Nu lämnar jag forumet

• Trådstartare Trådstartare Elhojtok
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
E

Elhojtok

Guest
Nu lämnar jag forumet
Jag kommer att lämna forumet.
Anledningen är att jag av moderator har blivit anklagad för hets mot folkgrupp, i mina ögon helt utan grund.
Jag har en väldigt stark rättskänsla och tänker inte finna mig i detta.

Jag tror och hoppas att jag lyckats tillföra forumet något positivt under de förhållandevis få år jag varit här.

-------------------------------------------------------

Elhojtok,

Ditt meddelande (El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.) innehåller hets mot folkgrupp:

Cykelrelaterat och allt. Tyvärr står det inget om elcyklar
Att offentligt sprida uttalanden som hotar eller är nedsättande om en grupp av personer, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning är inte tillåtet här och det är även olagligt.

Ditt meddelande kan ha tagits bort eller ändrats.

Ditt konto kan komma att begränsas baserat på dessa åtgärder. Tänk på detta när du skriver eller använder vår webbplats.

Elhojtok

Aktiv medlem​

Idag kl 19:30
Oj, det där lät lite hårt. Du får nog förklara närmare, eftersom jag inte kan se någon hets mot folkgrupp i bilden överhuvud taget.
Det är ju en klassisk 1:a aprilskämtbild ur en gammal tidning.

Inlägget var ju dessutom menat som ett skämtsamt svar på inlägget om Godwins lag.

Svara

[IMG alt="marr"]https://happyride.se/forum/data/avatars/m/17/17259.jpg?1585050683[/IMG]

marr

Moderator​

Forumvärd
Idag kl 19:32
Och jävligt osmakligt...

Gilla Svara

Elhojtok

Aktiv medlem​

49 minuter
Ja, då tycker vi uppenbarligen olika.
Själv tycker jag att "Don't mention the war" i "Pang i bygget" är bland det roligaste som har gjorts.

Jag kan tycka att i kontexten Godwin och (el)cyklar så var bilden väldigt passande.

Hets mot folkgrupp är det då verkligen inte.

Redigerat bort länken till bilagan, då den anses stötande.

Senast redigerad av en moderator:
Nu lämnar jag forumet
Det var tråkigt att höra! Jag hoppas du kan ändra dig och komma tillbaka i framtiden.

Var det den där serie-stripen med två personer med datorer och en ökänd österrikare som gav dig varningen? Godwins lag trodde jag var internetkultur, men jag hänger inte med, den kanske har blivit o-rumsren?

Nu lämnar jag forumet
Har tappat räkningen på hur många inlägg jag suttit och raderat nu ikväll...

Kanske ska gå tillbaka till att bara låsa trådarna som förstörs konstant.. Lite tråkigt när det i grunden är en relevant tråd.

Jag har också fått permanent banna någon för extremt otrevliga pm skickade till mig. Tur jag får bra betalt iallafall......

Nu lämnar jag forumet
Don't kill the messenger? Om många reagerat och moderatorn/moderatorerna reagerar på det, är det inte bättre att be om ursäkt och lära sig nåt av det?
Jo, visst. Men samtidigt vill man ju ha moderatorer med lite fingertoppskänsla också. Nu har jag inte hela bilden klar för mig här, så mer generellt då. Att hänvisa till Godwins lag, som ett exempel (har fortfarande inte hela bilden i det här fallet), tycker inte jag är ett brott oavsett hur många som anmäler det. Däremot kanske om landskapsmålarens klubbmärke syns?

