Nu när Cykelkraft sjunker till botten

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum

DH

Aktiv medlem
Finns det öppning för entreprenörer att starta ett alternativ? Några som funderar LITE på logistik, produktflöde och en hur en webshop faktiskt ska fungera?
Eller är det enbart PRIS so m gäller? Allt övrigt ointressant.
Jag är nyfiken på riktigt.

DH sa:
Finns det öppning för entreprenörer att starta ett alternativ? Några som funderar LITE på logistik, produktflöde och en hur en webshop faktiskt ska fungera?
Eller är det enbart PRIS so m gäller? Allt övrigt ointressant.
Jag är nyfiken på riktigt.

Nej. Pris är viktigt, men bra webbutik, pålitligt saldo, snabba leveranser, att de inte skickar fel saker och att RMA hanteringen är oki är minst lika viktiga.

Det kan säkert finnas plats för en seriös svensk spelare utan fejkpriser och skit. Fast om det stämmer att distributörerna tror att de ska högre marginal i Sverige än Tyskland så lär det inte bli så många shoppar här.

Låt säga en aktör siktar på bra service, leveranssäkerhet, bra o genomtänkta processer och en kundtjänst i världsklass.
Pris blir sekundärt.
Är en sådan aktör dömd att gå under på samma sätt som Cykelkraft?

Jag tror det är svårt. Kolla trådarna på Happy så ser du att det är priset som är grejen för väldigt många. Service, miljö, lokala jobb, etc. verkar inte vara så högt prioriterat. Det finns en del svenska webbshoppar redan så att lansera ytterligare en webbshop som erbjuder samma saker till samma pris tror jag är svårt.

DH sa:
Låt säga en aktör siktar på bra service, leveranssäkerhet, bra o genomtänkta processer och en kundtjänst i världsklass.
Pris blir sekundärt.

Jag köpte bromsar precis för 340euro hos tysken. Kostade 5700 sek på cykelkraft tror jag. Ska du komma hem, montera bromsarna, städa huset och laga middag? Annars vet jag inte riktigt vad du menar.

jonte987 sa:
DH sa:
Pris blir sekundärt.

Jag köpte bromsar precis för 340euro hos tysken. Kostade 5700 sek på cykelkraft tror jag. Ska du komma hem, montera bromsarna, städa huset och laga middag? Annars vet jag inte riktigt vad du menar.
Nä. En aktör som faktiskt levererar vad som är beställt. I tid. Och har en plan för att hantera de fall när det trasslar fr leverantörer.
Priset kan inte vara högre än max 10% (?) från lägsta pris ...det inser tom jag.

Nu har jag inte beställt cykeldelar på ett bra tag, men jag minns att Cyclecomponents och de stora tyska ibland uppvisade stor prisskillnad, men på många produkter var det inte alls mycket och några var billigare i Sverige. Jag vet att jag flera gånger satte ihop "kundkorgar" med ett antal produkter, och skillnaden kanske bara var nån hundring i pris. Hade det varit lika i övrigt hade jag då valt den svenska, även om det hade varit 200 kr mer. Men, det som gjorde att det ändå oftast blev Tyskland var att nästan allt fanns i lager där, och att fraktkostnaden var lägre eller samma, och att tiden från beställning till paketet på utlämningsstället oftast var flera dagar kortare från Tyskland. Så det var faktiskt ofta servicen/pålitligheten det föll på, inte priset.

DH sa:
jonte987 sa:
DH sa:
Pris blir sekundärt.

Nä. En aktör som faktiskt levererar vad som är beställt. I tid. Och har en plan för att hantera de fall när det trasslar fr leverantörer.
Priset kan inte vara högre än max 10% (?) från lägsta pris ...det inser tom jag.

Ja, jag tror någonstans runt 10% går nog gränsen för vad man kan plocka ut. Lite mer på grejor man behöver hos lbs. Typ behöver jag en bromsadaptor idag så skiter jag ju i vad den kostar

geologen sa:
Nu har jag inte beställt cykeldelar på ett bra tag, men jag minns att Cyclecomponents och de stora tyska ibland uppvisade stor prisskillnad, men på många produkter var det inte alls mycket och några var billigare i Sverige. Jag vet att jag flera gånger satte ihop "kundkorgar" med ett antal produkter, och skillnaden kanske bara var nån hundring i pris. Hade det varit lika i övrigt hade jag då valt den svenska, även om det hade varit 200 kr mer. Men, det som gjorde att det ändå oftast blev Tyskland var att nästan allt fanns i lager där, och att fraktkostnaden var lägre eller samma, och att tiden från beställning till paketet på utlämningsstället oftast var flera dagar kortare från Tyskland. Så det var faktiskt ofta servicen/pålitligheten det föll på, inte priset.

