Nu även MTBkalle med allmäna frågor!?

• Trådstartare Trådstartare Racerkalle
  • Start datum Start datum
R

Racerkalle

Guest
Då har man skaffat sig sin första MTB!
Körde ett två timmars pass i kväll hällande regn och blåst med ett kasst lyse!KUUL!(och lite farligt)

Det dyker förstås upp lite frågor så här i början!?
Vi kan ta några...kanske dumma men jag tar risken ändå...

Om jag kör sakta utför en backe som faller ca 1m på 5m och bromsar hårt fram, ska dämparen då bottna eller är den för lös då?

Däck..finns det något "allround" däck som är bra för både grusvägar och leriga stigar med lite rötter och sten...?

Lufttryck..vad kör ni på?

Styre..har ett rakt styre monterat och fick med ett med böj..fördelar/nackdelar på resp.?

Lyse.. söker ett stark lyse för skogsbruk gärna uppladdningsbart finns det någon med tips?

Tackar på förhand!

Kan svara på vissa av dina frågor,

Allrounddäck: Schwalbe Racing Ralph är ett däck som många rekommenderar som allrounddäck.

Dämparen låter som om du bör pumpa, jag har aldrig bottnat min dämpare genom att bara bromsa (hm, undrar om jag någonsin bottnat min dämpare...).

Däcktryck kör jag varierat, pumpar efter förhållanden (torrt = högre tryck). När jag bara ska köra asfalt pumpar jag nästan max för att minimera risken för punka.

Riserstyren (böjda) ger dig mer kontroll då de är bredare + att du får en mer upprät sittställning. Direkta nackdelar kan jag inte komma på mer än att böjda styren väger mer än raka, men vissa trivs bättre med raka styren.

Racerkalle Skrev:
-------------------------------------------------------

> Om jag kör sakta utför en backe som faller ca 1m
> på 5m och bromsar hårt fram, ska dämparen då
> bottna eller är den för lös då?

Nej, den kritiska frågan är vad du har för dämpare. Central för dämparinställning är vad som kallas "sag", alltså häng, hur mkt dämparen sjunker ner när du sitter i full krigsmundering på den. Ca 20 procent av slaglängden ska den sjunka ihop. För XC tävling på lätt bana lite mindre än 20%, för aggresiv åkning i teknisk terräng lite mer, säg 25%. Reglera genom lufttrycket, fäst ett buntband eller ngt för att se hur mkt sag det blir, eller be någon hjälpa till. Pumpa i mer luft eller släpp ut lite tills du får rätt sag. Har du en dämpare som inte använder luft är det lite mer komplicerat då måste man oftas byta fjädrar eller elstomer för att få det rätt.

> Däck..finns det något "allround" däck som är bra
> för både grusvägar och leriga stigar med lite
> rötter och sten...?

Personligen är jag förtjust i Panaracer XC Pro, funkar till allt, och håller länge.

> Lufttryck..vad kör ni på?

Alltid nära max, här skiljer jag mig från Crossmax, det finns två skäl att ha högt tryck; i) det rullar snabbare, och ii) man undviker klämpunkor från stenar o rötter vilka kommer ofelbart om man har lågt tryck. Vi brukar ha strax under 4 bar.
>
> Styre..har ett rakt styre monterat och fick med
> ett med böj..fördelar/nackdelar på resp.?

Rakt med barends underlättar klättring, det blir lättare att trycka ner framhjulet när det är brant uppför, dessutom medger det fler ställningar så man blir mindre trött. Själv gillar jag inte risers, eller aphängare, men någon annan kan säkert förklara fördelarna..

> Lyse.. söker ett stark lyse för skogsbruk gärna
> uppladdningsbart finns det någon med tips?

Det finns lite olika varianter, Milas orienteringslampor o Sigmas cykellampor är vanligast, helt överlägset bäst är HID lampor, kan varmt rekommendera Niterider Blowtorch http://www.niterider.com/BIKEPRODUCTS/BlowTorch.html lyser som 40W lampa i fyra timmar, med oförminskad styrka, är så ljusstarka att man kan åka praktiskt taget vilken stig som helst på natten, även teknisk stig, och kommer med smart laddare, så man behöver inte ta tid vid laddningen. Det finns andra HID system också http://www.bikelights.com/Products/arc_li_ion.htm och http://www.lupine.de/en/home/index.php som ska vara mkt bra men jag har ingen personlig erfarenhet av dem.