Nu lämnar jag forumet
Med tanke på vad som händer i Ukraina och de otäcka likheterna med vad som hände på 30/40-talet i Tyskland så är det i mina ögon väldigt olämpligt att skämta om. Nej, jag har inte rapporterat detta men jag delar bilden av att tröskeln måste vara låg mot kränkande uttalanden som berör diskriminerngsgrunder. Är det bara åsikter i faktarelaterade frågor så är min gräns mycket högre. Jag är okej med att bli hårt ansatt för åsikter om hur man bygger hjul, limmar tubdäck, justerar växlar, smörjer kedjor, men.... religon, sexuell läggning och andra saker som berör diskriminetngsgrunderna måste hållas kort. Det är inte 1988 längre (tack och lov)

Btw så tycker jag att vi skall lyssna på marr. Han gör det här frivilligt att hålla reda på oss grälsjuka gubbar. Ja, jag har fått knäpp på näsan jag också, men det var något dumt jag skrev och jag har lärt mig av det. Tror iofs att det var att jag blev arg över någons bruna åsikter och passerade då själv gränsen för gott uppförande. Jag tror och hoppas att jag inte kommer att behöva bli tillrättavisad igen.

Nu lämnar jag forumet
Med tanke på vad som händer i Ukraina och de otäcka likheterna med vad som hände på 30/40-talet i Tyskland så är det i mina ögon väldigt olämpligt att skämta om. Nej, jag har inte rapporterat detta men jag delar bilden av att tröskeln måste vara låg mot kränkande uttalanden som berör diskriminerngsgrunder. Är det bara åsikter i faktarelaterade frågor så är min gräns mycket högre. Jag är okej med att bli hårt ansatt för åsikter om hur man bygger hjul, limmar tubdäck, justerar växlar, smörjer kedjor, men.... religon, sexuell läggning och andra saker som berör diskriminetngsgrunderna måste hållas kort. Det är inte 1988 längre (tack och lov)
Jag håller med dig fullständigt! Men hur har det något att göra med Godwins lag?

Nu lämnar jag forumet
Brukar krävas minst två för tango typ. Lite förvånad den tråden inte blev låst tidigare dock. Har inte hängt med alla turer det sista där, så kanske inte borde ytra mig alls iofs.
Den borde nog låsts. Men vi hinner inte med allt.. Får se hur det artar sig nu. Är ett par trådar som hänger på snöret. Eget ansvar verkar inte existera längre.

Nu lämnar jag forumet
Jo, visst. Men samtidigt vill man ju ha moderatorer med lite fingertoppskänsla också. Nu har jag inte hela bilden klar för mig här, så mer generellt då. Att hänvisa till Godwins lag, som ett exempel (har fortfarande inte hela bilden i det här fallet), tycker inte jag är ett brott oavsett hur många som anmäler det. Däremot kanske om landskapsmålarens klubbmärke syns?
Nä, du har nog inte hela bilden klar för dig. Jag fick ett inlägg raderat (eftersom jag citerade inlägget som var riktat till mig). Det är det enda jag med säkerhet vet. Med tanke på det marr skriver så verkar det ha pågått långt mycket mer än det vi hunnit se.

Nu lämnar jag forumet
Du hsr inte hela bilden klar för dig.

Ts här postade en annan bild. Som jag har raderat. Det var hela poängen med det. Och den bör int postas igen. För, det är inte roligt att skämta om.
Ok, då ber jag om ursäkt!

Jag följde länken, som du nu har redigerat bort, och då var det Godwins lag. Tog för givet att det var den det gällde.

Tacksam att det finns folk som (mer eller mindre?) frivilligt vill hålla ordning här!

Nu lämnar jag forumet
Bilden finns kvar på forumet, i Roliga skyltar-tråden.

Och du Marr, du kan ju testa att bildgoogla H*tler på site:happyride.se så har du lite fler folk som du kan hota att begränsa kontona för.

Nu lämnar jag forumet
Bilden finns kvar på forumet, i Roliga skyltar-tråden.

Och du Marr, du kan ju testa att bildgoogla H*tler på site:happyride.se så har du lite fler folk som du kan hota att begränsa kontona för.
Helt ärligt. Ja orkar inte.

