Ny cykel på usa-resan

Bongo

Aktiv medlem
Ny cykel på usa-resan
Jag ska åka till Anaheim Kalifornien med jobbet om en vecka och tänkte passa på att köpa landsvägscykel.

Jag tänkte köpa en felt F35, specialized tarmac elite, fuji team trek madone eller liknande cykel.

Nån som har någon tips om affärer, transport, tullen och d y l?
Nåt man ska akta sig för?

Kort sagt - jag vill höra era lyckade eller misslyckade USA-flyg-importer.

Ny cykel på usa-resan
Jag införskaffade en lvg-hoj när jag var i new jork för ett par veckor sedan. De i butiken packade ner den i kartong, jag checkade in den som bagage på flyplatsen, fick dock pröjsa 75 dollars för att de tyckte att det var skrymmande. Väl på Arlanda så knallade jag genom tullen utan att de frågade ngt osv.

Ny cykel på usa-resan
Nu ska jag för engång skull tala om för er hur man ska göra för att undvika tull för jag har nämligen kollat upp detta nydligen och här tror vi inte en massa ;-)

För att slippa tull 100% så ska du göra följande:

När du reser ut från Sverige ska du gå till tullen med din cykel du ska föra ut samt kvitto/bevis på den. Tullen reggar dig och genererar papper som säger att du tagit med dig följande cykel ut ur landet.

När du reser åter till Sverige så ska du visa upp dessa papper för tullen. Voilá! Du behöver inte betala tull!

Allla andra fall kan du få betala tull. Dvs det spelar ingen roll om du skitar ner, filar med sandpapper, rullar den i dynga eller har använt den i det land den kommer ifrån.
Nu har ju lyckligtvis tullen annan fokus men man kan åka dit för smuggling om man inte tullar.

Sådeså!

Ny cykel på usa-resan
Och bevisbördan ligger hos den som vill föra in cykeln. Säger du att du haft med cykeln ut ur Sverige skall du kunna bevisa det, det är inte Tullens uppgift. Och åker man dit för smuggling så blir man väl av med smuggelgodset? Och så blir det böter.

Ny cykel på usa-resan
Jag och några jag känner har haft med oss varsin cyekl tillbaka från resa i USA. Dessa har nu varit begagnade, men det spelar ju ingen roll. Hur som helst har ingen öppnat eller tittat i kartongen med cykel inpackad i. Cyklarna har landat på olika flygplatser i Sverige/Norge om det nu är viktigt...

Ny cykel på usa-resan
Kan man inte be ngn annan köpa den åt dig, i "gåva" så att säga, då bör det inte bli tull och moms eller?

Senast detta ämne diskuterades på jobbet så var det ngn som sa att om man köper grejjer i utlandet för att använda där men sedan tar med dem till sverige så blir det inte tull heller. Jmfr utbytesstudent som köper laptop i staterna, använder där i ett halvår och reser hem sen... ingen tull eller moms (?)

Presenter som brorsan köper i USA till lillkillen hemma betalas ingen tull på.

Ny cykel på usa-resan
Den där artikeln vi pratat om i åratal om hur det funkar är det verkligen dags för.

Gåvor ÄR inte tullfria om de inte är värda mindre än ett ganska lågt värde.

Ny cykel på usa-resan
För den vetgirige:

http://www.tullverket.se/nyheter/ny...orutanforeu.5.7ebd8a201190f9e732f8000454.html

Bla "Tänk på att du bara får ta med dig varor, för privat bruk, hem till ett sammanlagt värde av 1 700 kronor utan att behöva betala tull och skatt. Om du har med dig varor för ett högre värde måste du anmäla varorna till Tullverket och betala avgifter. Om du inte deklarerar dina varor, riskerar du böter och att dina varor tas i beslag."

Ny cykel på usa-resan
Var det inte en artikel i senaste nr av Kadens (eller något av de senaste) som handlade om att köpa cykel/cykla i USA? Med tips om affärer m.m.