Per

>Lufttryck..vad kör ni på?

Precis så att du kan trycka in båda tummar en liten bit kör jag med. Då har man grepp utan att få genomslagspunka. Det finns vetenskapligare metoder, men den här fungerar för mig och jag har aldrig klagat! :-)

>Styre..har ett rakt styre monterat och fick med ett med böj..fördelar/nackdelar på resp.?

Lägre styre = lägre luftmotstånd och alltså bättre fart. Lägre styre gör det också lättare att köra uppför riktigt branta partier.

Högre styre = Lättare utför, högre luftmotstånd, skönare för ryggen och händer.

Dämparen skall absolut inte bottna helt av en inbromsning (är du säker på att den verkligen gick i botten hela vägen)

Schwalbe Jimmy är mycket bra allround däck. Prisvärt är det oxå.

Lufttryck är en smaksak. Lågt tryck=komfort+bättre grepp+större punkarisk. Högt tryck=okomfort, sämre grepp, mindre punkarisk. Upp till dig att hitta bäste kombinationen

Rakt styre eller sk. raise styre är även det en smaksak. Du har ju både och så det är ju bara att prova dig fram. En grov generalisering: rakt styre=hög fart framåt och uppåt. Raise styre=Bättre kontroll i stökig terräng och utförskörning

Per Skrev:
> 40W lampa i fyra timmar, med oförminskad styrka,
> är så ljusstarka att man kan åka praktiskt taget
> vilken stig som helst på natten, även teknisk
> stig

Jag har än inte sett den stig jag inte kan köra med 20W Silva från 70-talet. Fast det är klart, vid 35km/h med babyheads på stigen önskar man sig mer lyse fast det går bra att surfa med 5-Spot ;)

rakt styre = snabbt. normal CC och allt en cyklist kan behöva.

böjda styren = freeride och för personer som hellre höjer styrenheten istället för att träna upp ryggen.

Följ Pers råd och sätt ett buntband på gaffelbenet så ser du hur mycket det rör sig. Förutom sag tycker jag att man ska bottna gaffeln någon gång ibland, när man utsätter cykeln får stora stötar. Att bromsa i en nerförsbacke räknas inte dit.

Lufttryck är individuellt. Det är inte alltid som högt lufttryck innebär en så stor sänkning av rullmotståndet att det är värt att offra den komfort och det grepp som man får med lägre tryck.

Ok ...
Tack grabbar och tjejer? för alla tips, nu har jag lite att gå efter... det får bli en shoppingrunda och lite mer testning från min sida!

Postat av: =David
Skriven: idag 09:34

Ja träna upp ryggen låter jäkligt trist..

Vaddå träna upp ryggen? Att kunna böja den eller att orka sitta böjd länge..?

Inget som ger mig problem, lägger lätt ner handlederna i golvet stående med raka ben, är förstås härdad som racercyklist med pass på 6h och mer som vardag...nöta nöta nöta nöta.....psyke som en wassberg...ni vet han på snön..

Tror jag skulle kunna leva med en ryggträning, men om jag samtidigt måste köra xc-styre så väljer jag nog att inte träna:)

däcktryck är väldigt individuellt, samt vad man har för däck.

med mina gamla conti twister är jag tvungen o köra med ganska mycket högre tryck än mina nuvarande jimmy, uppskattningvist så ligger jag på ~1,75 bar nu o mina 73 tunga kilon på o det fungerar klockrent.

det har även med teknik och viktfördelning o göra medd hur mycket luft man behöver ha i däcken.

träna ryggen ja. ni ska veta att den absolut främsta anledningen till att folk väljer att ha 40 mm spacers, styrstamen uppåt och därtill ett riserstyre inte har alls med skogscykling att göra. det ska vara bekvämt helt enkelt. det är ju jobbigt att böja sig.

