Ny cykel, men inte ny cyklist.

Varg

Medlem
Jag ska inte bli hur långdragen som helst, men jag får väl börja med att ge lite bakgrund.

Mellan jag var 15-28 år gammal dikterade mountainbikes min tillvaro i princip helt. Jag cyklade så mycket jag orkade, jag läste alla cykeltidningar som lokala tobaksaffären sålde, jag jobbade i cykelbutiker och det var toppen. Jag har haft väldigt många olika cyklar och har alltid haft en förkärlek till Cannondale.
Spola fram bandet till nutid. Jag är 40+, jag pendlingscyklar till och från jobb året om på en Scott SUB10 och jag har en retro mountainbike (Ellsworth) som jag rastar på lokala spåren några gånger per år. Jag har aldrig kört på en mountainbike med 29" hjul någonsin, än mindre någon med ramgeometri ritad på den här sidan 2000-talet. Jag har aldrig testat de nya växelsystemen och behöver därför er hjälp.

Jag tänker köpa en ny mountainbike, när som helst.
Den kommer att användas till det mesta och jag har fastnat lite för Specialized Status 160 som finns på kampanj nu.
Innan dess har jag tittat på lite olika, som Cannondale Habit, Scott Genius 940 och t.o.m Rose Hobo. Men jag har bestämt mig för att jag vill ha feta däck igen.

Är jag på rätt spår?

Borde jag titta på något annat?

Är Specialized Status 160 mer cykel än vad jag behöver (troligtvis) men jag har också haft en Brooklyn Machine Works Racelink...

Alla inspel välkomnas.

En Specialized Epic 8, ev Evo, är troligen ett bättre val på de flesta ”lokala spåren” i Sverige. Möjligen en Stumpjumper om spåren går ganska brant nedför. Om vi håller oss till Specialized då.

Men en cykel köper man inte (bara?) med hjärnan. Köp något du blir glad av!

En modern 29" DC/XC med typ 120mm slaglängd är sannolikt mer cykel än någon av de du tidigare cyklat på.

Vet inte hur din vardag ser ut i övrigt och hur mycket tid du förväntar dig dig lägga på egentid i form av cykling men jag är i samma ålder och kan inbilla mig.

Rekommenderar en 120mm XC/DC enligt devisen köp en cykel efter vad du faktiskt kommer ha tid att cykla, inte en cykel för vad du bara önskar du hade tid att cykla.

En modern 29" DC/XC med typ 120mm slaglängd är sannolikt mer cykel än någon av de du tidigare cyklat på.

Vet inte hur din vardag ser ut i övrigt och hur mycket tid du förväntar dig dig lägga på egentid i form av cykling men jag är i samma ålder och kan inbilla mig.

Rekommenderar en 120mm XC/DC enligt devisen köp en cykel efter vad du faktiskt kommer ha tid att cykla, inte en cykel för vad du bara önskar du hade tid att cykla.
Ligger mycket förnuft i detta.

Kanske borde luta mer åt Genius ändå.
Jag tänker att 120mm XC/DC låter lite för snällt, jag vill ju ändå ta åtminstone något steg upp från min gamla Ellsworth.

Ligger mycket förnuft i detta.

Kanske borde luta mer åt Genius ändå.
Jag tänker att 120mm XC/DC låter lite för snällt, jag vill ju ändå ta åtminstone något steg upp från min gamla Ellsworth.
Kör på, men mycket har hänt med fälg, däck dämpare och geometri under dom här åren.

Det är ju tyvärr omöjligt att bedömma utifrån att provrulla på en parkering även om man handlar hos en lbs, tar snarare en säsong att känna in tycker jag.

Personligen tycker jag Genius är en väldigt köttig cykel på vanliga opreppade svenska naturstigar. Men har man lite högre utförsåkningsambitioner blir det nog mer rätt än vad jag själv uppskattar.