I stort sett +1

/T

DH sa:
Pris blir sekundärt.
Allt det där erbjuder redan ex.vis bike-components.de. Och lägre pris än svenska butiker/webbshoppar. De inbitna som handlar prylar på nätet har redan hittat till Tyskland. Den övriga pöbeln som bara "vill ha en cykel" handlar i butik. Jag tror det är svårt att hitta nåt däremellan. Det enda som skulle kunna få mig att välja nåt annat är nåt mervärde över allt som tysken erbjuder i form av service, sortiment, processer och priser, ex.vis billigare och snabbare frakt (det borde gå att få till inom Sverige kan man tycka, men det blir svårt att konkurrera med tysken på de andra punkterna).

Tysken har även bäst produktinformation. Ska man handla på wiggle får man kolla på bd eller r2 att det stämmer.

Tycker nog wiggle har bäst service men dålig info, dåligt sortiment och fejkrabatt avskräcker.

Sett en snubbe som cyklar runt med ett litet släp och har en reklam-skylt som säger cykel-reparation. Han får kunder här o var på gatan.

tmalm sa:
geologen sa:

I stort sett +1

/T

Ungefär +1
Försökte få ihop prismässigt vettiga varukorgar hos CycleComponents. Funkade ibland men tröga leveranser när det blev beställningsprodukter. Tror det är bättre att Tyskarna sköter detta då de kan hålla upp volymerna. Lite bekymrad över att engelsmännen har börjat köpa upp dem dock. Inget jag ser som en fördel.

Jag handlade en del på cykelkraft och använde deras prisgaranti om det var billigare någon annanstans. Då fick man allt man behövde till internets lägsta pris men i samma sändning vilket var smidigt.

Och för egen del var det alltid snabba leveranser, 1-2 dagar, och inget strul alls.

utbrott sa:
Jag handlade en del på cykelkraft och använde deras prisgaranti om det var billigare någon annanstans. Då fick man allt man behövde till internets lägsta pris men i samma sändning vilket var smidigt.

Och för egen del var det alltid snabba leveranser, 1-2 dagar, och inget strul alls.

Hade detta varit den normala kundupplevelsen hade de nog överlevt.
Alltför många hade långsamma och mest struliga leveranser. Kännetecknet....osmidigt?...kaos? ..i alla fall inte bra.

Alla företag måste ha en visionär, en ekonom, och en riktig skitstövel.

För att få det att funka måste visionären veta typ allt om cyklar och kundernas önskemål. Ekonomen måste ange vad allt får kosta in och ut samt bromsa visionärens vildaste vänlighet. Skitstöveln skall kapa alla kostnader, gå på källan utan kompisrelationer och mellanhänder. Inte acceptera några strul i leverantörs och transportled.

Kan någon annan inom EU köpa samma volym till ett lägre pris från tillverkare är det något som inte stämmer.

Största problemet kommer bli att tysken levererar överallt i minst hela Europa. Det måste svensken också göra för samma volym priser samtidigt som annat i tjänsten är bättre än tysken och engelsmannen.

Man kan se både geografiska och volymmässiga problem med Sverige. Troligast vore nog att någon jätte som inte orkade fokusera på Sverige eller Norden hade en underorganisation som jobbade för vår marknad och bidrog till helheten för hela jättens överlevnad. Detta företag borde då leverera till LBS för rimligaste pris och snabba leveranser. Leveransen sker då med tillverkarens godkännande och bästa möjliga pris.

Eller jag vet inte.....

Det där med de olika rollerna var kul. Det stämmer säkert i många fall.
Tyvärr verkade Cykelkraft ha gett skitstöveln ansvar för kundupplevelsen i webshopen.
Det var inte en bra taktik.

DH sa:
Tyvärr verkade Cykelkraft ha gett skitstöveln ansvar för kundupplevelsen i webshopen.

Just cykelkraft är intressent om man vill analysera. De har framställts som e-handels genier i pressen samt gjort uttalande i stil med att det inte spelar någon roll att det blev just cyklar.

Det som möjligen spelar någon roll är att när de började med däck för länge sen så kom de till en blue ocean och nu var det lite annorlunda. Typ motsatsen.
Kanske uppvägde inte all genialitet den skillnaden.

Obs. Fria spekulationer ifrån väldigt lite info

Endurorejs sa:
Företagsrekonstruktion och konkurs är inte samma sak, konkurs känns långsökt med ett företag med den tillväxten.
Bekostar man tillväxten med andras (leverantörernas) pengar är det inte helt omöjligt att det blir konkurs i slutändan. Prova själv att sluta betala dina räkningar och kolla hur länge det håller.

