Novatecnav, vad tycks om dom?

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Jag hade ett novatech 20mm framnav för något år sedan. Fungerade felfritt och hade bra borrade ekerhål och ovanligt nog fett i maskinlagrena.

Nu är ju det navet typ så långt man kommer ifrån ett lvg-nav. Men det kanske säger något om just Novatech.

Hmmmm ser liknande ut som dom jag går och väntar på "Novatec Race Superlight".
Köpte ett par kanttrådsfälgar ifrån HongKong och behövde just 20 hål fram och 24 bak.
Ett tips kan vara att titta på cnc-bike.de kanske blir billigare? Betalade runt 900:- inkl frakten (69€+frakt)
Länk:
http://cnc-bike.de/product_info.php...d=729&osCsid=f4436a18dbb42139d9535e9209f406d8

..om det nu funkar?

Ett litet bök är att dom inte verkar ta kontokort/paypal men dom skickade ut ett mail med alla uppgifter för en banköverföring. Lite skoltyska hjälper också...

OskarH skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade ett novatech 20mm framnav för något år
> sedan. Fungerade felfritt och hade bra borrade
> ekerhål och ovanligt nog fett i maskinlagrena.
>
> Nu är ju det navet typ så långt man kommer
> ifrån ett lvg-nav. Men det kanske säger något
> om just Novatech.

sen äre väll så att framnav, där är det mesta okay, det är väll baknavet som det annars brukar skilja en hel del mellan tillverkare i kvalitet.

jag körde ungefär ett år på novatec fram- och baknav på racern, hade inga egentliga problem alls med dem. Bodyn på baknavet var i alu, så det blev en del hack i den, men det blir det nog på de flesta nav med alu-body.

Det här var uppe i en annan tråd för någon dag sedan. Jag byggde mina MTB-hjul på Novatec nav. Lite bilder finns på: http://andersgustafsson.wordpress.com/2009/12/12/notubes-ztr-arch/

Så här tänkte jag.

1) Är det rent skit så man slänger pengarna i sjön? Kort koll på nätet säger - nope.
2) Vad har jag att förlora om jag bygger själv? Mycket lite.
3) Är det billigt? Ja! Köpte från Cycleway. Funkade absolut kanon!

Vad jag inte tänkte på var att flänsarna satt väl långt in mot mitten på MTB hjulen. Det gör att man möjligtvis får ett något flexigare hjul. Jag betalade med Paypal.

Är naven godkända för radialekring?

Var köper du fälgarna?

Ska beställa ett par Novatecnav till SXan, inte räcer med DH-naven.
Hoppas att dem funkar, tillsammans med Syncros fälgar och DT ekrar kostar dem 1500 paret....

Mr. Scott skrev:

> Var köper du fälgarna?

Det kryllar av kinesfälgar på E-bay. £115 + frakt. 38 mm höga.

Jag köpte ett par On-One hjul för en tid sedan. Efter lite efterforskning så konstaterade jag att naven var Joytech-nav. Dessa är närbesläktade med Novatech av vad jag förstår. Hittade senare baknavet i nätbutiker för ca 1000 - 1500SEK. Vad navet har för kvalitet vet jag inte. On One hjulen kostade ca 1500/par. Lite märkligt tycker jag. Jag ringde faktiskt till Novatech och de konfirmerade att de sålde nav till On One. Än så länge fungerar mina nav helt felfritt. Faktum är att problem jag haft med andra nav som tex att de nyper en aning om man spänne in dem för hårt har jag inte på dessa nav. Det enda jag noterat var passningen mot bromsskivan (centerlock) som var lite tajt. När skivan ska lossas så får jag nog knacka lite. Vid närmare eftertankt så störde jag mig ganska mkt på det. Men så länge skivan sitter där så tänker jag ju inte på det.

Mr. Scott skrev:

> Var köper du fälgarna?

Jag köpte mina för $66+$60frakt totalt ca 850:- ifrån Carbonbicycle på eBay:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260514698220&ssPageName=STRK:MEWNX:IT
En liten varning dock, det står att dom skall väga runt 620gram/styck, redan det tungt.. men döm om min förvåning när jag ställde dom på vågen och den visade 730gram stycket :-(
Men billigt och snabb leverans var det!

Man kan ju hoppas att tubfälgarna är lite lättare, 330 g lovar dom och då kanske dom väger runt fyra hekto. Där är ju inte en masssa aluminium inblandat.

en relaterad fråga, har nån sett ebay-fälgar i kolfiber med mer än 24 hål? Jag hade helst velat ha 28 h på bakhjulet.

krökarn skrev:
> Mina kinesfälgar (38 mm) vägde in på 315 och
> 317 gram så där höll de vad de lovade

Hoppsan!

Då kan det ju bli riktigt lätta hjul för en struntsumma. 1012g med Novatecnaven plus...ja, vad väger 44 ekrar med nipplar?

krökarn skrev:
> Mina kinesfälgar (38 mm) vägde in på 315 och
> 317 gram så där höll de vad de lovade

Men var köpte du dom då?

Tillbaka
Topp