Micke S Skrev:
> träna ryggen ja. ni ska veta att den absolut
> främsta anledningen till att folk väljer att ha 40
> mm spacers, styrstamen uppåt och därtill ett
> riserstyre inte har alls med skogscykling att
> göra. det ska vara bekvämt helt enkelt. det är ju
> jobbigt att böja sig.

HAHA, jag undrar i vilken målgrupp du gör dina undersökningar. Tror du själv att tex de flesta av alla dh-cyklister kör med riserstyren för att de har dåliga ryggar??

målgruppen är vanliga människor. dh-cyklist som racer-cyklist.

tror du dh-cyklister är en stor målgrupp på cykelmarknaden eller?

Senast redigerad av en moderator:
Enligt ditt inlägg tidigare så trodde jag vi pratade andelen cyklister med riserstyre som valt riserstyre för att de inte årkar träna sin rygg. Och ja, då är Dh-cyklister en ganska stor grupp.

Men min visning på dh-cyklister visar bara att det finns adra anledningar än ont i ryggen som gör att man väljer riserstyre. och kanske kanske kan det vara så att andra mtb cyklister som kör riserstyre oxå väljer ett sådant för att få tillgång till fördelarna som dh-cyklisterna utnyttjar utan att för den delen vara renodlade dh-cyklister. och inte för att de har ont i sina ryggar?

Jag är en av dem tex. och av mina vänner som hojjar med riserstyre så har nog 99% det för andra anledningar än ryggont. men kanske lever jag i en lite annorlunda kompisgrupp i cykelvärlden.

åh herregud.... tråden handlar ju om en xc-cykel som ska köras xc med.

du behöver inte försöka lära mig branchen. jag har varit med ett tag och har en förhållandevis bra översikt över vad svenska cyklister vill ha och gör. jag pratar dagligen med representanter från alla "cykelgrupper".

och jag kan säga som så att merparten av alla som köper en cykel att ha i skogen inte ens vet vad skilnaden mellan ett riserstyre och ett platt styre är. de vill bara sitta bekvämt.

Vadå XC?, om du läser första posten så står det att den handlar om MTB. allt som heter mtb heter inte xc. Och även xc går att köra med riserstyren för att få andra fördelar än att ta bort ryggont.

Och varför börjar du blanda in alla som hojjar i skogen när vi fortfarande diskuterar en del av alla som använder riserstyren.

"du behöver inte försöka lära mig branchen. jag har varit med ett tag och har en förhållandevis bra översikt över vad svenska cyklister vill ha och gör. jag pratar dagligen med representanter från alla "cykelgrupper"."

Shit, du har fan rätt. du ligger ett par nivåer över mig. för om du vet att de flesta som kör i skogen med risertyren gör det för ryggont så har du ju järnkoll. Nej jag lägger mig, du är för stor för mig.

Så jag avslutar dirkutionen från min sida här. du har din uppfattning, jag har min.

Men till racerkalle så vill jag ge min sida av saken. det finns andra än freeriders och ryggbesvärcyklister som kör med riserstyrn. jag är en av dem. och mina vänner är några av dem, vi gör det för att man får en i våra ögon roligare cykel med ökand kontroll.

Fan, jag vill ju oxå vara en guru i branchen:(

Jag får gå och kolla på film med bruttan istället.

aha... du förstod inte att jag inbegrep dh, dual, dirt osv i begreppet freeride.

men det spelar ingen roll. om du ska uppträda omoget och till det ha dold indentitet så är den här diskussionen inget för mig.

Det finns många skäl att välja riser framför ett rakt styre som inte har med komfort att göra. Det går nog lika bra att få hög komfort med ett vanligt styre också genom att shimsa upp det och skaffa en kortare styrstam, sänka sadeln lite osv. Det här handlar om helt andra saker än komfort.

Sedan förstår jag inte på vilket sett Ville skulle vara anonym? :)
Bara för att man inte har fyllt profilen med bilder och en massa fakta är man inte anonym.