Hota och hota. Det är ett standardmeddelande som informerar om vad som händer om man bryter mot forumets regler.

Nu lämnar jag forumet
@Elhojtok du måste tåla en tillrättavisning. Med tanke på att moderatorernas jobb är ideellt så kan man knappast kräva millimeterrättvisa. Någon gång blir det säkert varning lite överdrivet, och någon gång utebliven varning där det egentligen var befogat.

Nu har jag inte sett bilden ifråga, men med tanke på tidigare agerande av @marr så tar jag för givet att det var befogat. Och din bedömning av bilden är inte så intressant egentligen.

Tycker @marr gör ett bra jobb, och hoppas han inte tröttnar för allt gnäll och tjafs som kommer när han försöker hålla ordning på gubbdagiset.

Nu lämnar jag forumet
I ett parallellt universum tipsar nån @marr om att olämpliga bilder ligger nån annanstans på forumet istf att dyka upp (efter en till synes inaktiv period) för att försöka shamea @marr med två ganska direkta inlägg.

Nu lämnar jag forumet
IMG_5585.jpeg

Nu lämnar jag forumet
@Elhojtok du måste tåla en tillrättavisning. Med tanke på att moderatorernas jobb är ideellt så kan man knappast kräva millimeterrättvisa. Någon gång blir det säkert varning lite överdrivet, och någon gång utebliven varning där det egentligen var befogat.

Nu har jag inte sett bilden ifråga, men med tanke på tidigare agerande av @marr så tar jag för givet att det var befogat. Och din bedömning av bilden är inte så intressant egentligen.

Tycker @marr gör ett bra jobb, och hoppas han inte tröttnar för allt gnäll och tjafs som kommer när han försöker hålla ordning på gubbdagiset.
Om det var den funkofobiska bilden så var det helt rätt att radera skiten. Den bilden var inte rolig för 20 år sedan och den har inte inte blivit bättre med åldern.
Nej det var inte den. Den funkofobiska bilden postades av Kebarb.

Elhojtok postade en gammal annons med ordvitsar som innehöll namnet på två kända nazister.

Förr var det ju mer eller mindre standard att posta bilder på H*tler på det här forumet men det var på den tiden då det inte behövdes moderatorer.

Nu lämnar jag forumet
Nej det var inte den. Den funkofobiska bilden postades av Kebarb.

Elhojtok postade en gammal annons med ordvitsar som innehöll namnet på två kända nazister.

Förr var det ju mer eller mindre standard att posta bilder på H*tler på det här forumet men det var på den tiden då det inte behövdes moderatorer.
Det är bara på sidan 3 som bilder på diktator är OK.

Nu lämnar jag forumet
Jojo, men jag ifrågasatte det faktum att det skulle funnits en tid då moderatorer inte behövdes. Det kanske det gjorde, men det fanns också en tid när dom inte fanns men behövdes.
Som gammal (både här och IRL) kan jag intyga att det fanns en tid då man knappt märkte av att moderatorer existerade. Men det var en annan tid då och vad som bedömdes acceptabelt då hade garanterat *inte* funkat idag, både på gott och ont. Sida 3, landrover, not-so-cykel-relaterade-bilder-med-cykel-i-bild. You name it... :D

Jag minns dock inte lika mycket, eller hätska konflikter. Kanske är selektivt eller dåligt minne. Men Lex Vardagsrum funkade... :)

Nu lämnar jag forumet
Det här blir mitt sista inlägg medan jag väntar på att få kontot raderat, eftersom många utalar sig utan att veta vad det var för bild.
Jag hade såklart accepterat en tillrättavisning för något som var uppenbart fel eller kränkande, men bilden innehöll enbart texten "Hit ler alla människor sina cyklar för lackering, renovering och ren-göring - Algot Perssons Cykelaffär".
Inget hets mot folkgrupp, och knappast mer stötande än att skriva "Putin on the Ritz".

Tillbaka
Topp