För att vara Cykelkraftspecifik känns det som man inte tog tillvara på allt bra som fanns i Cyclecomponents (hette de så?) Dit kunde fan ju ringa och fråga om gamla entums styrlager och sedan köpa det som rekommenderats och faktiskt passade. Är det många kvar från den tiden?

jonte987 sa:
Just cykelkraft är intressent om man vill analysera. De har framställts som e-handels genier i pressen samt gjort uttalande i stil med att det inte spelar någon roll att det blev just cyklar.

Läste det också, och det blev plötsligt helt logiskt att montaget av cykeln såg ut som det gjorde + annat.

thomalin sa:
jonte987 sa:

Läste det också, och det blev plötsligt helt logiskt att montaget av cykeln såg ut som det gjorde + annat.
Samma sak hände i ljudbranschen när det kom aktörer som exakt sa att man säljer lådor och det gäller att sälja så många lådor som möjligt. Så skapas en bransch utan marginaler för nån.

happymtb.fr sa:
DH sa:
Och har en plan för att hantera de fall när det trasslar fr leverantörer.
Har du förslag på hur detta skulle gå?
I dagsläget kan man ta bort artikeln som är försenat från sin order, iaf hos CK. Vad mer kan önskas?
Det är möjligt det har förbättrats.
När jag handlade sist så försenades hela ordern (5-6 artiklar) pga en saknades fr leverantör. NOLL info om detta. NOLL svar fr kundtjänst på eposten.
NOLL förslag fr CK hur hantera en sådan situation. Efter flera kontakter med kundtjänst på tfn (!) så var det uppenbart att de fick hitta på egna lösningar (dvs beroende på vilka som arbetade just den dagen) på uppkomna problem. Företaget hade NOLL tänk kring sin leveransprocess. Detta var iofs typ 1 år sedan så det kan ha blivit bättre....hoppas jag.

ooms sa:
Endurorejs sa:
Företagsrekonstruktion och konkurs är inte samma sak, konkurs känns långsökt med ett företag med den tillväxten.
Bekostar man tillväxten med andras (leverantörernas) pengar är det inte helt omöjligt att det blir konkurs i slutändan. Prova själv att sluta betala dina räkningar och kolla hur länge det håller.

Bra jämförelse där :)

jonte987 sa:
DH sa:

Det som möjligen spelar någon roll är att när de började med däck för länge sen så kom de till en blue ocean och nu var det lite annorlunda. Typ motsatsen.
Kanske uppvägde inte all genialitet den skillnaden.

Obs. Fria spekulationer ifrån väldigt lite info

När man läser produktbeskrivningarna hos CK märks det tydligt att det var en slump att det blev cyklar....

/T

CRC har mer info än Wiggle. Ska jag tvunget köpa på Wiggle pga orsak så kollar jag på CRC och köper på Wiggle. Efter att ha dubbelkollat på R2...

Nej, inte med de skatter och byråkrati som råder i clownlandet sverige, ingen investerare är korkad nog att slösa kapital i att starta något nytt.

Hasse#7 sa:
För att vara Cykelkraftspecifik känns det som man inte tog tillvara på allt bra som fanns i Cyclecomponents (hette de så?) Dit kunde fan ju ringa och fråga om gamla entums styrlager och sedan köpa det som rekommenderats och faktiskt passade. Är det många kvar från den tiden?

när en bra firma blir uppköpt av en sådan heffaklumpaktör som cykelkraft brukar det vara en god garanti för att allt vettigt folk slutar.

även om den uppköpta firman sas fysiskt finns kvar.

kais01 sa:
Hasse#7 sa:

när en bra firma blir uppköpt av en sådan heffaklumpaktör som cykelkraft brukar det vara en god garanti för att allt vettigt folk slutar.

Helt sant.
Samma sak hände bland friluftsutrustning när GetOut köptes upp av Outnorth. Allt som var bra och unikt med GetOut försvann och med det alla kunder också.

Janus82 sa:
kais01 sa:
Hasse#7 sa:

Helt sant.
Samma sak hände bland friluftsutrustning när GetOut köptes upp av Outnorth. Allt som var bra och unikt med GetOut försvann och med det alla kunder också.

Jag var orolig för samma när Wiggle köpte Bike24. Nu verkar de inte hunnit sabba så mycket innan köpet gick tillbaka, tack och lov.

Janus82 sa:
kais01 sa:
Hasse#7 sa:

Helt sant.

Märkligt att Outnorth 7 år senare lever och frodas när "GetOut försvann och med det alla kunder också"...
Namnet GetOut må vara borta man kunderna försvann knappast

Pris är uppenbarligen det enda som gäller. Ingen med en Ripmo hade annars väntat ett halvår på leverans. Det fanns väl alternativ till fullpris?

Tillbaka
Topp