Ny cyclocross

Ny cyclocross
Skulle typ rekommendera att fundera på tiodelat för vinterbruk (CAADX Tiagra/APEX).
Inte för kedjor och drev håller så länge på dom, men i vart fall lite hållbarare och lite billigare.

Ny cyclocross
reachable_man sa:
Jag har oxå tänkt på rose bikes men har sldrig testat dem och jag vet inte om de är bra eller inte

De flesta är rätt nöjda med rose. De brukar bygga ihop cyklarna väl och de brukar vara väl konstruerade samt att de har rätt bra rykte för kundsupport.

Dock är jag något partisk eftersom själv är en nöjd kund hos dem.

Ny cyclocross
emmer sa:
Skulle typ rekommendera att fundera på tiodelat för vinterbruk (CAADX Tiagra/APEX).
Inte för kedjor och drev håller så länge på dom, men i vart fall lite hållbarare och lite billigare.

Jag påstår att 9-delat är vettigt. Mest för att allt passar ihop då även mellan lvg/mtb då de har samma vajerdrag. Och att 9-delat är aningen mindre känsligt. Kedjelåsen är billiga och återanvändningsbara. Och givet noggrant val av kassett så går få väl tätstegat.

Ny cyclocross
Cannondale verkar ha mekaniska skivbromsar och Canyon hydrauliska. Jag har ingen erfarenhet av skivbromsar, men vissa (typiskt sett mtb-cyklister) anser hydrauliska vara överlägsna. En del andra tycker inte det spelar nån roll.

Ny cyclocross
Lingon sa:
Bakvävelvajern är en slitdel som är oändligt mycket lättare att byta när den är dragen utanför ramen i stället för inuti.

Dom 5 extra minuterna brukar jag ta med glädje eftersom jag brukar byta i samband med att jag monterar min gs-bakväxel innan gran canaria ?

Ny cyclocross
Lingon sa:
Bakvävelvajern är en slitdel som är oändligt mycket lättare att byta när den är dragen utanför ramen i stället för inuti.
Nja, jag skulle säga 1,5 ggr lättare (4 arbetsmoment vs 6), givet att man inte är en klant o drar ur vajern utan att ha dragit på en liner vid intern dragning. Då blir det jobbigt...

Senast ändrad:
Ny cyclocross
Hydrauliska vs mekaniska bromsar är inte stor skillnad enligt mig.
Cannondale har TPR bromsar som är oxå bra.
Det som är jag osäker från är växel system och skillnaden mellan de fyra modeller när det gäller cyclocross.

Jag tänkte använda cykeln för
1. Cykla året runt
2. Träna med vår klubb på landsväg
3. Testa lite cyclocross.

Ny cyclocross
När det gäller Canyon-modellerna är de tänkta för olika användningsområden. 8.0 har cx-utväxling och däck, medan 9.0s mer är tänkt för pendling/väg med lite högre utväxling samt lvg-däck.

Generellt brukar väl Canyon ha kompletta grupper, 8.0 har 105 och 9.0s ultegra. När det gäller hydraul-reglagen har jag hört vissa klaga på 505 (de som sitter på 8.0) att vara osköna. Cannondale verkar köra nån 105-mix på båda modellerna, antagligen för att snåla. Värt att kolla är även däck och hjul, där Canyon brukar skicka med riktiga grejor, och andra tillverkare ofta snålar in där.

Tillbaka
Topp