notubes

Thomas S

Ny medlem
notubes
Har funderingar på att konvertera till Stan´s NoTubes för att kunna köra med mindre luft och få lättare hjul.
Jag är därför ute efter tips och erfarenheter från de som provat. Är det lätt/svårt att få det att fungera? Hur mycket extra blir däcken att väga / st på grund av tätningsvätskan? o.s.v...

notubes
Jag har haft det där joxet i mina däck sedan augusti och det håller tätt fortfarande. Det blir väl ingen extra vikt så? Meningen är att man slipper slang. Själva vätskan väger väl ca 40? gram extra per hjul. För mig funkar NoTubes bra. Jag har aldrig haft någon punktering eller problem sen dess. Men det krävs att man har UST-hjul för att få det att fungera har jag för mig. Det tätar bra helt enkelt. Men jag är liten och lätt också så. ? Jaja.

notubes
har kört med det i 2 år. min kompisar har kört det i 3 år utan problem.
bara man ser till att ha däck som inte fräts upp av vätskan, står på hemsidan. o till vissa däck behövs kompressor för att få upp dem på kanten.

själv kör ja med vanliga fälgar o fälgband som konverterar fälgarna till ust. funkar skitbra. viktförtjänst är väll ust däck - vanligt däcks vikt - 50 gram för vätskan = viktbesparing

notubes
Om det blir lättare låter jag vara osagt. Det blir troligen lättare än UST-kombo, men det blir inte nödvändigtvis lättare än en lätt slang & däck.

Jag använde redan innan en lätt slang och ett lätt däck. Jämfört med den kombinationen var det ingen markant viktbesparing. Enligt mina noteringar vägde Stan's NoTubes:

Ventil 9
Fälgband 23 (extra)
Tejp 7
Klister 75
114

Jämfört med en latexslang från Michelin som väger precis under 130g. Däcket jag använde var det samma, Michelin XCR dry, 26x2.0: drygt 490g.

Nu har det varit en väldig fokus på vikt. Den STÖRSTA fördelen (IMHO) är att man kan köra med ett mycket lägre tryck än vanligt. Jag kör HT och väger in på drygt 80kg. Med ca 2.0Bar i hjulen får jag ett mycket bättre grepp och däcket sväljer mindre ojämnheter på ett skönt sätt.

Nu har jag bytt däck och slängt i en slang under vintern. I vår kommer jag att använda NoTubes igen. Då kommer jag att slänga på ett extra fälgband under "tätningslisten". Vid några tillfällen "fes" däcket när jag svängde kraftigt samtidigt som jag körde emot ett hinder. Inte värre än att jag kunde fortsätta med ett lite för mjukt däck. Med ett extra fälgband hoppas jag undvika detta.

Första gången man monterar däcket måste man ha tillgång till tryckluft. Sedan går det bra med en vanlig pump. Vid några tillfällen har jag till och med fyllt på mera luft med hjälp av en minipump. En klar viktbesparing är att man, när allt fungerar som det ska, kan skippa minipump och lagningslappar.

Kolla med edicviz på forumet om du vill ha mera synpunkter. Det var han som tvingade mig att byta.

notubes
Har kört 2 säsonger med CrossMax XL UST-hjul, Python UST light däck och NoTubes vätskan (2 skopor/däck).

* Noll punkteringar
* Noll smygpunkor
* Noll avkanade däck från fälgen (som en del andra haft problem med...)
* Nöjd, 100%

Ska nästa säsong skippa UST-däcken och prova "vanliga" NG Python light istället.

Har provat lite olika UST-däck från Schwalbe och Hutchinson och tycker att Schwalbes är klart jobbigare att montera utan verktyg. Sedan använder jag såpaskum och penslar på däckskanterna för att underlätta montering/uppumpning (gör stor skillnad). Använder sedan en fotpump, har funkat bra så långt. Kan tänka mig att icke UST-däck är besvärligare att pumpa upp, har inte testat det själv...

Och sist fyller jag på med NoTubes-vätskan enligt deras instruktioner.

