Ny All-mountain ?

pellemtb

Medlem
Ny All-mountain ?
Hej !

Söker en a-m hoj med slaglängd 120 - 140 mm. Då denna kategori är en hel djungel hoppas jag nu på era erfarenheter. Cyklar mest i Sthlm området. ( Lika mkt uppför som nedför )Har en pendlarhoj så nya cykeln skall endast användas i skogen. Budgeten ligger på ca: 20 000:-.

Har testat följande cyklar: Canyon Nerve AM, Marin Mount Vision och Scott Genius.
Känslan säger Scott. Dock har jag inte testat dom i rätt sorts terräng utan mer i gatumiljö utan
vidare inställningar för vikt och komp gällande dämpning.

Andra förslag på cykel mottages varmt !

Har även en Hard tail i storlek M idag som är lagom. Får känslan av att tex Canyon med sin slaglängd på 140 mm, så är storlek M nästan lite stort. Skall man gå ner i storlek om slaglängden ökas ?
Är 178 cm.
MVH / Pelle

Ny All-mountain ?
Hejsan

Den här får mycket bra kritik i mer än en cykeltidining och kostar rimligt mycket. Jag skulle köpt den själv om jag letade AM.

Marin Wolf Ridge ca 20k på www.cykelnetto.com
wolferidge_orange.jpg

Ny All-mountain ?
Jag köpte en Scott Genius MC30, men bytte snabbt ut den mot Turner'n. Jag upplevde att geometrin hos Scotten inte var särskilt lämpad för stöket i Hellas och det var svårt att få det flyt som jag får med Spoten.

Ny All-mountain ?
Då kan jag addera den sista procenten. Jag hojar på en Covert.

Jag skulle rekommendera trådskaparen att titta en gång till på Canyon. Ger antagligen mest cykel för pengen.

Visst är denna kategori en djungel. Det finns massor av utmärkta hojar som i ärlighetens namn är ganska likvärdiga. Mitt råd är att du låter estetik och magkänsla väga ganska tungt. Sikta in dig på en hoj som du tycker är snygg och känns ball. :)

Senast redigerad av en moderator:
Ny All-mountain ?
Ett annat förslag är Commencal Meta 5.5.2. Lite över 20k i Sverige (Cykloteket, 22k), men går kanske att få tag på under 20k om man köper från utlandet. Provcykla på Cykloteket och köp utomlands ;-)

blocks_image_0_1.png

Ny All-mountain ?
Jag röstar för Marinen som dök upp tidigt i tråden. Superrecensioner i div. tidningar och uppbackningen av svenska leverantören är super.

Ny All-mountain ?
Tack för alla inlägg ! Något man borde lärt sig vid det här laget är att det blir inte mycket lättare att välja en hoj med alla bra tips som dyker upp !

jojjesthlm: Ja jag var inne häromdan på Sigges ! Scotten står fortfarande högt i kurs.
nenja: Arsen A-M har om jag läst rätt 150 mm fjädring bak och 140 mm fram ?
Cliff Barnes och Mårten: Superrecentioner får Marin främst i amerikanska tidningar så
jag vet inte hur jag ställer mig till dessa !

/ Pelle

Ny All-mountain ?
va kul! anade att det va du! Bra att du söker fler alternativ, hoppas du ska hitta vad du söker.. Om begagnat är ett alternativ så kan jag nämna att jag eventuellt ska sälja min Genius 07:a, den silvriga som vi åxå visade, jag måste bara se om min nya cykel kan ersätta geniusen eller om jag ska ha 2 cyklar.. Om det blir aktuellt tror jag att jag har ca 14000 som riktpris(25995)

Mvh Johannes

Ny All-mountain ?
pellemtb skrev:
-------------------------------------------------------
> Cliff Barnes och Mårten: Superrecentioner får
> Marin främst i amerikanska tidningar så
> jag vet inte hur jag ställer mig till dessa !
>
> / Pelle

Jag har bara läst toppbetyg i engelska tidningar... MBR och MBUK. Commencalen får även den toppbetyg...

Ny All-mountain ?
Engelsmännen gillar Marin därför att utveklingsavdelningen i mångt och mycket är baserad i England vilket är bra med tanke på vädertåliga lager osv (inte alla märken som kan skryta med livstidsgaranti på svinglagren (vilket är bra med tanke på att det är 8 st))... Sen är det ju lite blingaling att ha en hoj som är designad av Mr McLearen F1-stallnisse Jon Whyte. ;)

Tillbaka
Topp