Ny cykel: Marin Nicasio+ vs Four corners

nasso

Aktiv medlem
Suget efter ny cykel ökar dag för dag.

Jag är på jakt efter en ny cykel för "äventyr". Jag gillar att cykla längre turer, i lugnare tempo. Dagsturer. Utforskande. På med lite packning och övernatta. Allmäna upptäcksfärder. Tänk bikepacking och 5h+ turer snarare än downhill eller racing.

Cyklar gärna på grus eller stig, men med handen på hjärtat så blir det ju naturligt en hel del landsväg/asfalt, i majoritet till och med.

Jag har tidigare haft siktet inställt på en Kona Unit X men jag har börjat tänkta om lite och sneglat mot bockstyre. Jag har haft en "cyclocross/racer" innan men var inte helt förtjust i den. Kände mig inte helt trygg och bekväm på den. Smala däck, inte tillräckligt komfortabelt. Det var en lapierre cross sl (tror jag den hette) från ~2015.

Jag tittar nu på cyklar som kan passa för mitt användningsområde och har fastnat för några cyklar från Marin; Nicasio+ och Four Corners.

Velar fram och tillbaka över vad som hade passat mig bäst och känner att jag kan behöva lite input. :)

Här är cyklarna:
Nicasio+: https://www.bikester.se/marin-nicasio--27.5-M765338.html?vgid=G1057394
Four corners: https://www.bikester.se/marin-four-corners-M894495.html?vgid=G1280871

Fördelar med cyklarna, som jag ser det:

Nicasio:
* one-by drivlina (inte förtjust i det tredelade på four corners)
* billigare
* 47 mm däck istället för 42 mm som det är på for cournern
* "lättare" (inte lätt, men iaf lättare än four corners)

Four corners:
* Verkar vara men mer upprätt och bekväm geometri/körställning, något jag eftersöker
* Bredare "range" på växlarna
* Shimano Hollowtech (fyrkants-vevlager på nicasion)
* Kabeldragningen vid styret gör det förmodligen betydligt enklare att montera en väska på styret (har inget mot växelvajern som sticker ut på nicasion, men det gör det nog svårare att ha en väska där...)
* Verkar vara lite mer byggd med mitt use-case i åtanke (men tror nog att nicasion hade klarat det med)

Några andra skillnader/nackdelar som jag inte tänkt på?

Bonusfråga: Är det någon skillnad på dessa cyklarna om man vill upgradera drivlinan i framtiden? Till one-by eller two-by på four cornern och fler drev bak, eller till fler drev bak på nicasion?

Vad hade ni valt? :)

Jag har kikat på samma cyklar under en tidsperiod och cyklar likadant som du och skulle välja Four Courners. Nu hann jag nappa på ett XXL-erbjudande men upplever att längre turer på den gravel jag köpte inte är lika komfortabla som de skulle vara på exempelvis en Four Courners. Börjar man slänga på bikepacking-väskor upptäcker man snabbt att det hade varit trevligt om ens cykel faktiskt varit avsedd för cyklas med packning.

> one-by drivlina (inte förtjust i det tredelade på four corners)

Köp en Four Courners!

Om det fungerar geometrimässigt (visar sig när man väl köpt cykeln?) skulle jag antagligen byta ut 70mm-stammen på en Four Courners till en 80mm Shockstop suspension stem för att öka komfortgraden ytterligare. (https://redshiftsports.com/products/shockstop-suspension-stem)

Senast ändrad:
Jag har kikat på samma cyklar under en tidsperiod och cyklar likadant som du och skulle välja Four Courners. Nu hann jag nappa på ett XXL-erbjudande men upplever att längre turer på den gravel jag köpte inte är lika komfortabla som de skulle vara på exempelvis en Four Courners. Börjar man slänga på bikepacking-väskor upptäcker man snabbt att det hade varit trevligt om ens cykel faktiskt varit avsedd för cyklas med packning.

> one-by drivlina (inte förtjust i det tredelade på four corners)

Köp en Four Courners!

Om det fungerar geometrimässigt (visar sig när man väl köpt cykeln?) skulle jag antagligen byta ut 70mm-stammen på en Four Courners till en 80mm Shockstop suspension stem för att öka komfortgraden ytterligare. (https://redshiftsports.com/products/shockstop-suspension-stem)

Ja... Allt du säger låter logiskt. :) Jag är också inne lite på det. Tror att cykeln och geometrin hade varit bättre på four cornern. Det nog ett säkrare kort och går alltid att bygga vidare på i framtiden. Det är inte hela världen med tredelat, även om jag inte skulle välja det om jag fick välja fritt. Ett nytt hjulpar med shimano deore eller 10-delat microshift om ett par år, hade kunnat vara ett alternativ. :)

Både dämpad stam och sadelstolpe har jag tittat på. Jag tror komforten ändå kommer vara mycket mycket högre än på min gamla cross/racer med betydligt mer volym i däcken och mer upprätt ställning / högre STR. Lite gel-pads under styrlindan med, vad jag förstått. :) Kommer nog inte behöva dämpinig i stolpe/stam direkt, men definitivt något jag kommer fundera över senare.

Hoppas bara att bikester har exemplar i butiken, som jag kan klämma och känna på och testa. Ska dit om ett par veckor, mailat dem och frågat och håller tummarna. Har inte hittat några andra butiker som har den.

Hade en Nicasio+ från och till jobbet.
Körde några grusturer med den, men mest asfalt, bor ju i Göteborg.

Det är en mycket trevlig äventyrscykel.
Härligt, brett styre, med mycket flare på bockarna.
Jäkligt gött med det feta däcken, kanske inte det snabbaste, men bra komfort.
De går dock inte att konvertera till tubless, sidoväggarna är inte gjorda för det.

Gillade microshift växlarna, det är en knapp + en spak, istället för en brake-shifter som jag har nu på min MB31.

Men, det kan vara svårt att få tag i reservdelar till Microshift när man är ute i terrängen.
Hitta någon butik som har Shimano är ju lättare.

Samt att jag inte gillar med den är att det är kabel-skivbromsar.
Men jag är ju van vid fyrkolvs mtb-bromsar :)

Nervösare, mer raceig, smalt styre, ingen flare.
Nicasion var mer lugn och sansad, dock lite stora steg mellan växlarna.

Tillbaka
Topp