Ny "budget" MTB för skog och landsväg

Chopha skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är XTC 3:an som cykel - bra?
>
> När jag tänker efter, kommer jag ihåg att man
> satt ganska framlutad på cykeln - men jag
> snackade med snubben i butiken och det var ok att
> byta vissa komponeneter som sitter på mot andra
> likvärdiga.
>
> Funderar på att köpa cykeln men byta ut det
> ganska raka styret mot ett mer vinklat (DH
> styre?), dels för att jag gillar det, men också
> för att få en mer upprätt sittställning. Har
> även tänkt byta ut de ganska smala däcken som
> satt på mot grövre 2.2" (om ramen tillåter).
>
> Bra idé?
>
> /Christopher

Jag vet inte alls hur XTC:n kommer uppföra sig när man börjar labba med sånt där. Det kan naturligtvis bli skitbra, och det kan bli jättekonstigt. Svårt att säga. Hur mycket pengar kommer det att kosta att ändra på allt så den blir som du vill ha det?

Men ibland blir det jättebra, det vet jag flera exempel på, men det är nog lättare om positionen på styret redan i ramdesignen sitter lite högre.

Giant har en (billigare) serie som är tänkt mer för komfort än racing som heter Terrago. Du kan ju jämföra geometritabellerna för de två och kanske försöka prova en Terrago för att se skillnaden.

Senast redigerad av en moderator:
oxr:

Som jag förstod det skulle de inte ha betalt om jag bytte det befintliga styret mot ett annat i samma prisklass - de kan ju fortfarande sälja det andra styret. Väljer jag dyrare komponeneter får jag ju självklart pröjsa mellanskillnaden.

Jag ursäktar om jag nu låter som en total idiot, men är det inte bara att höja styret här några centimeter för att få en mer upprätt ställning?:

'

Nu är det ju inte så att jag försöker bygga om den här hojjen till en dirt-cykel - utan undrar bara hur man billigast kan få den lite mer avslappnad i utförandet.

/Fred

Kör på Chopha! Så jävla illa kan det inte bli... :-)

Du kan säkert höja styret lite, tänk bara på att en ganska marginell ändring kan göra ganska stor skillnad när du väl sitter på cykeln...

Styrstammen (gröna området i bilden) finns normalt i längder mellan 50-120mm och med en vinkel mellan 0-25°, du hittar några här http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&funk=steg_tva&artgrp=68

Styren (Gula delen i bilden) finns med eller utan "rise", de höjer väl normalt mellan 0-50mm, se här http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&funk=steg_tva&artgrp=73

giant.jpg ht=384

(fy fan va pedagogiskt... ;-)

/Calle

Chopha skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ursäktar om jag nu låter som en total idiot,
> men är det inte bara att höja styret här några
> centimeter för att få en mer upprätt
> ställning?:

Nja, inte riktigt. Höjden är i princip fast bestämd av längden på gaffelröret. Om det finns distanser ovanpå styrstammen kan man flytta upp styrstammen ovanför, annars blir det byte av gaffel till en med längre rör. Det man kan göra är som sagts ovan att skaffa en mer uppåtvinklad styrstam.

Haha ja, nästan sjukligt pedagogiskt. Annars hade du kunnat skriva styrstam och styre. =)

Kostare styrstam ger ju mer känsla på framhjulet - men hur många grader rise ska man köra med på styre och styrstam?
Har ni lust att skicka länkar på ett bra styre och styrstam som inte kostar skjortan?

/Christopher

Drog förbi Sportson igår på förmiddagen och lade handpenning på XTC 3:an.
Bad dem även att byta ut orginalstyret mot ett annat med mer rise, samt byta däcken mot ett par grövre (minns ej namnet).

Om jag hämtar ut hojjen nu i helgen eller den 25:e vet jag inte, men jag lovar att posta lite info samt en bild på cykeln när jag väl har den hemma.

/Christopher

Tjenare igen...

Har cyklat en hel del på Gianten som jag köpte, och är riktigt nöjd!

Har bara en fråga:
Just nu sitter det ett Continental Diesel 2.5" fram och ett Continental Vertical 2.3" bak.
Har tänkt sätta byta ut dessa mot nya däck och jag behöver lite tips och förslag.

Det jag söker är ett CX-däck helst på 2.3", som rullar relativt bra.
Två jag funderat på är Continental Speed Kind 2.3", Continental Mountain King 2.2" (eventuellt 2.4" om det går in bak) samt Continental Gravity 2.3".
Vad tror ni?

/Chopha

Gravity är en smalare variant på Diesel, det är samma mönster. Jag är inte så förtjust i Gravity, gillar inte greppet.

Vertical har jag för mig är relativt lättrullat för att vara 2,3. Vertical gillar jag lika lite som Gravity.

Okej, men vad är det som gör Mountain King bättre än Speed King?
/Chopha

Ps.
Såg nu att jag skrivit CX-däck - men det är Cross Country (XC) jag skall ha...

Ds.

Pröva att söka lite på forumet (google-alternativet brukar vara bäst) så finns det en del trådar som går igenom skillnader.

Tja,

Har sökt lite på internet och det känns som att Speed King 2.3" är något för mig.

Undrar dock om inte basvarianten utav Speed King är lite för klen de gånger det går lite för fort över rötter och sten? Vad tror ni? Är Protection-varianten värd de extra pengarna?

/Chopha

Tillbaka
Topp