Ny cykel! frågor

maria

Ny medlem
Ny cykel! frågor
Efter att ha cyklat mest på min racercykel och på "gubbens" Marin så är det dags för mig att köpa en egen MTB.
Vi har varit ute och tittat lite och har fastnat för en Easton Whiskey Pete från CykelCity.
Framförallt är det alternativet med LX utrustning som är intressant.

Tror inte att det är försvarbart att ta av barnbidraget och köpa XT alternativet:-)

frågan är:
vad kan det finnas för andra intressanta alternativ priklassen 14000:-)
det är en XC cykel jag ska ha

Maria

Ny cykel! frågor
Vad kul att du ska köpa dig en egen mtb!

Tycker att du ska kolla lite på Univegas sortiment oxå,bra och prisvärda tex en ALPINA HT 570 för 13995:-!

Men bäst är om du kollar och provar,det blir nog bra till slut.....=)

/Fredde

Ny cykel! frågor
Marin Pine Mountain 12600kr hos cykelnetto. Stålram med Skareb-gaffel Hayes skivbromar LX-växlar och bra komponenter rakt igenom vilket är synnerligen ovanligt.

Ny cykel! frågor
Kona Caldera är som sagt ett bra alternativ men varför inte en Kona Kula istället? 9950:- resp. 14750:- hos <http://www.haggs.nu>. Dom har för övrigt mycket bra priser på cyklar i allmänhet.

Ny cykel! frågor
Om du kan tänka dig att importera så är här några fynd! (www.bike-discount.de)

Radon ZR Four 2004 (1425 euro inkl. frakt) här får du xt för mindre än 14000kr, kolla vad bara skivbromsarna och dämparen kostar i sverige!

eller heldämpat:

Radon QLT THREE 2004 (1525 euro inklusive frakt)

eller budgetvariant som ändå håller hög klass på utrustningen (eventuellt med undantag för gaffeln):

Radon ZR Two 2004 (725 Euro inkl frakt)

Kompisen har precis beställt en "Radon ZR Limited Alu gebürstet" verkar som om han får den nästa vecka även om han beställde den i fredags och det står att leveranstiden är 4-5 veckor. Kan återkomma med minitest när han har fått den, om jag nu får testa den!

Ny cykel! frågor
Simon Skrev:
-------------------------------------------------------
> de har inga konor på sin hemsida ....
>

Johuddu, nere till vänster finns prislistor, klicka dä, sen kan du välja vilken prislista du vill.

Ny cykel! frågor
På Happys köp och sälj finns en 16.5" Principia MSL för 10 000 kr (nypris: 25 000 kr) som inte verkar gått särskilt länge. Det är en renodlad XC-ram. Om den passar dig och om den är OK i övrigt så kanske det är ett alternativ. Cyklar faller lika fort i värde som en introducerad Telia-aktie, men har långt större bruksvärde. :)

Då har du 4000 kr över att köpa trevliga tillbehör om du inte har det redan (skor, kläder, camelbak, småverktyg etc).

Ny cykel! frågor
999£ för en komplett Specialized Epic FSR från Evans i England, nersatt från 1500£. Kommer att bli runt 15000:- med frakt inkluderad. En dito ram modell 04 kostar 14500 hos Evalds.

<http://www.evanscycles.com/product.jsp?style=3121>

Finns i 17", jag vet ju inte om det passar...

Annars lägger jag min röst på Radoncyklarna som nämndes ovan.

Ola

Ny cykel! frågor
Tack för alla fina tips:-)

Tror jag ska kolla om Principian finns kvar.
Lite den varianten jag vill ha. En lätt, racig XC.
En kompis har en Principia racer som hon flänger omkring på , så jag är lite bekant med märket.

Importera har jag inget emot , men hur blir det med service och så?
Finns ju ingen här hemma som kan sånt där.
Brukar cykelverkstäderna(t.ex Cykelcitys verkstad ) få dåndimpen när man kommer med något som man har importerat? Givetvis måste man betala för service när man har köpt prylen på ett annat ställe , det förstår jag.

Maria

Ny cykel! frågor
Jag har idag kört 70 kilometer stig och grusväg på en Kona Caldera, och kan bara instämma i hyllningskören. En mycket bra cykel direkt från fabriken.
Jag skulle lägga mellanskillnaden på utrustning.

Angående Häggs: Har dom verkligen cyklarna eller står dom bara med på prislistan?
Förra året sålde Kona slut på rubbet i hela Europa,
vissa modeller redan till våren. Vad jag vet så är det samma visa i år.
OK, priserna hos Häggs är bra, men frågan är om det inte kommer ett "tyvärr slutsålt-meddelande" från Monaco efter några dagar.