Men diskussionen leder nog ingen vart i vilket fall. Lika bra att lägga ner. Vill man köra rejsigt skall man ha rakt styre. Prioriterar man kontroll och bättre egenskaper utför är riser ett bättre alternativ. Sen finns det ju no-rise, mid-rise och high-rise och dessutom en hel uppsjö av modeller att välja bland. Man tar det som passar en själv bäst. :)

anonym.. tja. ingen e-post, inget helt namn, ingen bild... anonym i mina ögon.

men jag blir så trött när folk ska argumentera emot mig. det spelar ingen roll om de vet mer eller mindre om saker och ting än mig. min åsikt i en fråga kan vara både vinklad och korfattad, och om det inte går fram så kan kanske fel intryck ges. sorry, men jag tänker inte sitta och skriva spaltmeter om positionen på cykeln.
jag är inte här för att övertyga folk, utanför att ge min åsikt i en fråga.

Kollade just igenom min profil och upptäckte att jag inte alls var lika anonym. Om jag lade in en bild på mig i tighta kläder och ben rakade även nedanför ljumskarna så kanske jag skulle uppfattas mer seriös här.. Fast nej så tråkigt det skulle vara. Vad var det lagombra skrev om att rätta in sig i ledet? Jag tror jag behåller den gamla bilden på mig i min ungdoms fulla glans istället.

Jag förstod inte logiken i "för personer som hellre höjer styrenheten istället för att träna upp ryggen" och "det ska vara bekvämt helt enkelt. det är ju jobbigt att böja sig"..

Varför ska man träna upp ryggen för att kunna sitta bekvämt med ett lågt styre när man kan sitta bekvämt utan annan träning än att cykla med ett styre som sitter lite högre? Ja är det xc eller långlopp så kan jag ana en fördel med lägre luftmotstånd men när det är för att det är roligt att cykla i skogen så tycker iaf jag att ett lite högre bredare styre ger bättre kontroll. Gärna i kombination med en kortare ram.

Och du Micke.. Vad är det egentligen som gör att du är så grym på branschen när du baserar dina expertutlåtanden på cyklister som inte vet skillnaden på ett riserstyre och ett platt?

HAHAHAHAHA hohohohoho Du är ju fan för rolig Micke S.

"aha... du förstod inte att jag inbegrep dh, dual, dirt osv i begreppet freeride."

Men du har inet räknat med alla skogsåkare som kör med riser;)

"men det spelar ingen roll. om du ska uppträda omoget och till det ha dold indentitet så är den här diskussionen inget för mig."

Öhhh, vi är på ett forum med över 1000 reggade själar??, och du klagar på att någon som inte tycker som du inte har fyllt i sin profil?? Är du verkligen på rätt ställe då?

Vad spelar det för roll vem du pratar med?

Jag skiter då fulla muggar i om du är både kungen och silvia tillsammans, jag tänker inte rätta mig efter dina åsikter för det.

"men jag blir så trött när folk ska argumentera emot mig."
Hehe, ja då är det jobbigt, men alla kan inte tycka lika vettu, du vet att du är på ett forum på internet va?

=David Skrev:
> Kollade just igenom min profil och upptäckte att
> jag inte alls var lika anonym. Om jag lade in en
> bild på mig i tighta kläder och ben rakade även
> nedanför ljumskarna så kanske jag skulle uppfattas
> mer seriös här.. Fast nej så tråkigt det skulle
> vara. Vad var det lagombra skrev om att rätta in
> sig i ledet? Jag tror jag behåller den gamla
> bilden på mig i min ungdoms fulla glans istället.

det är alltid trevligt att veta mer om den man pratar med.

>
>
> Jag förstod inte logiken i "för personer som
> hellre höjer styrenheten istället för att träna
> upp ryggen" och "det ska vara bekvämt helt enkelt.
> det är ju jobbigt att böja sig"..

många har en ickeoptimal sitställning för syftet som grundar sig på dålig kravanalys av arbetsmomentet. det var bara det jag ville säga.

