Ny allround hoj året runt.

Tobbegubben

Ny medlem
Har idag en racer som endast används från våren och fram till hösten. Med andra ord används den bara när vädret tillåter det utan snö, slask och massa småsten som kan orsaka punktering.
Tänkte ta och skaffa en allround cykel typ cityhybrid eller vad dem nu kallas. Skall kunna använda den året runt. Kommer inte att cykla när det är snö och halt ute.
Har kollat runt lite och kommer inte lägga några större pengar utan runt 5000 - 6000:-.
Scott sportster eller någon Nishiki modell. Meningen är att den skall användas som vardags cykel och för att hålla konditionen uppe.
Kommer inte att bli några längre turer på den utan max 2 - 3 mil åt gången.
Vilken modell skulle ni rekommendera, kom gärna med tips och förslag.

Nishiki Comp då kanske, rea härhttp://www.cykelkraft.se/nishiki-comp-2015-vit

Själv kör jag en Crescent Yotta, den finns i billigare version också, Yokto. Fast den är lite tyngre och tredelat fram.

Året runt, billig hoj med rakt styre verkar du vilja ha. Hydrauliska skivbromsar ska du ha för året runt. Priserna har gått upp en del för 2016, du får nog punga ut dryga 8000 exl kringutrustning som skärmar, kanske andra pedaler och andra däck. Vet inte hur det är med city-hybriderna, men "race"-dito har inte plats för bredare dubbdäck än 30 mm (framgaffeln för trång) men SW 30 mm räcker gott och väl trots avsaknaden av sidodubb).

Edit:
Nu såg jag att allround inte var året runt. Bortse från vinterdäcken då (men varför inte cykla året runt???)

Senast ändrad:
Tycker du om bockstyre så satsa på en cx eller räser med plats för skärmar? 2-3 mil i snålblåst och duggregn kan få en att längta efter bockstyre...

Johan T skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker du om bockstyre så satsa på en cx eller
> räser med plats för skärmar? 2-3 mil i
> snålblåst och duggregn kan få en att längta
> efter bockstyre...

Bra CX med hydrauliska ligger tyvärr långt över ts budget... Vardagshoj med åtminstone okej komponenter, hydraliska, plats och fästen för skärmar, om man vill ha pakethållare och/el stöd finns fästen för det också, då gäller nog en hybrid, visst en kompromiss och inte världens roligaste hoj... Med en "Race-hybrid" har du iaf inte sååå stort luftmotstånd (och kan krypa ihop i snålblåsten). Finns idag med kolfiber-gaffel för okej pris (helt i kolfiber drar ju iväg i pris). En vardagshoj som väger knappt 8 kg för runt 8 k. En cx för samma pris och komponenter får du inte.

Edit:
Eller så drar man ut budget till det dubbla och köper en bra cx och får en roligare cykel som tilläg till sommar-rejsern.

Senast ändrad:
Tack för era svar.
Att köpa en cx är inte riktigt vad budgeten tillåter. Plus att så fort vädret blir bättre kommer rajsern fram.
Anledningen till att jag inte cyklar året runt är för att mycket av min tid går till löpningen.
Det är något som jag vill förbättra och kunna springa milen under 40 min.
Men har lagt den satsningen nu och insett att jag fan skall träna för att det är skoj och inga krav.
Så är lite därför jag vill ha en hoj som klarar det blåsiga och regninga Skåne.
Har idag en s k vardagshoj Trek T220 och den funkar, men inte till att träna på tycker jag.
Nishiki comp verkar vara helt ok men den som jonja länkar till på XXl verkar inte fy skam.
7000:- är inte långt från budgeten och vad jag kan läsa av komponenterna är dem rätt mycket bättre än Nishikin.
Ser att Scott har också en del modeller som passar in rätt bra.
Skall kolla runt en del, speciellt nu när man kan köpa 2015 modellerna till något bättre pris.

Tobbegubben skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för era svar.
> Att köpa en cx är inte riktigt vad budgeten
> tillåter. Plus att så fort vädret blir bättre
> kommer rajsern fram.
> Anledningen till att jag inte cyklar året runt
> är för att mycket av min tid går till
> löpningen.
> Det är något som jag vill förbättra och kunna
> springa milen under 40 min.
> Men har lagt den satsningen nu och insett att jag
> fan skall träna för att det är skoj och inga
> krav.
> Så är lite därför jag vill ha en hoj som
> klarar det blåsiga och regninga Skåne.
> Har idag en s k vardagshoj Trek T220 och den
> funkar, men inte till att träna på tycker jag.
> Nishiki comp verkar vara helt ok men den som jonja
> länkar till på XXl verkar inte fy skam.
> 7000:- är inte långt från budgeten och vad jag
> kan läsa av komponenterna är dem rätt mycket
> bättre än Nishikin.
> Ser att Scott har också en del modeller som
> passar in rätt bra.
> Skall kolla runt en del, speciellt nu när man kan
> köpa 2015 modellerna till något bättre pris.

Cykeln från xxl finns ibland till nedsatt pris. Jag köpte min för 4600kr, och för det priset så är den ett kap. Den har gått oavbrutet i Stockholm som pendlarcykel sedan augusti – 30-35 km per dag – och hittills har allt funkat. Plats för rätt feta däck och skärmar.

Tillbaka
Topp