[Notis/Tävling] Ingå i HappyMTBs testpatrull - testa Lofsdalen

Kanske skulle man ta lite cykelbilder i Lofsdalen ?

Ida.jpg

snubbar.jpg

-Skogling

om det nu inte är för sent...

- din nivå som cyklist
Runt medel, Cyklar landsväg och MTB på en heldämpad tjunia.
cyklat heldämpat i 7år.

- varför du vill ingå i testpatrullen
Gillar teknisk åkning, "ju stökigare desto bättre" när det gäller XC, så DH vore ett naturligt nästa steg. Dock är jag lite orolig för att testa på allvar då risken finns att jag blir biten och måste skaffa mig en riktigt DH rigg.
Sen är jag nyfiken på vad Lofsdalen har att erbjuda vad gäller XC, typ Byspåret.
Plus att jag passerar Rörbäcksnäs på väg upp =)

- ange dina favoritspår i andra bikeparks
Gesunda -
Kläppen - Vesslan

- ladda också upp en bild på dig på cykeln och bifoga till inlägget
xc_jn.jpg

SamuelJacobsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Så det är idag som de bestämmer ?

Nu är det bestämt, mer info kommer om en liten stund!

Nu så! Följande har blivit utvalda att ingå i testpatrullen:

Awilum (2 vux 3 barn)
Atlasberben (2 vux 1 barn)
Beofred (1 vux 1 ungd)
Robert (1 Vux 2 ungd)
Piff (1 vux)
Skogling (1 Vux 2 barn)
Påsen (2 vux)
42Hz (1 vux)
Mattias N (1 vux 1 ungd)
Stizze (1 vux)

Totalt: (13 vux 10 barn/ung)

OBS! Om ngn av er ej kan, var god kontakta mig så väljer vi från reservlistan.

Ni kommer strax att få ett mail/PM av mig med ett telefonnummer ni ringer för att välja datum och boka. Ni får också då en kod som ni ska uppge i samband med detta.

Boendet som erbjuds gäller två nätter. Ev hyrcyklar kan ni diskutera när ni ringer och väljer datum!

Stort tack till alla som kandiderat! Lycka till och ha så kul nu. Och glöm inte att dela med er av era uppevelser på happy. =)

Toppen!

Jag kommer försöka var där den 27/8 - 28/8. Vem är det mer som skall dit då?

Det är bra att känna till då man kan dela på ketchupen. Det är så onödigt att alla tar med sig en var ;)

Å, så kan jag nog ta med en person till i bilen från Göteborg.

Senast ändrad:
Robert skrev:
> Toppen!
>
> Jag kommer försöka var där den 27/8 - 28/8. Vem
> är det mer som skall dit då?
>
> Det är bra att känna till då man kan dela på
> ketchupen. Det är så onödigt att alla tar med
> sig en var ;)
>
> Å, så kan jag nog ta med en person till i bilen
> från Göteborg.

Vadå försöka??
Tycker att om man inte kan så ska platsen lämnas till nån annan!!

Shit vad roligt, tack! Jobbar för att få till det så jag kan åka nu i helgen, och jag är riktigt nära att lyckas nu...

Jag har vridit och vänt på hur det ska gå till att åka upp och cykla någon utav tre kommande helger men det går inte. Jg har min tävlingssäsong i LLC att avsluta och de två sista tävlingarna går just dessa helger. Nu i helgen kommer jag inte ifrån heller. :(

Jag måste överlåta min resa till någon annan som kan. Meddela i tråden om och vem som blir den lyckliga!

Westman skrev:
> Reserv ist för STIZZE: baby fat. Du får mail nu!

+1

Wohooo!! =)

Jag vill åka 26-28 och skulle gärna ordna samtransport från Stockholm om det finns intressenter. Åka med i bil, hyra gemensam bil. Möjligtvis kan jag låna en bil, men det är inte så sannolikt. Saknas intressenter ordnar jag egen transport i tåg/buss.

/Tobias

baby fat skrev:
> Wohooo!! Åka med i bil
> /Tobias

Om du ändrar dig till denna helg får du skjuts upp från stan, och dessutom en sällsynt chans till crash course i utförsåkning av en av norra Europas mest opedagogiska personer. :)

Beofred skrev:
> baby fat skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Wohooo!! Åka med i bil
> > /Tobias
>
> Om du ändrar dig till denna helg får du skjuts
> upp från stan, och dessutom en sällsynt chans
> till crash course i utförsåkning av en av norra
> Europas mest opedagogiska personer. :)

Låter ju sjuuuukt lockande, men vi har spelningar både fredag och lördag. =(

Bokat, vi åker upp i helgen. Finns ev. två platser i bil från stan om nån är sugen, man behöver inte vara vinnare för att åka med :)

När har ni tänkta av vara i Lofsdalen?
Kan vara kul att veta vem man skall leta efter den 26 - 28.

Efter att ha försökt ordna egen transport från Sthlm så får jag dystert konstatera att jag får lämna min reservplats till förfogande till någon som kan utnyttja den bättre. Lofsdalen är säkert grymt, men verkar göra sig bäst med bil utanför skidsäsongen.

Här kommer ett litet kort RR från helgen som var. Vi åkte upp hela familjen till Loftsdalens Bike Park under fredagskvällen. Kom fram sent ca 02.00 på natten. Dagen innan ringde personalen och gav oss instruktioner på hur vi skulle hitta samt få tag i nycken till boendet. Vi fick bo på Terrassen, en lägenhet men 8 bäddar, kök, mikro, torkrum samt bastu. Stort boende för tre personer, riktigt fräckt och luftigt!