>
> Varför ska man träna upp ryggen för att kunna
> sitta bekvämt med ett lågt styre när man kan sitta
> bekvämt utan annan träning än att cykla med ett
> styre som sitter lite högre? Ja är det xc eller
> långlopp så kan jag ana en fördel med lägre
> luftmotstånd men när det är för att det är roligt
> att cykla i skogen så tycker iaf jag att ett lite
> högre bredare styre ger bättre kontroll. Gärna i
> kombination med en kortare ram.

arbetssituation efter arbete. det var det ursprungsfrågeställaren vill har råd om. ditt svar är lika rätt som mitt. det beror på vem det gäller och vad personen ifråga vill.
>
> Och du Micke.. Vad är det egentligen som gör att
> du är så grym på branschen när du baserar dina
> expertutlåtanden på cyklister som inte vet
> skillnaden på ett riserstyre och ett platt?
>

livserfarenhet. men som jag skrev så är utlåtandet baserat på alla typer av cyklister.

mvh micke s

Jag var aldrig unhappy. det kan man ju inte vara för att man har olika åsikter.

Men hoppas att Racerkalle inte är bortskrämn du för vårt utsväveri om cykelstyren..hehe

Ville Skrev:
> HAHAHAHAHA hohohohoho Du är ju fan för rolig Micke
> S.
>
>
> "aha... du förstod inte att jag inbegrep dh, dual,
> dirt osv i begreppet freeride."
>
> Men du har inet räknat med alla skogsåkare som kör
> med riser;)

osv = och så vidare.......
>
>
>
>
> "men det spelar ingen roll. om du ska uppträda
> omoget och till det ha dold indentitet så är den
> här diskussionen inget för mig."
>
> Öhhh, vi är på ett forum med över 1000 reggade
> själar??, och du klagar på att någon som inte
> tycker som du inte har fyllt i sin profil?? Är du
> verkligen på rätt ställe då?

du får tycka vad du vill, men när du adresserar dina åsikter till mig och inte personen som ställde frågan från början så pratar du med fel person.
>
> Vad spelar det för roll vem du pratar med?

vissa personer kanske jag är mer sugen på att skriva till än andra. personer jag känner till exempel. det är lättare att diskutera med någon som man känner till kunskapsförådet hos.
>
> Jag skiter då fulla muggar i om du är både kungen
> och silvia tillsammans, jag tänker inte rätta mig
> efter dina åsikter för det.

bra, det hoppas jag verkligen. varför skulle jag vilja det?
>
>
>
>
>
> "men jag blir så trött när folk ska argumentera
> emot mig."
> Hehe, ja då är det jobbigt, men alla kan inte
> tycka lika vettu, du vet att du är på ett forum på
> internet va?

hade jag velat ha en diskussion skulle jag ställt en fråga eller påstått någonting jag vill ha kommenterat. du har ingen aning om mina åsikter i frågan eftersom jag inte sagt särskillt mycket om de än. och vad jag personligen tycker är min åsikt och inte något generellt faktum som gäller alla människor på jorden, det är min åsikt och så är det bra med det.
>
>
>
>
>
>
> --------------------------------------------------
> ----------------------------------------------
> EN cykel väger mindre än två, Därför har jag bara
> EN

En fundering från en nybörjare:

Hur gör ni som tävlar i XC för att inte drabbas
av domningar i händerna på längre lopp? Är det
bara att träna på så klarar man av en mer framåt
lutad position under längre tid? Eller får man
labba med olika handskar, grepp etc?

Micke S Skrev:
> kaijan
>
> och du vet kanske vem jag är.
> fast jag är lite sådär halvbra på allt möjligt
> bara.

Jo det vet jag.Lämnade in min spruckna FIR-fälg till dig för nån vecka sen

jerry.

jag har "aldrig" haft domninagar i händerna vare sig jag kört med eller utan handskar, i skogen eller på landsvägen. och då har jag ändå styret så lågt det går. ibland får jag kramp i händerna/fingrarna och vid något tillfälle har ena tummen domnat bort. men det är ju vid de längre långloppen bara.

det som kan lösa ditt problem är ju att få en avlastande position på cykeln. barends för att variera positionen, bra handskar och mjuka grepp. sen ska ju styret nästan glappa i händerna, man behöver inte hålla så hårt i det.

kanske går det hela att träna upp på ett bra sett, ofta är det ju så att är man otränad så är inte kroppen med på noterna.

