Ny cykel, knäppande ljud från bakhjul

Köpte min första racer i lördags, en Scott Speedster 20.

Under premiärturen i söndags tog det inte många km innan jag hörde ett knäppande ljud från bakhjulet.

Ljudet hörs oavsett om jag trampar eller inte, en "knäpp" per varv hjulet snurrar.
Ljudet hörs inte om jag avlastar bakhjulet och hänger mig på styret.

Jag har googlat och hittills provat att
- tejpa ventilen för att förhindra att den slår i fälgen
- olja i ekernipplarna och där ekrarna möts
- lossat snabbkopplingen och kollat att hjulet sitter ordentligt på plats
- justerat hur hårt snabbkopplingen sitter

Ljudet är kvar.

Tyvärr ligger butiken där jag köpte cykeln 16 mil bort så det är inte bara att svänga förbi och låta dem ta en titt på cykeln.

Har ännu bara kört en runda på 50 km.

Finns det någon chans att hjulet "sätter sig" och att ljudet då försvinner?
Kan det ha att göra med ekerspänningen? Har känt och knäppt på ekrarna och inte märkt någon större skillnad, är dock mkt oerfaren och vet inte riktigt hur det ska kännas eller låta.

Har ni några andra förslag? Irriterande med missljud från en helt ny cykel.

Senast ändrad:
En långsökt idé är att droppa lite lite tunn olja där ekern möter navet så att säga, jag har fått tyst på två sjungande hjul på det sättet. Då har det sjungit vid mer belastning, men jag antar att det skulle kunna vara en eker som låter när den får som mest belastning.

Som du är inne på, om nån eker är slapp så låter de gärna när de slackas varje hjulvarv.
Knäpp och försök leta efter några ekrar som har lägre ton än de andra.
Lösningen är isf att rikta hjulet till en högre ekerspänning, men det ska ju butiken göra, men jag skulle inte åka 16 mil för det, men skulle höra med dem på telefon/mail.
Det kan vara hjullagret också men det är väl lite mindre troligt på en ny cykel.

skulle de va hjullager kan du kolla de om du hänger upp cykeln o snurrar hjulet för hand baklänges o håller andra handen på snabbkopplingen så känner du om de "hugger" vid nått tillfälle varför baklänges e för då har du inte klickadet från bodyn som stör

Nu är problemet löst!

Lyckades inte fixa det själv. Lämnade in cykeln hos Sportson i Skövde som spände åt ekrarna. Var ute en timme idag och njöt av att susa fram i princip ljudlöst. Är så jäkla nöjd med att äntligen ha köpt en racer, njuter av varje runda.

Kul det löste sig! Att de spände ekrarna mer gör också hjulet styvare och starkare, så behövdes det var det en win win. Uppkommer det igen tror jag dock olja i infästningarna är din vän :)

AX3L sa:
+1

AX3L sa:
Att de spände ekrarna mer gör också hjulet styvare och starkare
Nja, kanske det blir styvare i just det här fallet, åtminstone om ekrarna var alldeles för löst spända.
Men generellt är det så att en metalls styvhet är oberoende av hur spänd den är.

Det finns det även mätningar på hjul som visar, tex denna
tension.gif

Från: http://sheldonbrown.com/rinard/wheel_index.html (Scrolla ned till "1. Does stiffness vary with spoke tension?")

Däremot har du helt rätt i att hjulet blir starkare med hårdare spända ekrar
(Åtminstone om du menar styrka = vertikal belastbarhet)

/Håkan

HåkanC sa:
AX3L sa:
+1

AX3L sa:
Att de spände ekrarna mer gör också hjulet styvare och starkare
Nja, kanske det blir styvare i just det här fallet, åtminstone om ekrarna var alldeles för löst spända.
Men generellt är det så att en metalls styvhet är oberoende av hur spänd den är.

Det finns det även mätningar på hjul som visar, tex denna

Från: http://sheldonbrown.com/rinard/wheel_index.html (Scrolla ned till "1. Does stiffness vary with spoke tension?")

Däremot har du helt rätt i att hjulet blir starkare med hårdare spända ekrar
(Åtminstone om du menar styrka = vertikal belastbarhet)

/Håkan

Det var ett utförligt svar på det :) Jag baserar det iof bara på egen empirisk känsla och det faktum att TS ekrar torde varit alles för dåligt spända om det blev tyst när dom fixade till det. Men det kanske snarare var lite massage hjulet behövde. Aja, nu har man lärt sig nåt nytt också :)

Jag hade ett liknande knäpp på mitt nya framhjul, men efter mycket felsökning hittade vi (tack bror) att knäppet kom från fälgskarven. Och en liten sprej med 5-56 löste det!

Tillbaka
Topp