Ny Allebike XC och Trail i augusti

pressurechief

Aktiv medlem
Håller på och tittar på ny heldämpad XC cykel, är väl inne på en Oiz men hörde av mig till Allebike om deras Alpha. Fick meddelande tillbaka att Alphan är på väg ut och in kommer en XC och en Trail cykel i augusti med slaglängder 100-130mm. Är det någon som sitter inne på mer information om de nya cyklarna och någon som jämfört Alphan/Majestic mot en Oiz?

En prototyp av nya alphan har ju Emil lindgren testat ett tag o kört på. Så kolla hans instagram så ser du den. Han föredrar den istället för majestic förstod ja de som.

Lite mer info har släppts https://www.allebike.com/sv/excalibur
IMG_7305.webp

Excalibur som nu visats ersätter Majestic. Den blir tävlingsmaskin, mycket låg vikt (enligt uppgift under 10 kg). Priser från 50 kkr.

I höst kommer uppföljaren till Alpha; Wild. Mycket lik geometri men lite vässad i detaljerna och något lättad. Enligt uppgift priser från ca 35 kkr.

Är det inte lite lustigt att Excalibur har endast två ramar och kombinerar med två olika långa styrstammar för att få fram fyra storlekar.

IMG_0074.webp

Extremt lustigt. Det blir en jävla cykel om man är 160 lång. Både längd och höjd. Undrar vad de sätter på för dropper, tveksamt om 100mm går in (min flicka är 160)
Men det funkar nog bra för dig

Ja, trist med bara två storlekar. Geometrin är nära den från Arv8 Evolve, som jag övervägde. Samma storleksproblem där. Som lagomlång (man) 179 cm hamnar man precis emellan de två storlekarna.

Väldigt låg fram också, men målgruppen är nog xc-rejsputtar som brukar montera en lång negativ styrstamskombo. :)
66C85731-DFF0-4CCA-8420-A8AF9547403A.webp

Väldigt låg fram också, men målgruppen är nog xc-rejsputtar som brukar montera en lång negativ styrstamskombo. :)
Visa bilaga 787993
Om du kollar hur deras inte särskilt långa "fd" proffsåkare har kört så är det ju slammat samt uppochnedvänt kolfiberstyre för att "komma ner". Särskilt på modernare cyklar med 120mm blir det väldigt högt där fram jämfört mot omoderna gamla små-hojar. :)

Men en xc-racer bör nog veta hur dom vill sitta också. Jag hade tex nedåtstam på min alpha då den var så hög...

Tillbaka
Topp