Ny cykel, framhjul åkte i golvet, vobblar lite nu?

bobcat

Medlem
Köpte ny cykel (Canyon Roadlite AL 6.0) nyligen och innan montering så åkte framhjulet i golvet. Det stod lutad mot sängen och ramlade sedan så att navet/sidan motsatt rotorsidan slog i, fint illustrerat nedan. Nu när jag monterat allt så wobblar framhjulet en del. Har filmat en del och lagt på Drive: https://drive.google.com/open?id=1CzQwF8L3w2o-tMQWhhlI4_fnqSkPisiB

framhjul.png

Jag tror jag kan utesluta att det är något med själva däcket, bromsen eller monteringen. Dock helt ny på cyklar så kan ha fel!

Så antar att transporten i kartong eller min lilla olycka gjort att ekerspänningarna har sabbats? Eller kan det vara något värre? Ett hjul är väl inte så känsligt?
Är det riktning hos lbs som gäller? OK att cykla med hjulet som det är, men kanske inte speciellt bra om jag cyklar långt? (>några mil)

En annan grej är också att kedjan slår i "kedjebytaren" (front derailleur chain rub lär det heta på engelska), men tror det är enklare att fixa.

Hjulet skall riktas och har det bara ramlat i golvet så skall det inte bli vindt.
Var kartongen hel som den kom i.

precis, ska hjulet hålla att cykla på, så tål det betydligt mer än att åka i golvet enligt din beskrivning.

Det där är sannolikt fråga om att det gått lite snabbt när hjulet byggdes (i maskin gissar jag, alt. ngn barnarbetare i Kina). - Reklamera, be om ngn form av tillgodo, oxå drar du till ngn lokal cykelmek som rikar upp det där på 5-15 minuter för ?? kaffelängd - 500 kr. - Trol blir det då bättre än nya fabriksbyggda mellanklasshjul.

Det går sannolikt att cykla på utan problem, men är lite onödigt.

Kontakta Canyon. De ersätter dig säkert för vad det kostar att få hjulet riktat och framväxeln justerad i i en cykelverkstad.
Edit: Oops, precis som Carl sa alltså.

precis, ska hjulet hålla att cykla på, så tål det betydligt mer än att åka i golvet enligt din beskrivning.

Det där är sannolikt fråga om att det gått lite snabbt när hjulet byggdes (i maskin gissar jag, alt. ngn barnarbetare i Kina). - Reklamera, be om ngn form av tillgodo, oxå drar du till ngn lokal cykelmek som rikar upp det där på 5-15 minuter för ?? kaffelängd - 500 kr. - Trol blir det då bättre än nya fabriksbyggda mellanklasshjul.

Det går sannolikt att cykla på utan problem, men är lite onödigt.
Jag monterade det ju själv, men byggdes vet jag inte vem som gjort det.

Ok, tänkte snacka med Canyon ändå. Tror det finns en cykelmek som tar 200 kr för enklare riktning här.

Yes, tänkte mest ifall jag kan cykla till själva verkstan när hjulet är så, några kilometer.

känn efter så det är ngtsånär jämn spänst i ekrarna (borde vara ngt hårdare på skivsidan) så ska det väl inte va ngn fara cykla lite försiktigt till verkstan. (är det inte jämn spänst i ekrarna är det kanske ändå bara att kassera hjulet...???)

känn efter så det är ngtsånär jämn spänst i ekrarna (borde vara ngt hårdare på skivsidan) så ska det väl inte va ngn fara cykla lite försiktigt till verkstan. (är det inte jämn spänst i ekrarna är det kanske ändå bara att kassera hjulet...???)
känt lite förut och det tror jag nog att det är, ska känna lite till
Nä, tror inte det kan vara någon fara, men med splitterny cykel och ängslig och okunnig som man är blir jag lite nojjig :)

Hade samma problem med min Roadlite 6.0. Visa filmerna för Canyon så kommer dom sannolikt be dig gå till en cykelmek och få det riktat, sen visa kvittot för dom så ersätter dom dig sen. Ska inte vara något problem!

Tillbaka
Topp