Ny Bird. Viktigt köpa innan Brexit?

Octagon

Aktiv medlem
Detta med en Bird AM9 vägrar lämna mitt huvud. Men jag har inte haft nån panik eftersom det varken är lågt lagersaldo eller rea. Men så inser jag att vi har en Brexit om ca 6 veckor. Ska man kanske köpa nu genast innan den fastnar i tullen och blir mycket dyrare?

(Kommer detta att bli en byggtråd? Vi får se, men det lutar åt det hållet.)

Ursprunglig tråd:
Byta ram eller köpa ny cykel?
Jag är sugen på en lite längre cykel istället för min On-One Codeine 29. Väldigt nöjd med den cykeln egentligen så vi får väl se... Hur som helst, om jag ska byta så är ekonomin en faktor, inte kul att behöva ge upp allt annat som ska täckas av min lekbudget för att byta en bra cykel mot en längre. Just nu funderar jag på om det vore idiotiskt eller smart att slakta min fina Codeine och sätta delarna på en Bird AM9 Ram https://www.bird.bike/product/aeris-am9-frameset/#configuration . Hjul (Stans Flow), bromsar (SLX), växlar (GX11), gaffel (Pike), vevparti (SLX) går att flytta. Bakdämpare, styrstam, och dropperpost passar inte.

Alt 1.
Köpa AM9 ram, bakaxel, boostadapter, bakdämpare och dropperpost. ca 16.000:-
Sälja Codeine ram+CCDB+Brand X dropper. Vad får man? Någon vill ha drygt 5.000 på Ebay för CCDB+Ram.

Alt 2.
Köpa en komplett Bird AM9. 31.000:- med GX 12 växlar, Deluxe RT dämpare, Yari, Deorebromsar och Reverb.
Sälja Codeine komplett. Vad kan den vara värd, man får ju en ny Jeffsy för 23.000. 15 lakan är kanske mycket att gissa på, å andra sidan kryllar ju inte av 130 mm 29" stighojar på begagnatmarknaden, så jag tror nog den blir såld.

Baserat på uråldrig visdom är det billigast att köpa komplett hoj. Helst en YT på höstrea. Men att bygga en Bird är ju något mer spännande.

Senast ändrad:
Byt ram, är mitt tips. Gjorde klar min fatbike med ny ram igår. Det blev ett trevligt pyssel med en å annan utmaning. :)

frid!

Att byta ram kommer säkert visa sig medföra massor och kostnader som du har valt att blunda för. Kommer t.ex. du klara dig utan boost-vevparti? Om du behöver nytt vevparti, kommer då resten av drivlinan funka med ny kinga? Kommer bromsslangarna vara tillräckligt långa? Osv...

För korta höljen mm har ställt till det för mig förut. Tänker att det kanske jämnar ut sig mot organiska bromspads och annat knäppt på en ny hoj? Vevpariet har jag haft mina funderingar över, har flera stycken liggande men risken är att alla är fel.

Med kalkylen ovan kostar rambyte 11.000:- + jofas risker medan totalt byte går på 16.000:-. Dessutom skiljer sig spec en del, Pike/Yari. FlowEX/DT E1900 boost. GX 11/12. DeluxeRT/Annat.
Allra skojigast och förmodligen även dyrast är att bygga Birden utan slakt. Men så var det det där med skidresa, ny kite osv...

Jag köpte komplett hoj och flytta över dom sakerna jag vill ha kvar. Plus lite annat :) Så röstar på köp komplett :)

Nån måste ju gå emot strömmen så säger köp en lös ram!!

(Fast jag skulle köpa komplett och sälja komplett?)

Detta med en Bird AM9 vägrar lämna mitt huvud. Men jag har inte haft nån panik eftersom det varken är lågt lagersaldo eller rea. Men så inser jag att vi har en BREXIT om ca 6 veckor. Ska man kanske köpa nu genast innan den fastnar i tullen och blir mycket dyrare?

Octagon sa:
Detta med en Bird AM9 vägrar lämna mitt huvud. Men jag har inte haft nån panik eftersom det varken är lågt lagersaldo eller rea. Men så inser jag att vi har en BREXIT om ca 6 veckor. Ska man kanske köpa nu genast innan den fastnar i tullen och blir mycket dyrare?

Gört! Nu!

Jag har ingen aning om hur Brexit kommer påverka saker i praktiken. Men såg det ändå som en ursäkt att köpa min i helgen (+ att det fanns 1ex av rätt färg och storlek i lager)
Hade tänkt bygga jag med, men slutade ändå med komplett hoj.

kronan är under stadig försvagning jämfört även med pundet.

tror det är med flit från högre ort, aka räntepolitiken

Om dom inte får till något handelsavtal blir det 14% på cyklar och 4,5% på delar tror jag.
Momsen är 20% i uk, så där blir det 5% till för svenska momsen, men den betalar man ju för det mesta nu också.

Bra anledningar till köp, mycket sugen nu.

Hmm, ramarna görs ju i Taiwan. Kanske blir tullen Taiwan->UK lägre, eller så börjar Bird med mellanlager i Tyskland för EU kunder, eller, eller.... Nejn inga såna tankar, då blir det aldrig något köp.

Ett tips är att verkligen försöka undvika att beställa så nära inpå Brexit att varorna riskerar leverans efter Brexit. I så fall kan väntan på cykel bli lång. (Gäller alltså bara hård Brexit)

Från Bird

Bilagor

• Screenshot_20190218-194312_Instagram.jpg
    Screenshot_20190218-194312_Instagram.jpg
    164 KB · Besök: 86
Tillbaka
Topp