[Nu med RR] Gnesta -> Järna - sön. 7/9

Aron

Inventarie
Vi är några som tänkte ta oss an sträckan Gnesta -> Järna på söndag.

Det är ca 45 km och efter vad jag förstår ganska tekniskt. (För RR se: http://happymtb.org/forum/read.php/1/418437/page=1)

Vi avgår med det pendeltåg som går från Stockholm Södra kl. 9.15. ETA Gnesta 60 min senare. Notera att vi byter tåg i Södertälje Hamn. Tågen går varannan timme så missar du detta får du tyvärr roa dig på egen hand.

Tempot blir Upbeat med få och korta stopp. Du förväntas härmed vara införstådd med att detta blir betydligt hårdare än sk Happytempo.

Ta med allt du behöver för hela turen i form av vatten, mat, reservdelar, verktyg etc. Vi tar en fikapaus någonstans längs med vägen.

Väderprognosen säger just nu att det ska komma lite stänk på söndagseftermiddagen, skulle detta ändra sig till ösregn hela dagen hittar i alla fall jag på något annat att roa mig med.

Tjoa till i tråden om du tänker ansluta.

Senast redigerad av en moderator:
Då kanske vi ses i Järna! Vi rullar från Brommaplan klockan åtta och cyklar via Bornsjön->Södertälje->Mariefred->Nykvarn-Järna där vi stannar för fika, och sedan cykla hem Södertälje-Bornsjön-Brommaplan.

Det regnade i alla fall inte idag. Fast det är väl antagligen tekniskt omöjligt när man de facto befinner sig inuti ett moln. Luftfuktigheten var tresiffrig och det var ganska intressant att se vattendropparna gång på gång kondenseras på hjälmskärmen. En annan intressant konsekvens av luftfuktigheten i kombination med gårdagens regnskurar var att skogen klätts in i ett tunt lager slipprigt slem. Det var helt enkelt tokhalt.

Det här var nog det tekniskt med krävande jag cyklat i Stockholmstrakten. Det har varit utmanande med extremt mycket pushbike idag. Vi har cyklat (och knuffat) på fantastiskt vackra stigar som slingrat sig mellan sjöarna. Turen har gått över magnifika hällar och via förtjusande utsiktsplatser. Sträckan är otroligt fin. Men väldigt många partier ligger helt enkelt på gränsen, eller förbi, det som går att trampa. Detta oavsett väder. Långa sträckor spenderades med att cykla 150 m, knuffa i ett par minuter, cykla 200 m, knuffa, cykla lite, knuffa lite till osv.

Det tog oss sex timmar att avverka de 45-50 km mellan Gnesta och Järna. Då tog vi minimalt med pauser och körde så fort vi vågade.

Dagen har varit fostrande. Men jag kommer definitivt att cykla denna sträcka igen. Någon dag när det är torrt.

IMG_1714.jpg ht=544

Ändstation för tåget och startplats för oss. Glitch inledde de första 5 km grusväg med att visa vad han lärt sig på sin nya fixie. Att stå upp och bryta i varenda backe. Vi hängde på och försökte se oberörda ut. Det är svårt när hjärtat håller på att gå sönder.

IMG_1717.jpg ht=725

Denna bild sammanfattar egentligen dagen. Brant, riktigt blött och knuffandes cykeln framför sig.

IMG_1722.jpg ht=725

För den som gillar hällar är detta paradiset.

IMG_1727.jpg ht=725

IMG_1730.jpg ht=725

Myggen var extremt uppspelta. Antagligen för att de snart ska dö. Så fort vi stannade till dök uppvaktningen upp i molnform. Det hade spindlarna tagit fasta på för deras trådar korsade stigen överallt. När jag tröttnade på att äta spindelväv såg jag med en diskret manöver till att Glitch hamnade först. Sedan blev det mycket bättre. Bear gick tyvärr inte på samma trick.

IMG_1737.jpg ht=459

Länsgränsen.

IMG_1740.jpg ht=566

"Vänligen observera. Vid fuktig väderlek kan broar och spänger vara hala" Dagens underdrift. Vi kasade oss fram på spängerna. På ett ställe var det en spång med ca 5 graders lutning. Det gick inte att komma upp för den, så vi fick klättra förbi.

IMG_1742.jpg ht=544

Lustigt nog har den tidigare expeditionen en bild från samma ställe. Vi kom dock aldrig på den enfaldiga tanken att knuffa upp cyklarna två gånger.

IMG_1748.jpg ht=544

De som anlade denna del av leden har velat försäkra sig om att man inte ska missa några fina utsiktsplatser. Först bar vi upp cyklarna till utsiktspunkten. Sedan tog vi en snabb fikapaus. Därefter bar vi ned cyklarna på andra sidan. Samma manöver repeterades ett par gånger till, fast utan fikapaus, där leden passerade andra utsiktsplatser.

IMG_1752.jpg ht=544

Bland järngruvorna.

IMG_1753.jpg ht=725

Vattenfylld gruva. Bear den fegisen vägrade posera uppe på valvet.

IMG_1756.jpg ht=544

Det doftade ungefär som det ser ut.