(Om man gärna vill att det ska stå Easton på rören så kör jag annars på en Kona Kula, och kan rekommendera den också. Som separat ram kostar den väl någon tusing mer än Whiskey Pete, men den är snyggt Babyblå i två nyanser! )

Senast redigerad av en moderator:
Ny cykel! frågor
Tack för tipset
Ska se om jag hittar någon butik i Malmötrakten(eller Köpenhamn) som säljer Kona, så jag kan titta på en Kula.
Utrustning har jag det mesta i och med jag har cyklat racercykel i några år. Behöver köpa ett par MTB skor och pedaler(känner inte för att halka omkring med racerskorna i skogen.:-)

Maria

Ny cykel! frågor
Markus F Skrev:

> Angående Häggs: Har dom verkligen cyklarna eller
> står dom bara med på prislistan?
> Förra året sålde Kona slut på rubbet i hela
> Europa,
> vissa modeller redan till våren. Vad jag vet så är
> det samma visa i år.
> OK, priserna hos Häggs är bra, men frågan är om
> det inte kommer ett "tyvärr slutsålt-meddelande"
> från Monaco efter några dagar.

Nä, dom har inte cyklarna hemma så det är mycket möjligt att du har rätt i att dom kan vara slutsålda. Det är ju lätt att ringa och kolla. Häggs får hem lite Kona i dagarna vet jag men inte vilka modeller förrutom en Scrap som jag känner den lyckliga ägaren till.

Maria> Det finns massvis med trevliga cyklar i denna prisklass, bland annat Whiskey Pete som ser riktigt trevlig ut. Jag tror att du kommer bli nöjd med vad du än väljer.

Ny cykel! frågor
Vi ska in till Cykelcity på Måndag och se om det går att göra en bra "deal" på 2 cyklar.
Gubben blev lite sugen på att han skulle ha en ny cykel också.
Får fundera på hur jag vill ha specifikationerna på min cykel under helgen(skulle vilja ha en låsbar framdämpare)

Maria

Ny cykel! frågor
maria: Whiskey Pete ramen är rätt styv, vilket är bra vid tävling men kan kännas lite jobbigt i längden om du ska köra lite längre turer och/eller ta det lugnare.

/Leo

Ny cykel! frågor
Lundatok:

De gånger vi ha varit inne på Fridhems cykel tycker jag att de har varit frukansvärt arroganta där.
Inte direkt så att jag känner för att bidra till att de ska kunna betala hyran:-)
Synd för annars är det ju gångavstånd hemmifrån.
Kan ju ge dem en ny chans, även cykelbutikspersonal kan ju ha tillfälliga PMSanfall;-)

Leo:
Ja det kanske är något at beakta. Jag kommer säkert vilja köra något långlopp framöver. Kondisen har jag för det , men kanppast tekniken (än).

Maria

Ny cykel! frågor
Köpte själv en Whiskey Pete för en dryg månad sedan och är supernöjd! Jag var i valet och kvalet om jag skulle kosta på mig en låsbar framdämpare samt om jag skulle köra LX eller XT. Det hela slutade med låsbar dämpare och XT rakt över. Plånboken är väldigt tom men jag är en mycket nöjd och glad cyklist.

Ny cykel! frågor
Får tacka för alla fina tips:-)

På Tisdag har jag (och maken) möjlighet att åka ut och titta(och provköra) några av de cyklar mi har tipsat om.
Kommer bli riktigt roligt

tack för hjälpen
Maria

Ny cykel! frågor
lundatok skrev:
> Fridhems i Malmö har Kona, brukar ha ganska
> hyffsade priser, mkt bra service, så det kan ju
> löna sig! =)

ja det lönar sig alltid

Ny cykel! frågor
Why not go 29er? Har själv en och är helnöjd! Stora hjul funkar verkligen!
Den här http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=10504 på köp/sälj kanske? Verkar vara finfint utrustad till bra pris och GF:s 29er-HT-ramar är lätta och rejsiga vad jag hört.

min Niner (strl L) ;-)
P1010052.JPG ht=544

En GF Paragon 29er:
paragon_red.jpg ht=403

~K

Senast redigerad av en moderator:
Ny cykel! frågor
Lycka till med att få liv i en konversation med maria, hon har inte varit aktiv sedan juli 2005...

Förresten så har ju Cykel Ciity mer eller mindre slutat med MTB. Förut var det ett helt uppslag med mtb-gafflar i katalogen, idag är det ett uppslag (i princip) med alla mtbrelaterade produkter som de över huvud taget säljer.

Ny cykel! frågor
Om du bor i Malmö och inte tycker att det är för långt till Ystad, så kan jag varmt rekommendera en tur till Roslins cykel i Ystad.

Jag har handlat lite hos olika lokala handlare i Malmö/Lund men nu kör jag bara till Ystad för att handla.
Grymt bra service och priser.

Kolla http://www.roslinscykel.se/

Han har betydligt mer än det som finns på hemsidan, samt att han kan ordna hem det mesta.
En bekant köpte en Trek tjejmodell för ett tag sedan.

Har haft bra pris på Trek 8000, men det verkar bara som han har 21,5" kvar.

Säljer bl.a. Trek, Giant, Specialized m.m.

Tillbaka
Topp