Nove Colli, de 9 kullarnas cykellopp. Världens första granfondo som skulle haft 50 års jubileum i fjol men vart uppskjutet på grund av fladdermussjukan.
Ca 11000 startande i vågstart med någon minuts mellanrum. Häftigt och inget Vätternrundantrams med subgrupper och annat.
kl 7-isch gik starten, Italienare och tid gjorde väl att första start gick 7:05 så 7:15 var vi i grupp 6 iväg.
Hade läst massa berättelser om loppet så var lite metalt förberedd på olyckor första 2 milen, men det vart inte ens en liten incident utan det flöt på bra, hittade en farbror som höll mjuk och säker fart och vi rullade på i 30-35 mysiga km/h til strax innan första backen där jag tog ett naturstopp.
Första backen till Bertioni gick bra men det toppade inte förens Polenta. det flöt på bra och kroppen kändes fin.
Första utförskörningen gick strålande och jag rullade/trampade om massa folk, samma trend genom hela loppet i utföskörningarna.
Efter detta vart det lite upp och ned inan nästa klättring vilket funkade bra, tredje började bli jobbig och i fjärde, Barbotto med 18 grader som mest. Här sa kroppen ifrån och jag fick vackert stanna, vila lite och gå en bit. Pulsen rusade och blodtrycket lika så. trampade upp de sista 150 metrarna och förevigade med ett kort
. Så fortsatte det sedan. grymma utförskörningar där cykeln låg klistrad i serpentinerna följt av backar där kroppen protesterade vilt så det fick bli lite vila. Hade ju inte mer brottom än så. Jag var inte ensam kan vi lugnt säga. det var ett gäng som jag cyklade om, sedan cyklade dem om mig när jag vilade, och så cyklade jag om dem igen.
Galen klättring till Monte Pugliano gav en fin utförslöpa där dagens topphastighet 63,7 km/h noterades. Det blåste upp ordentligt i slutet med kraftig sidvind men då var det mest sköna utförskörningar. Sista 15 km på platten kom regnet, hittade en fin liten grupp så vi låg och tryckte det sista ur benen i 30-39 km/h. hade målbild på total tid 10h så 10h14 min officiell tidtagning känns riktigt bra.
Har gjort lite småjobbiga saker men detta är klart det värsta.