Nu lämnar jag forumet

• Trådstartare Trådstartare Elhojtok
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Nu lämnar jag forumet
Finskan intar faktiskt en särställning när det gäller språklig konservatism och denna konservatism är betydligt äldre än Finland som nation. Där andra språk genomgår förändringar i långsam men stadig takt så har finskan av oklar anledning inte förändrats särskilt mycket på tusentals år. Ytligt syns det tydligt i jämförelse med estniskan eller de samiska språken med vilka finskan delar ordförrådet men inte längre uttalet. Men faktum är att finskans konservatism tillsammans med ett mycket stort germanskt superstrat (alltså ett inlånat ordförråd) från bronsåldern och framåt innebär att ord och språkliga konstruktioner som fanns i urgermanskan fortfarande är bevarade i finskan (men inte i de moderna germanska språken). Det finns en doktorsavhandling från Helsingfors universitet på temat som t.ex. visar att nedanstående rekonstruerade urgermanska mening fortfarande skulle vara begriplig finska (till skillnad från svenska, danska och tyska där den inte är särskilt begriplig).

senurgermanska: *Harjawaldaz kuningaz rīkaz, wīsaz jah hurskaz
modern finska: rikas, viisas ja hurskas Harjavalta-kuningas
modern svenska: den rike, vise och förståndige kung Harald
modern tyska: der reiche, weise und verständige König Herold

Författaren skriver lätt ironiskt att "Vi ser vidare att finskan utan tvivel är det fonetiskt ålderdomligaste
'germanska' språket".
Absolut!

Sen väljer man inte längre så ofta viisas och hurskas eller harjavalta på grund av den språkliga reformationen med finlandisering av ord.

Kul mening!

Den och andra urgermanska meningar visar också något hur svenskan i Sverige ändrade sitt uttal något otroligt och tappade flera ljud som var så självklara som dj och lj. Det senare inflytandet av tyskan (som kanske i sina ljud influerats av både keltiska samt slaviska språk) och franskan strulade också till vokalerna i svenskan och norskan som konsekvent nog är rätt ensamma i att förskjuta vokalerna utan att ändra tecken från latinska tecken. I svenskan (och oftast norskan) uttalar man den runda vokalen o som ett u, u som ett y och y som något slags kombination av y och i.

Nu lämnar jag forumet
Före jag lämnar forumet.. Idag ska jag köpa lite långärmade funktionströjor. Oavsett hur mycket jag ogillar mörka färger så blir det mörkgrått denna gång. Blod och lera går inte bort i tvätten och är för synligt på neontröjor.

Ska också köpa nya bromsar till vikcykeln och om antingen XXL, Biltema eller Stadium Outlet har det - någon billig sidoväska. Min toppväska börjar gå sönder och jag har ju ändå köpt pannierer.

Imorgon blir det underhåll av cykeln, byta kassett och kedja, få på SPD, tvätta, byta däck både på primären och reserven och kanske om jag hinner; byta bromsarna på vikisen.
Men köper du bromsar så behöver du kanske inte blodfläckståliga tröjor?

Nu lämnar jag forumet
bild.png

Före jag lämnar forumet, är det någon som kan identifiera denna 14-pins kontaktdon (FPC/FCC med ZIF-lås, flip to open) och var man i Sverige kan köpa dem i mindre mängder?

Behöver exakt en och bara hittat liknande som säljs i tusendal :(

Nu lämnar jag forumet
För mycket off topic är anledning att kasta ut folk. Detta är inget forum för politik.
Om politik är nåt som inte passar eller intresserar dig, kan du väl bara scrolla vidare???
Politik är alltid viktigt överallt, men inte om man inte är intresserad eller bryr sig.
Själv är jag noll intresserad av elcyklar men då scrollar jag bara, jätteenkelt.

Nu lämnar jag forumet
Om politik är nåt som inte passar eller intresserar dig, kan du väl bara scrolla vidare???
Politik är alltid viktigt överallt, men inte om man inte är intresserad eller bryr sig.
Själv är jag noll intresserad av elcyklar men då scrollar jag bara, jätteenkelt.
Det står uttryckligen i reglerna att man inte får diskutera politik. På förekommen anledning.

Nu lämnar jag forumet
Vem blev egentligen kränkt av bilden på en cykelaffär?
De som sitter framför datorn i Sverige eller nån ukrainare?
Var inlägget menat som elakt eller kränkande?
Troligen inte. Syftet är alltid väldigt viktigt.
Alla har olika humor och vem är det som ska bestämma vad som är humor?
Kasta första stenen den som aldrig tryckt ur sig ett skämt som inte alla tyckte var kul.
Fan om man skulle bli utkastad från festen för ett dåligt skämt.
Förresten, att bli kränkt dör man inte av. bara så alla vet.

Nu lämnar jag forumet

Kasta första stenen den som aldrig tryckt ur sig ett skämt som inte alla tyckte var kul.

Klistra det i memestråden. Där är 75% av tittarna väldigt överkänsliga.

Nu lämnar jag forumet
Klistra det i memestråden. Där är 75% av tittarna väldigt överkänsliga.
Inte bara överkänsliga, de anser sig på nåt sätt stå över andra också, att deras egna åsikter är ”rätt” medan andras åsikter är ”skit”. För det är åsikter det handlar om, även om de försöker ge sken av nåt annat. Riktigt osmakligt är det.

Nu lämnar jag forumet
Inte bara överkänsliga, de anser sig på nåt sätt stå över andra också, att deras egna åsikter är ”rätt” medan andras åsikter är ”skit”. För det är åsikter det handlar om, även om de försöker ge sken av nåt annat. Riktigt osmakligt är det.
Vilka åsikter är det ”vi” tycker är skit? Kom igen nu hånskrattskillen, berätta!

Nu lämnar jag forumet
Vilka åsikter är det ”vi” tycker är skit? Kom igen nu hånskrattskillen, berätta!
Äsch kom igen nu. Vi ska nog inte jaga dom över hela forumet, det är inte vardagsrum det heller.

Nån gång måste man släppa, även när det är så fel som det kan bli. Gäller dig, mig, @BJS och säkert några till.

Nu lämnar jag forumet
Om det är någon som i allmänhet försöker framstå som smartare än alla andra i sina posts så är det väl du….. Använd din spegel.

Nu lämnar jag forumet
Jag passar på att inflika att den här tråden egentligen inte ens handlade om någon bild. Den var mer ett utryck för min misstanke att en tidigare forummedlem som börjat jävlas med mig låg bakom det hela, och alltså var den som blivit "kränkt" och rapporterat bilden. Eftersom moderatorn verkade oresonlig tog jag för givet att han på något sätt var tjenis med den andre forummedlemmen och det utmynnade i den här tråden som numera är ett monument över allas vår lättkränkthet.

Nu lämnar jag forumet
Riktigt osmakligt att inte gilla judeskämt. Allt är lika rätt.

Nu lämnar jag forumet
Har ni inte lämnat än???
Det förefaller inte längre (?) vara syftet med tråden:
(...) det utmynnade i den här tråden som numera är ett monument över allas vår lättkränkthet.

Kanske dags att skapa en ny tråd, på något sätt. För egen del saknar jag den kreativa förmågan som krävs för att välja dessa inriktning och rubrik; jag får sätta mitt hopp till Happy-kollektivet (åtminstone den del som hittat till viss det här hörnet).

Tillbaka
Topp