Var i landet bor du? Kan säkert vara en god idé att anpassa graden av köttighet på cykeln efter vad andra på stigarna cyklar med.

Var i landet bor du? Kan säkert vara en god idé att anpassa graden av köttighet på cykeln efter vad andra på stigarna cyklar med.
I Helsingborg och har tillgång till stuga i Småland. Så absolut inte Åre terräng, men vi har haft mycket kul med alla möjliga typer av cyklar här, även rena DH cyklar.
Men den kalibern håller jag inte idag. Det var länge sedan jag vågade hoppa ner för hustak och liknande med cykel.

Jag tänker väl att något med 130-160mm slaglängd kunde vara riktigt kul.

Jag har själv en enduro i Skåne men det är egentligen mest nån mening på vallåsen. Jag kan å andra sidan inte droppa från tak.

I Helsingborg och har tillgång till stuga i Småland. Så absolut inte Åre terräng, men vi har haft mycket kul med alla möjliga typer av cyklar här, även rena DH cyklar.
Men den kalibern håller jag inte idag. Det var länge sedan jag vågade hoppa ner för hustak och liknande med cykel.

Jag tänker väl att något med 130-160mm slaglängd kunde vara riktigt kul.
Jag har cyklat lite i de trakterna och kan inte se vad du skulle ha mer än 120 mm fjädringsväg till. Förr hade man en massa slag för att cyklarna var katastrofalt dåliga. Idag slipper man betala för en massa fjädring då cyklarna är galet mycket mer kompetenta. Jag kan garantera dig att en riktigt "snäll" modern DC-hoj käkar upp din Ellsworth överallt. Du kan få både rappt och roligt i samma paket numer!

Jag hade köpt minsta möjliga cykel jag kom undan med, kanske med en liiiiiten tanke på om jag skulle cykla bikepark någon enstaka gång. Om vardagen är stig i Helsingsborg och Småland så är det inte mycket till cykel man behöver imho. Och det är en bra grej!😊

Förvisso. Men vad ska man ha slaget till i de områdena då...?
När man väl cyklar park. Nära till vallåsen. Och killen har droppat från tak.

Status är kanske att ta i vilket fall.
@H droppar väl också från tak och kör en spur nu. Det finns en del att välja på mellan spur och status

Jag köpte själv en enduro för att lära mig hoppa men jag lär inte hoppa så mycket mer än jag gör nu. Den duger tills barnen cyklar ifrån mig.

Tack för inspel från samtliga. Ni har fått mig att luta mer och mer åt Scott Genius istället för Specialized Status. Det är sannolikt för mycket cykel och mina droppa från tak dagar ligger långt tillbaka i historien.

Om ni nu undrade så betalade mitt prokrastinerande sig.

Cykelkraft sänkte sina reapriser ytterligare och helt plötsligt gick det inte att stå emot mer.
Så nu har jag köpt en Scott Genius 940 och jag har precis kommit hem från premiärturen.

Det har helt klart hänt en del sedan min Ellsworth såg sina glansdagar, precis som ni också skrivit.
29" hjul, modern geometri, teleskopisk sadelstolpe, fan är där något som inte är annorlunda egentligen?

Scott Genius.webp

Här är pärlan.

Tog en två timmars runda med sonen i omgivningarna igår.
Lite småjusteringar här och där och nu börjar bromsarna bli lite inslitna också.

Är det mer cykel än vad som krävs, troligvis.
Är det så mycket cykel så att det känns motigt på stigarna, nej, absolut inte!

Men den här nya gigantiska kassetten fattar jag inte. De översta 4-5 dreven kommer jag aldrig någonsin att köra på. Det går ju snabbare att krypa baklänges än att hålla på att harva på de dreven.
Jag förstår inte grejen helt och hållet.

Tog en två timmars runda med sonen i omgivningarna igår.
Lite småjusteringar här och där och nu börjar bromsarna bli lite inslitna också.