Grymt bra jobbat och schysst rapport!
Håller med om att det är cykelställsklass men det är mycket september kvar :)

/JOhan

Jag körde den turen på sommaren när det var torrt. Det var galet mycket mygg då med. Turen är fin men krävande, mycket pushbike. Jag skulle vilja uppleva den när det är kallt och lite puder på vintern.

/Stefan

Här kommer RR nummer två från turen:

Mt. Everest ligger i Sverige och Florida har torr luft i jämförelse med Sörmland -

I var fall kändes det så. Vadandes i någon form av bäck, som hade vett nog, till skillnad från oss att flyta nedåt, försökte jag stånkandes klättra upp till vad som måste vara toppen. Med cykeln snett framför mig som stöttepelare kände jag stor gemenskap med alla äldre herrar med käpp som försöker halta sig uppför Dramatentrappan för att se någon obskyr öststatspjäs.
Att ingen cykelskotillverkare insett att man vill ha sudgummisulor så att man defacto får någon form av grepp på hällarna? Kanske skulle man smälta ner ett par sleazy eazy smelly reazy minions och hälla gummimassan på sulorna?

Djupt försjunken i tankar märkte jag knappt längre när jag äntligen kommit till någon form av topp där det såg ut att plana ut. Jag hade lärt mig den hårda vägen att ett jubel i det här skedet bara skulle knäcka psyket ännu mer ty detta innebar oftast allt annat än att man skulle kunna fortsätta den kommande sträckan cyklandes.
Antingen skulle man trampa sig fram 20 meter för att inse att klättringen fortsatte eller så skulle man komma till en vattenfylld stenkista som skulle få den biffigaste tjockräven att bli blek om nosen eller så skulle man komma till en av de otaliga spinkiga snormarinerade spängerna - ni vet såna som knappt rymmer bredden av ett par normalstora mansskor.
Spängerna var alltid festliga ty det var inte från början klart åt vilket håll man skulle trilla. Ibland halkade man i sidled och ibland fortsatte man bara rakt fram trots att rörelseenergin sedan länge torde vara slut.

Den första timmen bestod nog enbart av såna här klättringar? Eller i var fall av klättringar. Till och med de första kilometrarna grusväg lutade uppför.

Naturen runt omkring oss var underbart vacker. Obytligt från tät skog till kala hällar följt av rotmattor som fick Lunsen att framstå som motorväg. Stigen slingrade sig hela tiden härligt framför oss men vätan gjorde det rejält svårt att få upp någon form av flyt. Så fort man tagit några tramptag kom något oförutsett som skulle få en att antingen hoppa av cykeln av ren skräck (typ tokbranta stenkistornerför ) eller hoppa av cykeln av rent förnuft ty man förstod att det inte gick att cykla ändå (typ tokbranta stenkistor uppför).
Vi peppade varandra genom att prata om hur vi ska cykla den här nästa sommar när det är torrt, och dessutom åt andra hållet så det i princip ’bara är nerför’. Men efter en stund orkade inte ens vi hålla skenet uppe.
Missförstå mig rätt stigen var verkligen superfin men tyvärr aningens väl krävande och det ständiga ’kliva på – kliva av’ var högst demotiverande.

Ibland kom man dock ut i partier som var rena singletrackorgierna. Ett flertal spegelblanka sjöar passerades t.ex. med bara några centimeters marginal till vattenbrynet och högst uppe på höjderna kom man ibland också över riktigt fina partier med klippsurf. Dessa partier tog tyvärr alltid slut alldeles för fort.

Efter att vi insett att de där kilometerlånga hällslingorna vi hoppades få möta efter varje krön inte skulle komma pratade vi inte längre så mycket mer med varandra. Istället slöt vi oss in i varsin bubbla av luftfuktighet och myggmedel och fortsatte framåt, ömsomt cyklandes, ömsomt stapplandes.

Trampa, andas, trampa, klappa till myggen, trampa…….och pang så tog det stopp. Jag skulle rakt fram men det tyckte inte cykeln som tvärstannade. Som en katapult slungade Yetin iväg mig framåt. Fick se stigen ur fågelperspektivet ett par sekunder innan gravitationen kom ikapp och jag landade med en duns i mossan. Låg stilla ett par sekunder och försökte känna efter om något gått sönder. Bear kom ikapp och tittade till mig. Jag kunde inte känna att något skulle vara galet mer än att jag hade lite ont i ljumsken med omnejd som slagit i styret.
Bara upp på hojen igen och trampa vidare innan myggen börjar kalasa loss.
Bitvis trodde man att man var någonstans längst upp i norr i urskogen. Myggkräken kom som stora svarta moln och envisades med att bitas trots att vi noga marinerat in oss med myggsprej.

Vi halkade vidare längs stigen och plötsligt hajar jag till av ett ljud som inte riktigt passade in i omgivningen. Mobilen ringde. Jag utgick från att det var min bakfulla flickvän som vaknat till liv och ville säga något livsviktigt så jag bad om ett snabbstopp för att ringa upp. Hon svarade glad i hågen men mobiltäckning verkade inte vara något som Gnestaborna investerat i. Det hördes bara
sprak sprak bzzrr surr – knaster – ”middag hemma hos mamma och pappa kl 18” knaster sprak….sen bröts det. Försökte ringa upp flera gånger men scenariot upprepade sig igen.