/Per

Ny cykel på usa-resan
Sen undrar man ju lite över det här med momsen. Den betalas ju i USA med, lite olika procent beroende på delstat. Den bör man kanske kunna slippa på ngt sätt?

Ny cykel på usa-resan
Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu ska jag för engång skull tala om för er hur
> man ska göra för att undvika tull för jag har
> nämligen kollat upp detta nydligen och här tror
> vi inte en massa ;-)
>
> För att slippa tull 100% så ska du göra
> följande:
>
> När du reser ut från Sverige ska du gå till
> tullen med din cykel du ska föra ut samt
> kvitto/bevis på den. Tullen reggar dig och
> genererar papper som säger att du tagit med dig
> följande cykel ut ur landet.
>
> När du reser åter till Sverige så ska du visa
> upp dessa papper för tullen. Voilá! Du behöver
> inte betala tull!
>
> Allla andra fall kan du få betala tull. Dvs det
> spelar ingen roll om du skitar ner, filar med
> sandpapper, rullar den i dynga eller har använt
> den i det land den kommer ifrån.
> Nu har ju lyckligtvis tullen annan fokus men man
> kan åka dit för smuggling om man inte tullar.
>
> Sådeså!

Detta gäller ju iofs bara när man reser tillsammans med cykeln, hur tycker tullverket man ska göra om man skickar sin cykel till en destination man redan befinner sig på och sedan vill tbx in i landet med cykeln tro?

Anar kryphål!:D

Ny cykel på usa-resan
Måste man alltså ha kvitton på allt man skall föra ut ur landet(som är värt nåt)? Jag menar, man har väl inte kvitton sparat på allt man äger. Borde räcka att visa upp grejen för tullen.

C

Ny cykel på usa-resan
Sant men om man då nödvändigtvis vill slippa tull och moms kan den fantasirika komma på ideer som att gå till posten och skicka lite luft till usa för 200pix och sedan visa upp kvittot när man för in sin cykel.

Men då bli kanske brottsrubriceringen "överlagt" moms brott och det är säkerligen fängelse för det i Sverige.

Ny cykel på usa-resan
båtbensbudet skrev:
> Sant men om man då nödvändigtvis vill slippa
> tull och moms kan den fantasirika komma på ideer
> som att gå till posten och skicka lite luft till
> usa för 200pix och sedan visa upp kvittot när
> man för in sin cykel.

Kvittot på cykeln är nog mer intressant än kvittot från posten.

Ny cykel på usa-resan
Som jag har förstått det finns det inget sätt att slippa eller få tillbaka sales tax i Kalifornien - det är olika för olika delstater, New Hampshire har ingen alls andra som Kalifornien har uppåt 8%. Dessa priser måste läggas till på de listpriser som anges på hemsidorna. Men om någon vet något om det så får ni gärna berätta.

Jag har läst artikeln i Kadens och vet hur det ska gå till om man ska importera en cykel. Jag var mer intresserad av att höra era egna berättelser.

Jag kommer inte att ta med en cykel till usa - jag kommer att köpa den där och hoppas kunna ta hem den utan att bli ruinerad.

Vidare - ska man gå till mindre cykel handlare eller ska man söka sig till Performance som verkar vara den stora kedjan? Jag är ju direkt intresserad av att få en relation till min lokala cykelhandlare...

Ny cykel på usa-resan
Ingen cykel men i alla fall: jag har en jävligt snål kompis som köpte sådana där Kanada Gås-jackor direkt från moderlandet. När paketet kom till tullen i Sverige fick han ju så klart betala tull på jackorna, men snål som han är skickade han tillbaka en tom kartong till butiken i Kanada, som han till tullarna påstod innehöll de nyss hitsända jackorna och han fick den nyss betalade tullen återbetalad. Ja, han är snål. Detta trick kan säkert appliceras på en cykel också, om tullen överskrider returfraktkostnaden för kartongen. Om man är snål som sagt.