Tyvärr regnade det hela lördagen vilket gjorde det svåråkt för lillgrabben. Är man bara 6 år så blir det jobbigt i regn och kyla. Grabben lyckades faktiskt att ta sig ned för den blåa Happy MTB slingan med livet i behåll, dock inte utan krascher. Efter detta så nöjde sig grabben med att åka den gröna Fjälleden, vilket var mer än väl för honom. Leden är 3 km lång och relativt smal med vissa trixiga kurvor så lillkillen hade fullt upp. Leden har heller inga doserade kurvor vilket ställer krav på kurvtekniken. Han slängde in handuken efter lunch, då var händerna både trötta och frusna. Ett tips är att se till att ha med sig varma/vattentäta handskar till mindre barn när man åker på sensommaren, det små börjar frysa snabbt. För min och frugans del så åkte vi till störta delen Happy MTB leden som är en blå led med härliga doserade kurvor och en del sköna hopp för dem som vill befinna sig i luften. Den innehåller även vissa små trixiga kurvor i relativt brant lutning, där det gällde att hitta bromspunkterna och kontrollera farten. För oss som körde med HT och är nybörjare på liftcykling så kändes Happy MTB leden som en perfekt led att lära sig kontrollera cykeln i fart samt på ett säkert sätt komma över hoppen och lära sig var gränsen går. Tror nog att leden kan underhålla de flesta cyklisterna oavsett nivå. Vi tyckte i alla fall att den var skithärlig! Värt att nottera är att lederna höll ihop jättebra i vätan, underlaget är till största del sand/sten och påverkas inte så mycket av vätan. Påminner lite om stigarena i Skottland på stigcentrena, det blev inte så geggigt.

Söndagen var betydligt torrare och uppehåll hela dagen. Vi fortsatte att åka Fjälleden med lillgrabben, troligtvis var han lite stukad och trött under söndagen så det blev inte så många åk för hans del. Vi kan konstatera att det behövs riktiga bromsar i form av skivor istället för v-bromsar. Han orkar helt enkelt inte att bromsa fullt ut med v-bromsarna, vilket är en förutsättning när det går nerför! En helstel hoj gör inte saken lättare. Nästa gång blir det en ny hoj till grabben. Vi fick faktiskt hjälp av liftpersonalen att kolla till grabben nere vid liften, han spelade Nintendo medans mamma och pappa fick åka tillsammans under ett par åk! Stort tack till personalen! Söndagen bästa upplevelse var att köra den röda Viper leden. En riktigt härlig teknisk och snabb led. Fanns en del härliga dropps och sköna snabba kurvor blandat med en hel del stök. Här började HT kännas som om det fattades åtminstone en bakdämpare samt 60 mm till i slag fram. Kanske kunde den var lite längre, den tog slut för fort, men det var nog för att jag tyckte att den var så rolig att köra! Hur som helst en utmanande led för nybörjare som vi är.

Måste även berömma personalen på Loftsdalen! De var supertrevliga och hjälpsamma i alla situationer, så väl vid liftåkning som med barnvakt! Loftsdalen är absolut ett ställe som vi vill åka tillbaka till. Då kommer vi att se till att ha riktiga hoja för ändamålet!

Tack Happy MTB för en super trevlig helg.

Robban, Petra och Isacc

Det lät bra. Hur gjorde du med maten? Lagade du själv eller fanns det något matställe?
Jag har haft en cykelstorleksdiskussion med cykeluthyrningen. Jag hoppas att Scott Voltage FR short skall passa en kille på 150 cm. Jag tar med en liten Gbg-HT som reservcykel till killen.

Tja Robert!

Vi lagade maten själva, det finns en ICA affär i byn. Vår grabb teståkte en en Scott Voltage 24 tum och han är bara 125 cm. Den var för stor men är din grabb 150 cm så tror jag den blir bra.

/Robban

Jag sitter på Fjällterassen i Lofsdalen men några Norrlands i kroppen. Nybastad och nöjd försöker smälta dagens utförslöpor... :)

Skogling skrev:
> Det trodde jag aldrig för två år sen:
Att Sia skulle välja en Bragemönstrad hoj? ;)

Way to go, grrrl! :D (dessutom klart vassare än Freddyn)

Jag vet ju intet om DH-riggar men jag lånade denna från "Cycle Corner"/"I like bikes" utan egentligen veta vad det var. Här i Lofsen har dom Scott. Helt ok men dom känns lite mer AM. Hade man psyket så tror jag man skulle kunna bomba stenkistor hur fett som helst med denna den käkar ALLT !!

Nackdelen är att den är lite lång och tung att sladda runt i knixiga kurvor. Men i dom doserade kurvorna som "happy mtb-spåret" här i Lofsdalen så är det bara att ta bort båda lång/pekfingararna och walla. Fast man är ju rookie OCH nära pensionsåldern. ;)

Vi bor sjukt bra här uppe med dubbla badrum och bastu och hela skiten.

edit: Norrland fick mig att stava knepigt.

Senast ändrad:
Har alltid undrat om det är tänkt man ska köra med eller utan SPD på DH hojar. Det verkar rätt vanligt med mjuka skate skor o feta platta pedaler... Men det är väl en smaksak.

Tillbaka
Topp