G. sa:
Jag blev för några år sedan blåst på 150:- av en person som skänkte bort en laptop om jag betalade frakt. Efter betalningen var personen omöjlig att nå.
Naturligtvis fick jag mina dubier bekräftade när jag några dagar senare under fingerad identitet frågade om den fanns kvar, och visst var den kvar bara att sätta in 150:- för frakten.
Jag polisamälde naturligtvis och det visade sig att den här ruttna personen hade satt i system att göra så i stor skala och räknade tydligen med att det knappast skulle räknas som mer än snatteri om någon enstaka anmälde.
Det visade sig dock att tack vare min anmälan blev det tillräckligt många och tillräckligt belopp för att åtala personen.
Sedan visade det sig efter husrannsakan att personen också åtalades för grövre brottslighet !
Så polisanmäl alltid bedrägerier oavsett hur lite det gäller så hjälper du alla andra drabbade också och lär den som bedrar att det får konsekvenser
Det.
Gazzaman79, du kommer få rätt, men det kommer ta tid. Skulle gissa på att det tar ett år innan personen blir dömd. Förmodligen blir det i samband med ett dussintals andra åtalspunkter.
Narkomaner brukar inte bry sig särskilt mycket om eventuella framtida konsekvenser angående brott som de begår för att få till dagens fix, lite därför de är narkomaner så att säga. :)