Ny cykel på usa-resan
Bongo:
Jag skulle kolla på mtbr för rekommendationer på bra lokala cykelhandlare. Performance är jättebra om man ska köpa smågrejer och det är säkert inget fel på cyklarna de säljer, men när man är i USA kan man ju passa på att köpa ngt lokalt märke. Jag köpte en Santa Cruz i Santa Cruz av en som jobbade på Santa Cruz.

Ny cykel på usa-resan
Har bra erfarenhet av Bicycle Warehouse - eventuellt har de gemensam agare med Performce Bike numera. Det basta ar nog att under nagra veckor surfa runt pa diverse stora cykelaffarers hemsidor samt besoka dem. Det finns ju regelbundna reor och specialerbjudanden som det bara ar att vanta in - nu borjar val snart 2009:orna komma och da kanske man kan fa nagon utgaende 2008 till ett vettigt pris. Kolla med nagon lokal cyklist - Bicycle Warehouse hade ett program dar du som "registrerad" kund hos dem fick bonus om du rekommenderade deras affar till en person som kopte cykel - da fick du en voucher som du kunde losa in mot prylar. Sjalvklart delade man da 50/50 pa den bonusen ... Trek har ju ocksa sina Superstore som ar ganska imponerade - om man nu vill ha en Trek. Santa Cruz ar det jag skulle kopa om jag var i Kalifornien - snygga cyklar!

Ny cykel på usa-resan
Hur blir det om man ber en bekant som är bosatt i USA (amerikansk medborgare dessutom) ta med sig cykeln man beställt?

Han kan ju hävda att det är hans och skall cykla lite i Sverige under besöket.
Men måste han då visa upp den när han skall tillbaka.

Eller hur är det om han säger att det är en present (gåva).
Måste han då tulla in den? Gåvoskatt m.m

/Pilen

Ny cykel på usa-resan
Pilen skrev:
> Hur blir det om man ber en bekant som är bosatt i
> USA (amerikansk medborgare dessutom) ta med sig
> cykeln man beställt?
>
> Han kan ju hävda att det är hans och skall cykla
> lite i Sverige under besöket.
> Men måste han då visa upp den när han skall
> tillbaka.
>
> Eller hur är det om han säger att det är en
> present (gåva).
> Måste han då tulla in den? Gåvoskatt m.m
>
> /Pilen

Ska det vara så svårt att förstå? Gåva-schmåva, beggat-schmeggat!
Det är VÄRDET PÅ VARAN som är det relevanta.

Om du någongån har rest utomlands så har du kanske märkt att man inte behöver ha någon fullständig lista på allt man har med sig in och ut ur respektive land i normalfallet.

Men om det nu är så att tullen tycker att du har något som väcker deras intresse så måste du kunna dokumentera att din story stämmer. Det är något som i nästan 100% av alla fall inte behövs då tullare inte brukar bry sig om sånt. Men ska man vara petnoga så är det så, annars kan man vara tvungen att slanta tull.

Ny cykel på usa-resan
Pilen skrev:
> Hur blir det om man ber en bekant som är bosatt i
> USA (amerikansk medborgare dessutom) ta med sig
> cykeln man beställt?

Det är kanske ett sätt att minska risken för upptäckt, men det är ändå ett brott.

Ny cykel på usa-resan
Sprockets skrev:
> Pilen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur blir det om man ber en bekant som är bosatt
> i
> > USA (amerikansk medborgare dessutom) ta med sig
> > cykeln man beställt?
>
>
> Det är kanske ett sätt att minska risken för
> upptäckt, men det är ändå ett brott.

Och vid såna brott tar vi fram spettet.

Ny cykel på usa-resan
Jilster skrev:
> Nu har ju lyckligtvis tullen annan fokus men man
> kan åka dit för smuggling om man inte tullar.

Yup, men dom har varit på mig. Hade du med dig den ut? Var kommer du från? Hur länge? Vad har du gjort där? Det hade jag ju, så det var lugnt. Jag är inte bra att ljuga, så jag hade nog åkt dit om jag försökt smuggla.

