mellanmjölk som en lösning av hela problematiken. Det är ju som sram själva säger det bästa av båda världarna. Hur ska ngn annan tillverkare kunna mäta sig med denna nya superstandard utan att själva komma fram till att kanske 27mm ändå är bäst? Fast det är väl först 2019 dessa studier kommer publiceras antar jag.
Rattnalle sa:NX-veven för GXP-lager är en rätt schysst budgetvev om man är ute efter korta vevarmar faktiskt. Deore eller SLX med korta vevarmar är svårare att hitta.glitch sa:mg25 sa:Förmodligen hur smart som helst av Sram. Man blir säkert tvungen att köpa deras speciallager för 800 kr styck när det är dags att byta.
Eller full pott för Shimano.
Aldrig jag skulle köpa Sramvevar.
hm sa:Man lär kunna svarva av 0.5mm på sina fina bb30 vevar utan problem.
Eller det är väl just det sram gjort.
Hej.. Du hänger visst inte med. Shimano kommer nästa år med ny standard, där drivlinan sitter på vänster sida. De påstår att det går fortare i nedförsbackar, pga jordrotationen. Bara att kasta bort det gamla, in med det nya.. mvh borano20emmer sa:Dom har ju som tur är inte ändrat på någon ramstandard utan "bara" vevstandarden...Jensen sa:Alltså, även om de rent tekniskt löser en del problem o att det blir bättre så känns det ju sådär men ännu en standard.
SRAM sa:den avgörande faktorn för livslängden inte kulornas storlek utan hur väl dessa var skyddade från yttre påverkan av smuts och väta.
borano20 sa:Hej.. Du hänger visst inte med. Shimano kommer nästa år med ny standard, där drivlinan sitter på vänster sida. De påstår att det går fortare i nedförsbackar, pga jordrotationen. Bara att kasta bort det gamla, in med det nya.. mvh borano20emmer sa:Dom har ju som tur är inte ändrat på någon ramstandard utan "bara" vevstandarden...Jensen sa:Alltså, även om de rent tekniskt löser en del problem o att det blir bättre så känns det ju sådär men ännu en standard.
BSA 68/73 och DUB är ganska precis lika mycket standard som BSA 68/73 och HTIIMatteXC sa:haaaaaaaaaaaaaahaaa 28.99, kommer aktivt undvika cyklar med denna hittepåstandard.
Vad fan var felet med BSA 68/73 och HT2??????
MatteXC sa:haaaaaaaaaaaaaahaaa 28.99, kommer aktivt undvika cyklar med denna hittepåstandard.
Vad fan var felet med BSA 68/73 och HT2??????
Kör de med MTB-vevar i Paris-Roubaix och TdF?Spacekitty sa:Det är ändå helt otroligt att folk fortfarande kan köra sig till vinst på Paris-Roubaix, Tour de France och liknande större lopp med Shimanos sladdriga 24mm vevar. Trots att det inte ska ska gå att cykla med sådan enligt SRAM.