Är det mer cykel än vad som krävs, troligvis.
Är det så mycket cykel så att det känns motigt på stigarna, nej, absolut inte!

Men den här nya gigantiska kassetten fattar jag inte. De översta 4-5 dreven kommer jag aldrig någonsin att köra på. Det går ju snabbare att krypa baklänges än att hålla på att harva på de dreven.
Som vi var lite inne på tidigare i tråden, nya cyklar är mer kapabla med mindre straff för kralligare cykel än 20-30 år sedan, tolkar att du instämmer i kören🙂

Själv är jag lite bakåtsträvande och har inte känt mig motiverad att gå upp på 12 delat, en fördel med att bygga egen cykel är att jag behöll 11- delat. 11-40 kassett funkar till 94% men det finns 2-3 backar jag hamnar i med jämna mellanrum som jag har svårt att klara med 40 som största, har sedan några säsonger funnit den gyllene mellanvägen i 11-46.

Som vi var lite inne på tidigare i tråden, nya cyklar är mer kapabla med mindre straff för kralligare cykel än 20-30 år sedan, tolkar att du instämmer i kören🙂

Själv är jag lite bakåtsträvande och har inte känt mig motiverad att gå upp på 12 delat, en fördel med att bygga egen cykel är att jag behöll 11- delat. 11-40 kassett funkar till 94% men det finns 2-3 backar jag hamnar i med jämna mellanrum som jag har svårt att klara med 40 som största, har sedan några säsonger funnit den gyllene mellanvägen i 11-46.
Jo, men det är jag beredd att hålla med om, även om jag har begränsad tid i sadeln på nya åket.

Men 29" hjul och DH däck rullar väldigt lätt över tallrötter och stök på de roligare spåren här omkring. Med 26" dito så fick man ändå vara med lite mer och jobba mer med cykeln.

Jättekassetten kommer inte bytas direkt, men när den är slutkörd så får jag väl snegla på alternativ. För 52t bak upplever jag som direkt meningslöst.

Jo, men det är jag beredd att hålla med om, även om jag har begränsad tid i sadeln på nya åket.

Men 29" hjul och DH däck rullar väldigt lätt över tallrötter och stök på de roligare spåren här omkring. Med 26" dito så fick man ändå vara med lite mer och jobba mer med cykeln.

Jättekassetten kommer inte bytas direkt, men när den är slutkörd så får jag väl snegla på alternativ. För 52t bak upplever jag som direkt meningslöst.
Du kanske borde överväga att sätta på en större klinga fram då istället för att minimera användningen av minsta drevet på kassetten. Med mindre antal kuggar att fördela ut kraften på så riskerar de minsta dreven att slitas onödigt mycket.

Du kanske borde överväga att sätta på en större klinga fram då istället för att minimera användningen av minsta drevet på kassetten. Med mindre antal kuggar att fördela ut kraften på så riskerar de minsta dreven att slitas onödigt mycket.
Jag har tänkt tanken, men är osäker på vilka drev som passar och jag misstänker att det inte går att köra hur stora drev som helst pga ramdesign och monteringsplats för den lilla kedjeguiden.
Men visst, 2 tänder till, kanske 4 går nog in.

Jag cyklade i 11% lutning några hundra meter åt gången idag och prisade skaparen för mitt 51t-drev. Efter några rundor fick jag ändå hoppa av och gå, trots att jag är medeltränad.

På min HT, där jag nästan bara ståcyklar, använda jag max 28 bak. Men nu jag har en heldämpad använder jag då och då tom 42t (största drevet). Men det är kring Stockholm där det finns många riktigt branta, men korta, backar. Antar att man inte behöver de största drev på många ställer i Sverige.

Med 12-delat finns det dock inte en stor urval när man vill undvika pizzadrevet. Om det är XD så verkar det vara minst 50t bak, förurom orimligt dyra Leonardi som har 48t som max. Det är en av de anledningar att jag kör 11-delat på alla mina MTB.

Tillbaka
Topp