Nu var Cambern såld

matt1as

Medlem
Nu var Cambern såld
Sålde min gamla Camber till en lycklig köpare idag, och är alltså på desperat jakt efter en ny Hellasmoppe.

Letar något som jag kan puttra runt i Hellas med, något som är mer hopp och bus än Cambern men ändå inte gör bort sig på Hammarby Hill.

Är helt oinsatt i vinklar, booster osv, men 180cm, kör mer bröt än snabbt, 99% i Hellas. Prioriterar "framtidssäkert" och standarder framför speciallösning.

Provade en Cannondale Habit på demodagarna och blev övertygad om en "modern" geometri. Har kikat på Trek Fuel EX8, Scott Spark 940, läst om Kona Satari, nyfiken på YT Jeffsy.

Men vilken ska jag ha? Budget är 30' men flexibel åt båda hållen om det känns motiverat, nytt eller begagnat spelar ingen roll.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Nu var Cambern såld
Habit är inte direkt modern utan rätt konservativ. På jeffsey tänk på att du ska upp på kolramen för att få nya geon.

matt1as

Medlem
Nu var Cambern såld
Trodde Habit 2019 var en ny ram? men ska jag vara helt ärligt gick jag mest på vad säljaren sa och att det var lång kö till Sparken som jag egentligen ville testa.

matt1as

Medlem
Nu var Cambern såld
glitch sa:
Habit är inte direkt modern utan rätt konservativ. På jeffsey tänk på att du ska upp på kolramen för att få nya geon.
Kol-Jeffsyn ryms inom budget, men inte leveranstiden på 29an (deadline är när pollensäsongen lugnat sig), och tror jag ångrar mig på 27an

FredriCX

Aktiv medlem
Nu var Cambern såld
Tänkte ungefär som du. Fastnade för Bird. En Bird AM9? Modern geo, 29, no nonse, alla rätt med boost, metric och allt vad heter. Kommer tubeless. Själv sugen...men får nog knata vidare med 27.5 varianten ett tag.

onyx3

Medlem
Nu var Cambern såld
29:or med ca 120-130 i slag. Många över 30k dock.

Trek Fuel EX
Scott Spark
Norco FS
Merida one twenty
Ibis ripely 4
Kona heihei / satori
Spesh Stumpy ST
Santa Cruz tall boy
Whyte s-120
Orbea occam tr
Radon skeen
Canyon neuron
Cube stereo 120
Focus jam
Cannondale Habit
GT sensor
Giant Trance 29 2019

castrello

Aktiv medlem
Nu var Cambern såld
Ny Trek Top Fuel 2020 har många rätt på pappret:

67.5/68 hta
75typ sta
Lång reach blabla
120/115 mm

Beställt en 9.8 som borde komma inom em vecka.

FredriCX

Aktiv medlem
Nu var Cambern såld
Luthman Photography sa:
AM9 känns dock lite överambitiöst om det ska funka till Hammarby Hill.
Absolut.

Fast jag har, efter jag köpt en något överkrallig cykel, kommit på att det är kul att cykla lite endurostyle när man nu enkelt kan göra det utan att känna att man ska dö varje gång. Det trodde jag inte innan. Funderar t o m på att åka till Vallåsen etc. Har kört min första easy endurotävling. Nya vyer.

Det man får betala är ju lite mera trampa på platta stigen, men TS verkade inte heller ha så bråttom.

Senast ändrad:

matt1as

Medlem
Nu var Cambern såld
Nu har jag varit och klämt och känt på Kona HeiHei och Satori, vad tror happyexpertisen om dem som Hellasmoppe? Har även hittat en HeiHei CR/DL 2018 på Rea, kan det var ett prisvärt alternativ?

MatteXC

Aktiv medlem
Nu var Cambern såld
castrello sa:

67.5/68 hta
75typ sta
Lång reach blabla
120/115 mm

Där fick dom fan till en bra hoj!
Kanske dags för mig att avyttra min TF8 från 2016...

salle

Aktiv medlem
Nu var Cambern såld
matt1as sa:
Nu har jag varit och klämt och känt på Kona HeiHei och Satori, vad tror happyexpertisen om dem som Hellasmoppe? Har även hittat en HeiHei CR/DL 2018 på Rea, kan det var ett prisvärt alternativ?
Heihei stod väldigt högt upp på min lista när jag var i samma situation som du! Kändes rapp och fin.