notubes
Mikva skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det blir lättare låter jag vara osagt. Det blir
> troligen lättare än UST-kombo, men det blir inte
> nödvändigtvis lättare än en lätt slang & däck.
>
> Jag använde redan innan en lätt slang och ett lätt
> däck. Jämfört med den kombinationen var det ingen
> markant viktbesparing. Enligt mina noteringar
> vägde Stan's NoTubes:
>
> Ventil 9
> Fälgband 23 (extra)
> Tejp 7
> Klister 75
> 114
>
> Jämfört med en latexslang från Michelin som väger
> precis under 130g. Däcket jag använde var det
> samma, Michelin XCR dry, 26x2.0: drygt 490g.
>
> Nu har det varit en väldig fokus på vikt. Den
> STÖRSTA fördelen (IMHO) är att man kan köra med
> ett mycket lägre tryck än vanligt. Jag kör HT och
> väger in på drygt 80kg. Med ca 2.0Bar i hjulen får
> jag ett mycket bättre grepp och däcket sväljer
> mindre ojämnheter på ett skönt sätt.
>
> Nu har jag bytt däck och slängt i en slang under
> vintern. I vår kommer jag att använda NoTubes
> igen. Då kommer jag att slänga på ett extra
> fälgband under "tätningslisten". Vid några
> tillfällen "fes" däcket när jag svängde kraftigt
> samtidigt som jag körde emot ett hinder. Inte
> värre än att jag kunde fortsätta med ett lite för
> mjukt däck. Med ett extra fälgband hoppas jag
> undvika detta.
>
> Första gången man monterar däcket måste man ha
> tillgång till tryckluft. Sedan går det bra med en
> vanlig pump. Vid några tillfällen har jag till och
> med fyllt på mera luft med hjälp av en minipump.
> En klar viktbesparing är att man, när allt
> fungerar som det ska, kan skippa minipump och
> lagningslappar.
>
> Kolla med edicviz på forumet om du vill ha mera
> synpunkter. Det var han som tvingade mig att byta.

som du skriver så är vikt inte allt, en sub 100 grams slang är sällant ett lika hållbart alternativ som notubes :D:D men visst, mot slang äre inte lika självklart att man vinner nån vikt, och om så är fallet så äre små mängder

Senast redigerad av en moderator:
notubes
kör också notubes.
jävliga att få att fungera med vissa däck.. och omöjligt utan såpvatten.

lite vingligare än ust däck men det duger.. 2bar är helt okej komfortmässigt om man är lite tyngre..

men man ska inte glömma att notubes+vanligt däck inte är lika säkert som ust däck.. inte allt för ovanligt att däcken går sönder när man kör med för lite luft.

rena tävlingsgrejjer i mina ögon som jag inte skulle träna på permanent.. föredrar slang på träning. spec vintertid.

viktbesparingen med notubes är itne så stor om man har vanliga fälgar.. däremot har man ust fälgar så är det iprincip raktav 50gram om man kör med 100grams slangar.

notubes
Fast Fred skrev:
> Har kört 2 säsonger med CrossMax XL UST-hjul,
> Python UST light däck och NoTubes vätskan (2
> skopor/däck).
>
> * Noll punkteringar
> * Noll smygpunkor
> * Noll avkanade däck från fälgen (som en del andra
> haft problem med...)
> * Nöjd, 100%
>
> Ska nästa säsong skippa UST-däcken och prova
> "vanliga" NG Python light istället.
>
> Har provat lite olika UST-däck från Schwalbe och
> Hutchinson och tycker att Schwalbes är klart
> jobbigare att montera utan verktyg. Sedan använder
> jag såpaskum och penslar på däckskanterna för att
> underlätta montering/uppumpning (gör stor
> skillnad). Använder sedan en fotpump, har funkat
> bra så långt. Kan tänka mig att icke UST-däck är
> besvärligare att pumpa upp, har inte testat det
> själv...
>
> Och sist fyller jag på med NoTubes-vätskan enligt
> deras instruktioner.

Pyton air light funkar utmärkt :D:D

notubes
Har sedan i höstas kört med standard Schwalbe Big Jim på tejpade Mavic 717 med NoTubes och 2 bar. I lördags på ett fruset spår i 30+ behagade framdäcket kränga med akut tryckfall som följd och ekipaget gick som traditionen bjuder omedelbums i backen. Det sitter numera ordentligt gummi både fram och bak.

notubes
717 bör man ha ust fälgband på, då dessa pressar upp däcket mot kanten, eclipse har dessutom kanter som gör att däcket hålls kvar mot kanten. så kan ha varit en stor biddragande faktor. ja kör själv 2,3 bar.

notubes gälg kan enbaert tejpas, men den är oxå konstruerad just för det.

notubes
Tackar för de givande svaren!
Då blir det en konvertering till Notubes. Fälgarna är ett par notubes (FRM fl-m12 Olympic hjul) så ett varv tejp på fälgen och lite vätska i däcken ska nog göra susen. Blir kul att prova!

notubes
Thomas S skrev:
> Tackar för de givande svaren!
> Då blir det en konvertering till Notubes. Fälgarna
> är ett par notubes (FRM fl-m12 Olympic hjul) så
> ett varv tejp på fälgen och lite vätska i däcken
> ska nog göra susen. Blir kul att prova!

Hoppsan! Riktigt lättviktsbygge på gång ?! Jag är också intresserad av NoTubes-fälgarna men tror jag är lite för tung för dem... Du får göra en testrapport när du provkört dem.

notubes
kompisar har kört på dem 1 år. tublessdäck funkade utmärkt, python airlight poppade av, men ryktet säger att det snarare berodde på att hutchinson hade svårt med kvaliten på python förra året.

Tillbaka
Topp