Ny cykel på usa-resan
Sedan är ju frågan vilka undantag som finns till den där 1700 kr-regeln. Det är ju rätt många (i antal, inte i procent) som flyttar fram och tillbaka mellan länder. Det kan ju knappast vara så att man måste betala tull och moms på alla pinaler man tar med sig då (en container eller två är ju inte helt orimligt).

En vecka iväg borde ju räknas som semester bara, men om man är borta i två månader? Eller en månad?

Ny cykel på usa-resan
mzi skrev:
> Sedan är ju frågan vilka undantag som finns till
> den där 1700 kr-regeln. Det är ju rätt många
> (i antal, inte i procent) som flyttar fram och
> tillbaka mellan länder. Det kan ju knappast vara
> så att man måste betala tull och moms på alla
> pinaler man tar med sig då (en container eller
> två är ju inte helt orimligt).

http://www.tullverket.se/sokordao/f/flyttatillochfransverige.4.4ab1598c11632f3ba9280004817.html

"Under vissa villkor kan du få flyttsakstullfrihet, det vill säga du behöver inte betala någon tull och skatt för dina flyttsaker, om du:

* flyttar till Sverige efter att ha haft din normala bostad i ett land utanför EU, under en sammanhängande tid av minst ett år eller
* återvänder till Sverige efter att på grund av arbete vistats i ett land utanför EU i minst ett år."
http://www.tullverket.se/sokordao/i/inflyttareelleratervandare.4.4ab1598c11632f3ba9280002007.html

Senast redigerad av en moderator:
Ny cykel på usa-resan
1år gammal vara blev tullfri ifån AbuDahbi när jag jobbade där.. (bilen).. som jag fattade det hela blev mina saker flyttgods om de var ett år gammla.
Men man vet ju aldrig med det där spettet i åtanken kanske du akall kolla upp det hela från källan dvs Tullen ;-)

Ny cykel på usa-resan
Det blev ny hoj i USA -
köpte en specialized tarmac elite för $1750 + 8% skatt. totalt 1885
Jag fick ett tomt stämplat kvitto så jag kunnde fylla i vilken summa jag vill för att ev visa tullen i Sverige.

Cykeln packades enl försäljaren enligt konstens alla regler i papp-kartong (sån som cykeln levereras i från fabrik).

P g a det skrymmande måttet fick jag betala $100 extra för frakten (så investera gärna i en riktig transportväska på plats).

Tullen på Arlanda verkade ha annat att göra - så där sparade man ju några tusenlappar.

Gubben som packat cykeln hade inte gjort det på rätt sätt - framnavet hade legat och skavt mot ramen
http://www.flickr.com/photos/magnuss/2921956605/
http://www.flickr.com/photos/magnuss/2921954951/
http://www.flickr.com/photos/magnuss/2921954253/
http://www.flickr.com/photos/magnuss/2921953531/
http://www.flickr.com/photos/magnuss/2922802918/

Detta får nu bli en försäkringsfråga - flygbolaget friskriver sig. Gubben på cykelaffären har aldrig gjort ett fel i hela sitt liv, som har hunnit bli ganska långt vid det här laget.

Sen passade jag på att köpa lite skoöverdrag, vantar och annat smått och gått som var billigare i staterna. LA är jävligt stort och det är långt mellan cykelhandlarna i rusningstrafik. Och varför det ska kallas rusningstrafik när bilarna står nästan stilla förstår jag inte alls.

Ny cykel på usa-resan
Låter bra, grattis till ny cykel, synd att den blev skavd.

Det är väl klart att tullen har annat viktigare för sig.

En slalomutrustning med ryggsäck och tält sticker direkt över 20000:- Det finns ju ingen som
deklarera det när man skall ut och skida. I praktiken uppfattas cykeln som ett privat sportredskap
även om regelverket säger något annat.

Finns någon här som fastnat med cykel/skidor/sportutrustning och blivit krävda på kvitto?

Ny cykel på usa-resan
Grattis till en bra affär.

Skadan ser dock ganska trågig ut. Är fibrerna skadade eller är det bara lacken?

Hoppas att det ordnar sig!

/Jerka

Tillbaka
Topp