matt1as

Medlem
Nu var Cambern såld
+1 ska se om jag lyckas låna en till tisdagsrajden, lite logistik som ska klaffa för det

salle sa:
matt1as sa:
Heihei stod väldigt högt upp på min lista när jag var i samma situation som du! Kändes rapp och fin.

castrello

Aktiv medlem
Nu var Cambern såld
attbresinhand sa:
castrello sa:

67.5/68 hta
75typ sta
Lång reach blabla
120/115 mm

Lagom till början av säsongen 2019. Vad hände där? Är den samma gråaktiga som alla andra träkar?
8 i alu är lila
9.7 är grå
9.8 är svart eller turkos/gul/svart (min)
9.9 är samma färger som 9 8 tror jag
9.9 axs oklart

Kolla med din Trek lbs. De får upp den i sitt system men den kommer på hemsidan riktigt snart.

matt1as

Medlem
Nu var Cambern såld
Efter att ha provkört mina vanliga stigar med en hei hei tror jag nog den är stigcykel enough för mig, jag både droppade och klättrade Allt jag såg.

Kom inte överens med bakdämparen men tänker att det är en justeringsfråga.

Få se om köptarmen vrider sig imorgon

FFC04DEF-9444-44F0-AB48-96203A896CDA.jpeg

matt1as

Medlem
Nu var Cambern såld
Sådär ja, nu var det klart och (delvis) betalt, en st. HeiHei CR beställd, förhoppningsvis möjligtvis kanske den kommer innan långhelgen!

#bigspender

matt1as

Medlem
Nu var Cambern såld
Nu är äntligen väntan över! Tyvärr har "en kompis" packat två vänsterpedaler och ingen hjälm imorse (men knäskydd och pulsband var med), så skogen får vänta tills imorgon.

74A0B661-9001-4956-869C-132E30646109.jpeg

sandelin

Medlem
Nu var Cambern såld
Hur gick det med Kona'n?
Jag spanar efter en FS för alltiallo-cykling, stigar/fjäll/XC-rally osv. Har hittills bara kört kolfiber HT så saknar helt erfarenhet av FS...

matt1as

Medlem
Nu var Cambern såld
Konan går bara bra, men på grund av två småbarn känner jag att det är mer jag än cykeln som sätter begränsningen.

Berk

Aktiv medlem
Nu var Cambern såld
Hur gick det med Kona'n?
Jag spanar efter en FS för alltiallo-cykling, stigar/fjäll/XC-rally osv. Har hittills bara kört kolfiber HT så saknar helt erfarenhet av FS...
Är jättenöjd med min Hei Hei al/dl från 2018 till snabba stig. Till tekniska stig föredrar jag längre reach, flackare gaffelvinkel och tuffare gaffel (har en stig-HT till Hellas). Men 2020 Hei Hei har 2 cm mer reach, 0.5 grad flackare gaffel och 35 mm gaffelben, så tror att den är en nästan perfekt hoj till din ändamål.
Just nu har många tillverkare kommit ut med liknande cyklar, så det finns mer att välja emellan.

sandelin

Medlem
Nu var Cambern såld
Är jättenöjd med min Hei Hei al/dl från 2018 till snabba stig. Till tekniska stig föredrar jag längre reach, flackare gaffelvinkel och tuffare gaffel (har en stig-HT till Hellas). Men 2020 Hei Hei har 2 cm mer reach, 0.5 grad flackare gaffel och 35 mm gaffelben, så tror att den är en nästan perfekt hoj till din ändamål.
Just nu har många tillverkare kommit ut med liknande cyklar, så det finns mer att välja emellan.
Vilka modeller är det du tänker på?

Berk

Aktiv medlem
Nu var Cambern såld
Vilka modeller är det du tänker på?
Det finns flera tillverkare som sätter en langare gaffel på en XC cykel. Sista exempel är nya Specialized Epic Evo, den är dock (för) dyrt och bakenden verkar att gunga för mycket. Min Hei Hei är mycket trampeffektif.
En ny kategori av cyklar är tuffa trailbikes med 120 mm slaglängd fram och bak. Allebike Alpha är en bra och prisvärd exempel. Största skillnad med Hei Hei är mycket flackare gaffelvinkel.

Obs att Hei Hei har 107 mm slaglängd bak enligt tyska Bike magazin, så lite mer än 100 mm som speccade. Nya kol version har 120 mm.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer