Ny cykel kassa bromsar!

Sanoj

Medlem
Ny cykel kassa bromsar!
Hojj!

Fick hem min nya hoj ganska nyligen. Glad i hågen gav man sig ut, men ack så less jag blev. Sram Guide T sop dåliga bromsar. Sjukt svampigt handtag. Så mina fråga är kan jag köpa typ shimano bromsar men använda sram skivan som sitter på? Eller finns det nån bra broms som sram gör som har ett mer distinkt bett i handtaget?

Ny cykel kassa bromsar!
Hojj!

Fick hem min nya hoj ganska nyligen. Glad i hågen gav man sig ut, men ack så less jag blev. Sram Guide T sop dåliga bromsar. Sjukt svampigt handtag. Så mina fråga är kan jag köpa typ shimano bromsar men använda sram skivan som sitter på? Eller finns det nån bra broms som sram gör som har ett mer distinkt bett i handtaget?
Har du ”kört” in bromsarna ordentligt.
Mange

Ny cykel kassa bromsar!
Eftersom det är hydrauliska bromsar så ska dom inte vara svajiga, definitivt luft i systemet i så fall. Nya bromsar kan te sig kassa innan dom gått en stund men har ingen egen erfarenhet av guide t.

Ny cykel kassa bromsar!
Som allt annat guano det står SRAM på. På armeniska betyder SRAM "värdelöst skit". Har jag hört. På internet.

Nu får du tammefan lägga av eller förklara dig. Att du för en personlig vendetta mot SRAM sedan åratal tillbaka vet nog alla härvidlag men de allmänt svepande tyckande blir rätt fåniga i längden om du inte har nåt konkret att underbygga med.
Och jo, jag har två cyklar med Shimano och två med SRAM.
Bägge fungerar.

Ny cykel kassa bromsar!
Låter som dåligt urluftat hydraulisk bromsar vet att är det så från Mc och snöskoter med den typen borde vara så även på cyklar om det är dålig urluftat fast där en filmad räfflad på klossar bättre broms effekt.

Ny cykel kassa bromsar!
Ut och bromsa in bromsarna. Det måste läggas belägg på skiva och dom ska gosa till sig lite.
"Svampigheten" är modulationen som sram har. Jag föredrar shimano där men finns folk som gillar svampigheten som sram har. Gör det lättare att bromsa precis så mycket som man vill

Ny cykel kassa bromsar!
Som sagt dom behöver bromsas in.
Leta reda på en lång backe.
Trampa upp i 25
Bromsa med bara bakbromsen tills du står nästan stilla men stanna inte,släpp bromsen,trampa upp till ca 25,bromsa igen men inte så du stannar.
Upprepa 10 ggr och gör sedan samma sak med frambromsen.
Låt svalna och vips får du rejält med bromskraft.

Ny cykel kassa bromsar!
Sen ska man ta med sig att Level T är typ en av få cykelprodukter som jag sett skribenterna toksåga (och då får allt alltid minst 3 pluppar för att hålla sig väl med tilverkarna). Så Guide T kanske är rent usla de också :)

Ny cykel kassa bromsar!
Korrigering: min sågning gällde Level T, de är som skrivits rent usla oavsett korrekt inbromsning. Guide T kan ju vara ok, där har jag ingen koll.

Jag har inget direkt emot övriga Sram-bromsar (även om jag föredrar Formula, eller Shimano om man har ett par utan vandrande bromspunkt).

Senast ändrad:
Ny cykel kassa bromsar!
Det är möjligen så att man kan få dom att nypa bättre! Men det är den här osäkerheten som jag inte är van med den shimano, där börjar det att bromsa när jag väl nyper i handtaget, det är inte som med dessa. Inte nu, inte nu, men nu tog det ?. Hur som helst inte nöjd kommer att byta. Så första frågan är måste jag byta skivor, eller går det köra shimano eller natura på sram skivor?

Ny cykel kassa bromsar!
Det är möjligen så att man kan få dom att nypa bättre! Men det är den här osäkerheten som jag inte är van med den shimano, där börjar det att bromsa när jag väl nyper i handtaget, det är inte som med dessa. Inte nu, inte nu, men nu tog det ?. Hur som helst inte nöjd kommer att byta. Så första frågan är måste jag byta skivor, eller går det köra shimano eller natura på sram skivor?

Du behöver inte byta skivor.

Ny cykel kassa bromsar!
Hur fick du hem hojen får jag fråga?
Från en lokal butik som gjort iordning den eller beställt på nätet?
En mek vet ju om en sak som en montör i något lager kanske inte vet, att delar är inoljade för att kunna fraktas och stå på lager i månader och år utan att rosta sönder inklusive bromsskivorna.
Om val två så måste du först avfetta de med typ brake clean först, då kommer det nypa sen.

Ny cykel kassa bromsar!
En mek vet ju om en sak som en montör i något lager kanske inte vet, att delar är inoljade för att kunna fraktas och stå på lager i månader och år utan att rosta sönder inklusive bromsskivorna.
Om val två så måste du först avfetta de med typ brake clean först, då kommer det nypa sen.
Den skickades direkt från commencal! Men egentligen är det inte bromsverkan i sig som är problemet, som jag skrev ovan, går säkert att få till bra. Men jag gillar inte svampigheten i handtaget när jag bromsar. Vill att det ska vara distinkt. Har luftat bromsarna och fick ur lite luft. Eftersom jag kört shimano tidigare så vill jag att det ska vara så. Så frågan är alla sram lika svampiga? Eller kan man få mer distinkt om man köper typ code? Då vet jag att det funkar med skivorna. Om inte så köper jag shimano men då är ju frågan passar shimanos bromsar med sram skivor.

Ny cykel kassa bromsar!
Den skickades direkt från commencal! Men egentligen är det inte bromsverkan i sig som är problemet, som jag skrev ovan, går säkert att få till bra. Men jag gillar inte svampigheten i handtaget när jag bromsar. Vill att det ska vara distinkt. Har luftat bromsarna och fick ur lite luft. Eftersom jag kört shimano tidigare så vill jag att det ska vara så. Så frågan är alla sram lika svampiga? Eller kan man få mer distinkt om man köper typ code? Då vet jag att det funkar med skivorna. Om inte så köper jag shimano men då är ju frågan passar shimanos bromsar med sram skivor.
Shimano är tydligen kända för att ha en on/off känsla

Ny cykel kassa bromsar!

Alla SRAM och Hope är "svampiga" eller de har modulation som de som gillar dem kallar det.

Shimanos modulation är över en betydligt kortare kortare rörelse, gillar man det får man byta till Shimano.

Allas bromsar fungerar med allas skivor, skivor är inte märkesbundet. Vissa jättebilliga skivor är bundna till en viss modell av bromsbelägg (organiska) som finns inom alla märken.

Ny cykel kassa bromsar!
Nya bromsskivor är inte inoljade. Du har påstått det förut och även då blivit emotsagd, så sluta gärna sprida den felaktiga informationen.

Ny cykel kassa bromsar!
Alla SRAM och Hope är "svampiga" eller de har modulation som de som gillar dem kallar det.

Shimanos modulation är över en betydligt kortare kortare rörelse, gillar man det får man byta till Shimano.

Allas bromsar fungerar med allas skivor, skivor är inte märkesbundet. Vissa jättebilliga skivor är bundna till en viss modell av bromsbelägg (organiska) som finns inom alla märken.
@Sanoj att du kan köra sram skivor med shimano fick du svar på redan i första svaret i tråden.

Sen gällande Raggamuffins förklaring, en liten brasklapp, olika märken kan ha olika tjocklek för skivan som optimal. Magura t.ex. är i regel tjockare. Sen skiljer det även gällande skiva ns yttermått / märkesspecifila adaptrar för större skivor. Shimano är t.ex. 203 mm medan Srams är 200. Så där skiljer även adaptern mellan märkena. Så om man blandar där tar inte beläggen max på skivan.

Ny cykel kassa bromsar!
@Sanoj att du kan köra sram skivor med shimano fick du svar på redan i första svaret i tråden.

Sen gällande Raggamuffins förklaring, en liten brasklapp, olika märken kan ha olika tjocklek för skivan som optimal. Magura t.ex. är i regel tjockare. Sen skiljer det även gällande skiva ns yttermått / märkesspecifila adaptrar för större skivor. Shimano är t.ex. 203 mm medan Srams är 200. Så där skiljer även adaptern mellan märkena. Så om man blandar där tar inte beläggen max på skivan.
Yes jag såg det precis! Missade det bara ?

Ny cykel kassa bromsar!
Fast med rätt adapter kan man köra 200mm med Shimano ok

Sen tror jag ice tech skivor är en rätt bra investering. Det och hålla grejorna i skick.

Ny cykel kassa bromsar!

Gäller det bara för 200/203 mm skivor? Alltså evt. endast ett MTB-relaterad problem?
Jag har själv (på olika cyklar) 140/160/180 mm skivor och blandar märken hej vilt utan några upplevda problem. Har iofs aldrig mätt skivdiametern på någon.

Ny cykel kassa bromsar!
Random skivor jag har fått tag begagnade blandar jag helt fritt. Självklart med adapter efter diameter.
Jag tror Shimanoskivor är ,2mm tjockare när de är nya. Det kan man skita i.

Sen finns det skivor som inte tål metal. Det såg jag nyss att jag råkar ha på Marinon. Det är säkert dåligt men jag har inte märkt nåt.

Till sist finns det skivor som bara är för narrow pads. Även detta har jag skitet i men det kan nog slå lite från cykel till cykel exakt hur oket hamnar.

Ny cykel kassa bromsar!
Gäller det bara för 200/203 mm skivor? Alltså evt. endast ett MTB-relaterad problem?
Jag har själv (på olika cyklar) 140/160/180 mm skivor och blandar märken hej vilt utan några upplevda problem. Har iofs aldrig mätt skivdiametern på någon.

Grejen är att det är något slags enhets-beef. Shimano kör 8" = 203
Sram som är amerikanskt borde köra inches, men kör 200 mm. Upp till 180 är det mig veterligen ingen skillnad mellan tillverkarna men vid 200 diffar det av någon anledning.

Ny cykel kassa bromsar!
Nya bromsskivor är inte inoljade. Du har påstått det förut och även då blivit emotsagd, så sluta gärna sprida den felaktiga informationen.
Du har möjligt rätt, det är väldigt förenklat av mig att säga specifikt olja.
Det behöver inte specifikt vara olja utan även vax-baserat, även baserat på annat som inte jag har koll på.
Problem uppstår där friktion krävs så därför försökte jag vara hjälpsam, då man inte kan ha koll på allt och en lätt grej att missa.
Jag menar transport & lagringsskydd som delar är behandlade med och det kan ju faktiskt betyda mycket, jag ber om ursäkt att jag inte var mer tydlig.

Ny cykel kassa bromsar!
Då får jag väl be om ursäkt om jag kommer med osanningar.
Jag kommer från bilindustrin och där är det så, och de mina första(iof enda hittills) bromsskivor till cykeln var behandlade, kanske för att de var budget.
Därför antog jag att det var likadan standard, jag har visst fel.

Senast ändrad:
Ny cykel kassa bromsar!
Jag kommer från bilindustrin och där är det så, och de mina första(iof enda hittills) bromsskivor till cykeln var behandlade, kanske för att de var budget.
Du måste vara ny här, ingen har haft fel på Happy någonsin?

Ny cykel kassa bromsar!

Alla bromsskivor för cykel (som jag i all okunnighet känner till) är tillverkade i prima rostfritt stål och behöver därför inget rostskydd. Bilar är en helt annan sak och bör nog behandlas på andra fora. Liksom elcyklar. ?@moderator

Ny cykel kassa bromsar!
Jag förklarar istället för anklagar, så att ni ser att jag har rätt i grunden ;)
Skämt åsido, det är samma problem vi försöker hjälpa utifrån olika perspektiv.
Jag säger det för det hände mig, inte för att ha rätt mot någon annan utan dela med av erfarenhet som förhoppningsvis hjälper.
Så, nu har jag rättfärdigt rätt också haha.

Ny cykel kassa bromsar!
Nu får du tammefan lägga av eller förklara dig. Att du för en personlig vendetta mot SRAM sedan åratal tillbaka vet nog alla härvidlag men de allmänt svepande tyckande blir rätt fåniga i längden om du inte har nåt konkret att underbygga med.
Och jo, jag har två cyklar med Shimano och två med SRAM.
Bägge fungerar.
De 2 med Shimano eller de 2 med SRAM eller alla 4?

Ny cykel kassa bromsar!
Glöm inte att bromsa in dem oxå,
speciellt med sintrade belägg, då blir det lätt ”glazing” på dem och tar dåligt om man bromsar ordentligt ?
Håller tummarna
Ja det som bekymrar mig mest är att byta ledningar, hade jag kittat upp till en bättre komponent hos sram hade jag säkert kunnat behålla ledningarna. Eftersom det är draget i ramen kan jag behöva kämpa lite, men det skall nog gå på nått vis

Ny cykel kassa bromsar!
Ny cykel kassa bromsar!
Grejen är att det är något slags enhets-beef. Shimano kör 8" = 203
Sram som är amerikanskt borde köra inches, men kör 200 mm. Upp till 180 är det mig veterligen ingen skillnad mellan tillverkarna men vid 200 diffar det av någon anledning.
Skjuter från minnet, kan ha fel (och då är jag som sagt på fel forum...).
SRAM körde tum innan första Guide/centerline men bytte där, gamla Avid är tum.

Tillbaka
Topp