Jag är rätt dålig på det mesta men jag har väldigt roligt..

Dronning_Sivlia_og__111801c.JPG

Lite onödig generalisering om styren. Låt mig sväva ut ännu mer.

Breda styren och riserstyren behöver inte handla om "freeride". Om man inte till freeride inräknar allting som inte är ett stenhårt xc-lopp på grusväg, eller träning inför detta.

Man har mer kontroll och kraft att hantera svårigheter med breda, höga styren. Och man kan köra snabbare och längre rakt fram med ett lågt smalt.

Att folk som Micke S även i stökigaste Hellas-brötet med enkelhet kör ifrån oss alla även med ett rakt styre smalare än 50 cm har inte att göra med styret, utan med ett sådant överskott av kondition och cykelkontroll att det kompenserar för ett smalt styre och hög sadel i stökig terräng. Sätt å andra sidan den nybörjare som inte ens vet om han ska ha riserbar eller ej, på en superracig XC-hardtail med 52 cm flatbar och sadeln i skyn, och sedan på en "bekvämare" cykel med 68 cm riserbar och högre framände. Lura ut nybörjaren på en avancerad stig och räkna antalet gånger han/hon flyger över styret på respektive cykel. Jag satsar mitt gamla Easton EA50 52 cm på att nybörjaren kraschar fler gånger på race-XC:n.

Jag blev en gång tvungen att efter två år med brett riserbar gå tillbaka till nämnda EA50 ett tag i brist på alternativ. Det var ren skräck. Skräck!

Jag skulle rekommendera alla som lite på skoj börjar prova att cykla i skogen att köra riserbar på minst 65 cm bredd. 68-69 med 3-4 cm rise passar mig själv perfekt.

Var sak har sin plats och man får laborera sig fram till just sin egen kompromiss, på det där tråkiga nyanserade sättet som det alltid fungerar i verkligheten.

just det, det var senaste mötet :) då är risken stor för att jag byggt din cykel. hoppas den fungerar som den ska nu bara då nu när jag nämner det... :)

när jag var ung så fanns det bara raka styren. det var tider då. ingen funderade på vad som var rätt, alla bara cyklade och hade kul.

jag han dirta i många år inann jag ens visste vad dirt var och att man faktiskt kunde sänka sadeln för att få bättre kontroll :) en kompis tycket att barendsen var det ultimata stället att hålla i under luftfärderna :)

till freeride räknar jag löst all spontan kravlös ostrukturerad cykling. träning blir det först när träningspasset har ett syfte, tidsplanering.

Micke S Skrev:
> just det, det var senaste mötet :) då är risken
> stor för att jag byggt din cykel. hoppas den
> fungerar som den ska nu bara då nu när jag nämner
> det... :)

Är nöjd med hojen förutom Wellgo-pedalerna.Men jag slängde på ett par Shimano 520

När jag var ung fanns det bara krokiga styren. Min första cykel hade ett krokigt styre med ett grönt och ett rött handtag. När jag blev lite äldre blev det populärt med ännu krokigare styren och sedan blev dom raka på modet. Nu tycker jag att ett styre "av helrätt modell" är ett lite lagom krokigt.

Ett riserstyre är som en glad mun. Happy!

Men det gör väl inget att vi har möjligheter att välja något som passar bättre än något som är fel? Jag funderar iofs på att börja köra fixed-gear i skogen nu, men det är inte för att jag tror att det blir bättre, utan för att det ska bli svårare.

För guds skull, låt oss aldrig mer tala om vad freeride är! Ordet borde förbjudas! Don't say the f-word!

Men om vi nu snackar roots och kör-vad-som-helst, nog körde Gary och polarna riser allt;
coevolution4.jpg

Hur coola är vi som sitter och raljerar om cykelstyren en fredagkväll när vi borde vara ute och dricka öl som normala människor.

Min första cykel som jag kommer ihåg hade ett chopperstyre,limpa å växelspal mit på ramen.Kunde ha blivit en riktig pungspräckare=)Orange var den åxå.Spelkort i ekrarna hade jag åxå.Så det smattrade sådär tufft=D

Tillbaka
Topp