*Gulp* hur ska detta hinnas? Vi hade ju knappt avverkat den första sträckan. Aron fick gräva fram tidtabellen och snabbt klargjordes att den enda rimliga chansen att hinna skulle vara att ta 14:30 tåget. Nu var klockan 13:15.
Vi fortsatte att trampa på tills vi slutligen kom till en korsande bilväg. En snabbt titt på kartan avslöjade att det säkert var 12+ km stig kvar och när Aron säger så kan man lugnt dubbla det för att få en mer verklig siffra. Jag försökte föreställa mig hur snabbt vi rört oss hittills och kom fram till att vi knappast kan ha snittat mer än 7-8 km/h. Att då hinna till pendeln i tid var alltså en omöjlighet. Jag bestämde mig för att hoppa av äventyret för att inte försaka husfriden.

Aron och Bear fortsatte in i djungeln medan jag trampade mot Gnesta längs med böljande, svepande landsvägar som fick landsvägsståndet att resa sig till naveln. Varför har jag aldrig cyklat härute med racern för? Vägarna var i princip bilfria och förutom kossorna var jag helt ensam därute. Trampade på så snabbt nu ett par Big Betty kan förmå sig att rulla och avverkade km efter km tills jag äntligen såg den första Gnesta-skylten som bekräftade att jag var på väg åt rätt håll. Ytterligare en stund senare rullade jag in i Gnesta. Säker på att jag skulle hinna med pendeln pustade jag ut och slörullade genom samhället. Vid korvkiosken stannade jag till och beställde en 150gr burgare. Den satt som en fläskläpp. Sen snabbt in på Pressbyrån och köpa med sig en kaffe.

Där var man alltså igen vid Gnesta station på en av bänkarna, tillbaka på ruta ett. Det kändes som att dagen knappt hade hunnit börja. När jag klev på tåget kom också estetgänget som suttit mitt emot oss på tåget dit. De hade säkert varit och tittat på gamla byggnader, druckit varmchoklad och svept in varandra i stickade halsdukar men framförallt undrade de nog var mina ’kamrater’ var som jag åkt ned med. Av tre cyklar återstod bara en vilket måste innebära att två fortfarande var kvar i Banjo-county……muahahahaha.

Faan vad skönt att man var hemma igår och toppsade Spoten Skogling-style i ställer för att lera ner sig i skogen :-)

Skön RR i alla fall. Jag vet ju vad ni går för så jag förstår att det var hårt och svårt! Ser ut som Bear äntligen har fått en fullgungare att puttra runt på också. Måste vara mycket trevligare än att köra en sådan där SS HT :-)

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Sugen på ett cykelställ C?

Kan du haja! Måste ju presentera en acceptabel lösning annars kommer jag aldrig få ha några cyklar i lägenheten i nya lyan. :)

Verkar ha blivit en klassisk brutalepisk tur det där. Bra beskriven också och fina bilder som ger bra känsla av slitet...

Men en sak jag undrar över, varför envisas så många att kör mot Järna - Södertälje? När man kör åt det hållet så får man ju ett antal pushbike sträckor helt i onödan. Kör man från andra hållet så är iaf Södertälje - Mönbo helt trampningsbar hela vägen, det finns lite stök-teknik klättringar men allt är helt körbart. Visst pendeltågen går inte så ofta men man kan ju alltid mumsa en pizza (på Abbes om man kör till Mölnbo) medans man väntar på pendeln...

Tobias/Frost skrev:
> Visst pendeltågen går inte så ofta
> men man kan ju alltid mumsa en pizza (på Abbes om
> man kör till Mölnbo) medans man väntar på
> pendeln...

Tjena!

Man kan också äta en pizza, se ett tåg åka förbi för att tio minuter senare inse att det är tre timmar till nästa tåg..

Låter som business as usual på Sörmlandsleden. ;-) Kan rekommendera everglades-turen som vi tog i höstas ute i Hanveden, ni verkar ju gilla väta och lera.

Kneecap skrev:
> Tobias/Frost skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Visst pendeltågen går inte så ofta
> > men man kan ju alltid mumsa en pizza (på Abbes
> om
> > man kör till Mölnbo) medans man väntar på
> > pendeln...
>
> Tjena!
>
> Man kan också äta en pizza, se ett tåg åka
> förbi för att tio minuter senare inse att det
> är tre timmar till nästa tåg..

Sen går man tillbaka till Pizzan för att supa ner sig bara för att upptäcka att de blivit av med tillståndet och bara kan servera folköl.

Aaaah! Skönt att se att leden är som jag minns den och allra mest skönt att jag inte var med den här gången.

F.ö. är det fegt att köra den på Big Betty, de har ju bra rull.

;P

Mathias skrev:
> Jag tror jag körde den med Timberwolf. For Men.

Japp, vi hade båda Timberwolf på den dagen. Bra grepp iaf.. :)

Tillbaka
Topp