Ny cykel. Nybörjare. Hur stort? Och 6 frågor till.

GarryJones

Aktiv medlem
Efter mina 26 år i Sverige och 26 ggr Siljan Runt 16 mil 1989-2014 har min dotter bestämt sig att börja cykla. Hon ska cykla Vätternrundan nästa år på väg mot En Svensk Klassiker.

Jag har aldrig varit din typen av pappa som tvingar barnen att göra det som man gör själv eftersom det har alltid varit självklart för mig att låta dem väljer sina egna vägar i livet. Det finns många exemplar på det beteende, en cykel familj i Dalarna köpte en 85 000 MTB till sin 11 åring. Barnet slutade cykla efter två tävlingar med måttlig resultat.

Men visst, jag är glad för jag vet hur kul det är med motionscykling.

Jag har övertygat henne att "ny" från vår lokalbutik är alltid bättre än second-hand från Blocket. Butiksägaren har sponsrat våra lokala cykelklopp i alla år och att ha nära till lokal bra, snabb service with a smile är värd de extra kronor jämfört med att handla online.

Second-hand finns alltid en risk att man köper något som har varit med om en svår vurpa med osynliga skador. Och slutargumentet; hon vill ha så mycket som möjligt i second-hand värde om hon bestämmer sig att sälja det efter att ha genomfört VR nästa år.

Sedan är det så att ha en cykel i rätt storlek kan göra skilland mellan att fortsätta med cykling eller inte. Och med nyköp borde man kunna anpassa allt efter behov. (eller?, se fråga 6)

Hon är 24 år, 174 lång, smal, 67kg och vältränat på "gym" nivå. (4-5 gånger i veckan).

Det som vi har tittat på är en Crescent Deca.
http://www.crescent.se/cyklar/#filter=race&category=&product=deca-680-20-vxl

Det finns i 52, 55, 58 och 61. Vi beställde hem en 55 utan köptvång då han hade inte cykeln hemma. Men nu undrar jag om storleken och lite annat.

Fråga 1a (Size)
Vad tror ni om storleken. Borde man gå ner till 52?
Fråga 1b (Size)
Om vi tar hem 55 borde vi byta ut 105 styrstammen till 90 (som finns på 52:n).

Fråga 2a: (Växlar)
Borde man byter ut 105 mot Ultegra?
Fråga 2b: (Växlar)
Borde man byta ut framväxelreglage från Tiagra till 105 eller Ultegra
Fråga 2c: (Växlar)
Borde man byta ut bakväxelreglage från Tiagra till 105 eller Ultegra

Kommentar:
Själv har jag aldrig cyklat med Shimano så jag ingen erfarenhet med växelsystemet. Men att få hem kompletta cyklar för ca 10 000 med Campagnola verka vara "a bridge too far". Som Campa fan tar det emot att dottern kommer att ha Shimano men valet verka vara mer eller mindre självklart i "low" to "mid" range cyklar idag.

Fråga 3 (Racer värde som andra hand).
Hon "har hört" att begagnad värde på en cyclocross ligger närmare inköpspriset än med en racer. Viktigt för henne då hon vill kunna sälja den för så nära inköpspris som möjligt nästa sommar, dvs om hon inte har fastnat för fortsatt cykling.
Är det så att en cyclocross ger en mindre åldersavdrag efter ett år?

Fråga 4
Borde hon satsa på en damsadel. Det finns en story (myt?) att tjejer kan ha vanliga "kille" sadlar tills de har fått barn och sedan borde man ha en damsadel.

Fråga 5
Jag ser att man "förbestämmer" bredden på styret, längden på vevarmar, och enligt ovan även längden på strystammen baserat på ramstorleken. Men alla vi är olika och dessa mått är väldig viktiga. Om man vill byta ut något till något annat från en annan ramstorlek är det kunden, Crescent eller butiken som "ska" ordna det?

Kommentar:
I 35 år har jag köpt ram och byggde på med det som jag vill. Jag har svårt att acceptera dagens norm "one size fits all" attidtyden i cykelbranschen.

Så fråga 6
Även om jag har min åsikt undrar jag om jag har fel - Är det så idag att för de allra flesta är det leveräntören som vet bäst och att det är "normalt" okej med måtten på det som finns på cyklarna som levereras komplett?.

Fråga 7
Om "pappa" hjälper till lite kan hon gå upp till en carbon, nämnligen GIGA 660
http://www.crescent.se/cyklar/#filter=race&category=&product=giga-660-20-vxl

Åsikter om extra värde för de 6 000kr?

Senast ändrad:
Tiagra och aluminium duger gott.
Vill man få ner värdeminskningen är nog bästa vägen att hålla nere priset.
Hur hon sitter på sadeln vet ingen förän hon satt sig på sadeln.
Det samma gäller geometrin i övrigt. Hur mycket butiken kan och vill hjälpa till med det får du fråga butiken. Kanske kan de ta prylarna de byter ut som inbyte och på så sätt i varje fall hålla nere kostnaden för stam, styre och sadel. Starka preferenser kan man knappast utveckla utan att ha cyklat ett tag.

Jag tänker svara med utgångspunkt från mig själv. Till att börja med frågar jag mig själv, varför just Crescent? Inte för att cyklarna på något vis behöver vara dåliga, men det finns ju en uppsjö av "roligare" alternativ? Specialized är jag personligen riktigt nöjd med.

Rent generellt tror jag att du får se cykelkollektioner lite som kollektioner från Dressman. Har du rätt kroppsform kan du få en kostym som sitter riktigt bra till en billig peng. Å andra sidan, om den inte sitter bra kan du lika gärna ha på dig en sopsäck. Tillhör du average size så passar cykeln perfekt, annars bör du ändra utförandet för att få en cykel som passar.

Vad gäller storlek på ramhöjden så är väl det bästa att stoppa upp en bok mellan bena och mäta ned till golvet, knappa in benlängden här: http://www.bikester.se/?id=8029
Personligen tyckte jag inte om strl 54 (jag skall ha 56) blev trött i ryggen och fick domningar i händerna, upphörde vid cykelbyte till större storlek, säger inte att det är så för alla, men det var så för mig.

När det kommer till passform på cykeln hittade jag en guide som bland annat hjälper dig att svara på din sadelfråga. Varför kvinnor ofta har bredare sadel måste ju bero bredare avstånd mellan sittknölarna? :) http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639
När du är klar med sadeln så kan du även ta en titt på denna, jag använda mig av denna senast och jag är helnöjd: http://cyclingtips.com.au/2010/04/science-of-bike-fitting/

Vill du ha så mycket secondhandvärde som möjligt måste ju det bästa trots allt vara att köpa secondhand redan från början? Värdeminskningen är ju tyvärr väldigt hög vid nyköp. Även om jag gillar din tanke på att främja den lokala butiken! Givetvis skall ni inte betala fullt ockerpris på blocket ;) Här har du en tråd om värdeminskning http://happymtb.org/forum/read.php/1/1773157/page=1 Däremot så har du en poäng med dolda skador osv, men ser cykeln bra ut så är den ofta det. Finns väl gott om rambrott på nya cyklar också? Se till att kolla så att det inte är ett hopkok av komponenter, det kan tyda på att något gått sönder vid någon vurpa eller så.

Att ha en fin ram i kolfiber gör det hela roligare, åtminstone tycker jag det, men är det nödvändigt för motionscykling? Nä, det finns gott om kompetenta aluminiumramar. Å andra sidan, om man tycker att cykling är riktigt kul så kommer man säkert köpa en ram i kolfiber ändå? Är det du eller din dotter som är sugen på kolfiber? Det finns ju många hål att stoppa pengarna i, hjul, skor etc. När det kommer till växelreglage är det väl bara gå och klämma lite och se vad som känns bäst? Vad gäller växlarna får nog någon annan svara på det, annars kör jag själv på sram rival.

Richard

Byt inte massa komponenter innan hon vet om hon fastnar eller inte. Tiagra duger utmärkt att cykla på om man inte är för snobbig. Så gå inte och tala om för henne hur dåligt du tycker att Shimano är, det kommer sannolikt att förta glädjen.

Sen förstår jag impulsen att be happy om en andra åsikt men är det inte precis det här du betalar din LBS extra pengar för att hjälpa dig med? Litar du inte på dem helt kanske det inte är värt pengarna ändå?

Sen tycker jag spontant att 55 låter rätt stort till någon som är 174 lång. Men det beror helt på kroppsproportioner. Att gå helt på benlängd fungerar inte alls. Jag som har långa ben behöver en kortare cykel än det påskiner. Jag har en CX i 54 och racern har motsvarande mått till mina 184 cm. Alla såna där kalkylatorer säger att jag ska ha 60-61.

Om målet är att minimera värdeminskningen känns det som ett kardinalfel att köpa nytt i butik. Att du vill stödja butiken i fråga är väl hedrande, men du bör vara ärlig med att det kommer bli väsentligt dyrare om cykeln ska säljas snart igen.

Om du själv byggt cyklar från lös ram i 35 års tid bör du dessutom vara mer än kvalificerad att bedöma om en begagnad cykel är i vettigt skick.

Men, återigen, om du värdesätter att stödja din cykelhandlare är det ju vackert så, men var då ärlig med att det är syftet.

Angående individanpassning av cyklar tror jag definitivt inte att det är normen att man får byta styre/stam/vevlängd/sadel etc på butikens bekostnad. Men säkert kan de göra det mot en extra peng.

Håller med övriga om att det låter onödigt att byta ut helt nya Tiagra-komponenter. De ska funka fint bara de justeras ordentligt.

1 om du inte kan prova i butik, köp postorder.
Storlek på ram lätt. Sen NÄR NI HAR cykeln får ni finlira med styrstam etc

2 ska du ha ultegra, köp det påskruvat från början. Tiagra duger alldeles utmärkt till henne, hon märker knappast nån skillnad.

3 Betydligt värre att köra cx på landsväg än att köra tiagra öst f ultegra. Men bättre andrahandsvärde, men hallå, beständig. Är pris viktigt? Det spelar mindre roll i sammanhanget.

4 nej en damsadel görmig vetrrligeningen skillnad

5 byta grejer gör mannärman cyklat och känt efter

6 om ni inte ska prova och inte vet, lita på butiken

7 det får nibestämma. Självklart inte från mitt perspektiv, hon känner ingen skillnad. Köp en bra sadelstolpe för 2000 istället. Men OK cykel annars

Köp begafnat- du kan ju cyklar?!?

Jag sticker ut hakan utan att ha en aning om mer än hennes längd och en siffra. Men jag tycker att en 55:a låter väldigt stort åt någon som är 174cm lång. Jag är 180cm och jag har en 56:a och det är en stor cykel; hade utan problem fått plats på en mindre. Jag hade mer gissat på att hon ska ha en 54:a eller 52:a. Sedan kan man börja laborera med styrstammar, setback och så vidare.

Jag stämmer in i kören:

1a: Det låter för stort, eller ffa för långt.
1b: Byt stammar i efterhand, det gör man bara om man verkligen vet hur man vill ha det.

2abc: Behåll det som sitter på. Nya Tiagra är troligen bättre än allt jag haft iaf....

3: CX är ofta dyrare från start, men billigare CX är ganska tunga (men poppis som pendlare) och risken är att det blir lite trist att landsväga en sådan.

4: Sadel efter rumpa, inte kön ;)

5: Dressman-kommentaren tycker jag var klockren. Det är nåt slags antagande som kan bli bra.

6: Du har rätt, skräddarsytt av kunnig skräddare blir såklart bäst.

7: Hellre en aluram med rätt geometri och lätta hjul och ännu hellre lägga pengarna på en fin sadelstolpe om jag skulle råda.

En sak du glömmer, den måste vara "snygg"! Dvs hon måste gilla cykeln och trivas med den och känna för den. Det behöver inte alls hänga ihop med vilken som är "bäst" på papperet och nog så viktigt faktiskt.

Storleken ska passa personen, personligen tyckte jag att en större ram var hemskt, är 169 och har 52cm på min cross som är ganska kort reach eller vad det heter

Tiagrareglagen är bättre för mindre händer än 105 och ungefär lika bra som ultegra.

Sadeln ska passa sittbenen, varken för smal eller för bred så om sadeln inte är OK så byt, men det gäller ju alla inte bara kvinnor

Styret ska vara samma bredd som axlarna, blir jobbigt med för brett tycker jag i alla fall.

Det där du har hört talas om att tjejer kan ha killsadel till dess de har fött barn är förmodligen en myt som uppstått ur foglossningen. Vissa kvinnor får rejäl foglossning i bäckenet undergraviditeten och stabiliteten försämras för livet. För andra så blir foglossningen mindre och läker ihop utan problem. Det är helt enkelt naturens sätt att se till att barnet kan komma ut.
Myten om killsadel/damsadel är som vanligt en myt. Sadeln ska passa, men man får räkna med att byta sadel efter att ha fött barn, men det är heller inte säkert.

55 låter stort, jag är 183 och har en 56 CX och en 58 räcer. 58 räcern känns ibland aningen lång.
Tiagra fungerar bra, väl inställda växlar + efterjustering löser eventuella problem.

Annars är ju en annan lösning att du köper ramkit på nätet och sätter ihop en hoj åt henne. Jag gissar att du har en hel del delar över från andra hojar (eller helt enkelt kan plocka från en annan hoj). Då går kostnaden på några tusen för en vettig aluram + gaffel (från Planet X eller dylikt).

Behöver du exempelvis ett kompakt vevparti med kortare armar så finns ju Veloce om du har Campadelar som ligger och skräpar, annars kostar en ny Velocegrupp lite drygt €400 (på nätet såklart).

Såväl syster som som flickvän trivs bra med breda och mjuka Selle Italia Diva, men jag misstänker att en billigare X0 eller X2 fungerar lika bra om man vill ha en bred sadel.

Jag tror du ska hålla isär din prioritering att hjälpa din handlare (dyra delar köpta i Sverige med påslag av handlare + Shimano Nordic) och hennes att spara pengar.
Vill du ha en specifik längd på styrstam, bredd på styre, längd på vevarmar (vilket inte är en dålig idé) föreslår jag att du beställer ram på nätet och bygger själv. Skaffa en billig bred damsadel åt henne och låt henne jämföra att köra med den och några av dina.

Tack alla för feedbacken.

Jag inser nu att 52 blir bättre. Han har redan beställt hem en 55 så jag ber han tar även hem en 52. För övrigt tar vi cykeln som det är och jag kommer att avstå min eviga vilja att hjälpa till så jag håller mig ifrån "I'll just change this because....."

En stor anledning vi köper i lokal butiken: De motionslopp som han stödjer är de tre motionslopp jag personligen har stått/står bakom. Under de senaste 15 år har jag haft prio 1 hos butiken. Kommer jag in med något tar de in min cykel direkt och jag kan vänta i butiken där allt annat jobb står åt sidan. Det blir liksom personligt. Även om jag inte känner att jag/vi "måste" köpa i butiken så tycker jag det är rätt.

Även sonen började med racer i år. Han fyllde 18 i maj. Han satt på en racer för första gången i sitt liv 13 april ner i Italien. Hans första tur gick från hotellet upp till San Marino. Och han fastnade direkt. Han cyklade "pappas" lopp Fjälltur och Retur 31 maj/1 juni och även Siljan Runt (med mig) helgen därpå. 13 juni cyklade vi Vätternrundan tillsammans. Helt underbar och fjärde generation i familjen. Morfar var rikskändis och hade VM rekord 1928 i 24 timmars tandem och morbror (80 år) är inne på sin 71:a säsong som tävlingscyklist.

Det gläder mig att mina barn VILL nu cykla. Klart man vill "fixa allt" men sedan är det viktigt att komma ihåg gladjen att upptäcker själv utan någon ska visa hela tiden så jag vet att jag måste "hålla tillbaka" lite.

HaraldN skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag förstår nog inte riktigt vad frågan var i
> den här tråden...

Ville du bara bumpa tråden, eller vad är det frågan om? Uppenbarligen vill han göra ett bra cykelköp tillsammans med sin dotter och efterfrågar feedback.

> Jag förstår nog inte riktigt vad frågan var i den här tråden...
>> Ville du bara bumpa tråden, eller vad är det frågan om? Uppenbarligen vill han göra ett bra cykelköp tillsammans med sin dotter och efterfrågar feedback.

Jag tror han syter på min "sidetracking". Att istället för att bara ställer mina frågor om cykelval/storlek att det ska följa med en roman om mina barn, morfar och bla bla bla. Och att jag är glad att vi är nu tre stycken som kan träna och cyklar tillsammans. Cykel har blivit en stor del av mitt liv efter jag flyttade till Sverige. Jag har startat 2 klubbar och 3 lopp. Jag jobbar på ett företag som säljer cykelresor och jag är ordförande i Dalarnas Cykelförbund. Jag satt fem år i SCF styrelse.

Det kanske inte är så passande och inte i allas smak men alla vi har en historia. Jag är 52. Förr i tiden gick vi till en travel agents och bokade våra semester, vi köpte tågbiljetter på tågstationen, vi skickade paket från posten och vi kunde ta ut pengarna (kontant) över disken i banken. Redan på 70-talet jobbade jag i datorbranschen, skickade min första email sommaren 79 och skrev inlägg om cycling net.* på Usenet på 80-talet. (Och var stor användare under tiden rec.bicycles.* begav sig på 90-talet).

Sedan kom Internets riktiga genombrott.

2006 blev jag dödshotat efter ett inlägg på HappyMTB. På nätet kan man vara anonym och gömmer sig bakom diverse inloggningsnamn. (Jag spårade upp via en annan forum/ip och polisanmälda emailet jag fick).

Någonstans på vägen har vi tappat bort det personliga. Tjejen på tågstationen frågade om resmålet och kunde berätta om en fik. På travel agents träffade man någon som hade egen erfarenhet och kunde berätta ärlig istället för någon anonymt inlägg på Tripadvisor. Och som barn kunde man tomma spargrisen på bankkontot där man fick hjälp av en trevlig dam och man åkte hem med en egen bankbok och råd om sparande.

Men hoppet är inte helt ute och idag har Happy MTB en mycket trevlig forum och det är kul att läser och posta här. Man får ett engagemang hos folk som bry sig, som tar sig tid att svara. (Man klickar förbi om inte man vill läsa och påhoppen har blivit färre). Jag tror det är tack vare att man har behållit stilen och layouten i alla år. Man har motstått frestelsen att gör om siten till en reklamjippo.

Så - Excuse me - Men faktum att två av mina tre barn blir nu cyklister, hur länge det än vara - ÄR en del av historien bakom varför jag frågar om råd inför cykelköpet. Och jag har inget problem med att berätta lite mer "outside the box" då jag postar.

Once again, thanks for all the help and advice.

Tillbaka
Topp