Ny cykel Scott Sportster X40

jonapaloma

Ny medlem
Hallå alla cykel-fantaster!

Ska för första gången i mitt liv köpa en splitterny cykel. Som rubriken lyder så är det alltså en Scott Sportster X40.

Jag cyklar mest i stan, cyklar mest för att ta mig runt, är inte så lång så har valt en med Small-ram. Den kostar 6295 men har kostat 6995. Kommer köpa till ett paket med lås, skärmar, stöd och lysen för 900 kr.

Nån som har nån synpunkt på valet av denna cykel?

Jag skulle hellre köpa SUB än Sportster. Stel gaffel är betydligt trevligare på asfalterade vägar; dessutom lättare och helt servicefritt. En SUB30 är väl även cirka tusenlappen billigare än Sportstern.
Sen finns det ju andra märken, men det kanske finns en anledning till att du fastnat just för en Scott?

bojsänke: Nja inget speciellt med scott men de på intersport rekommenderade cykeln. Egentligen kollade jag på en x45 men får x40 till samma pris.

På denna modell kan man ställa in stötdämparen. Och det är hydraliska bromsar vilket jag tycker verkar trevligt.

vintervilan: Jag ska nog mest cykla på asfalt och kanske lite grusväg om det behövs.

jonapaloma skrev:
-------------------------------------------------------
> bojsänke: Nja inget speciellt med scott men de
> på intersport rekommenderade cykeln. Egentligen
> kollade jag på en x45 men får x40 till samma
> pris.
>
> På denna modell kan man ställa in
> stötdämparen. Och det är hydraliska bromsar
> vilket jag tycker verkar trevligt.
>
> vintervilan: Jag ska nog mest cykla på asfalt och
> kanske lite grusväg om det behövs.

Då funkar den fint :)

jonapaloma skrev:
> På denna modell kan man ställa in
> stötdämparen. Och det är hydraliska bromsar
> vilket jag tycker verkar trevligt.

Det man vill göra är att låsa den, och det tror jag inte går. Och även om du gör det kommer den fortfarande vara tung och obekväm, och begränsa sittställningen till någonting väldigt upprätt. Det märks nog extra mycket på en liten cykel, när styrhuvudet ju inte går göra hur kort som helst.

Det låter bra. är lite osäker för att jag har gjort ett antal dåliga köp de senaste åren. Min bil, en moped å en cykel som jag inte borde köpt.

Ok. Det du säger är tvärtemot vad de sagt om cykeln. De sa man kunde låsa stötdämparen genom att vrida på en spak. Jag har provcyklat den och man sitter ju upprätt hur som helst. Kanske inte lika mycket som på min gamla cykel men det kändes då bra.

Jag ser inte heller nån vits med dämpad framgaffel, väger 14kg i naket skick. Jag skulle hellre ta en Merida speeder T2, som är lättare, kvickare och bättre specad, och med en ganska upprätt körställning. Hur lång är du?
http://www.fliesbergs.se/Produkter/Hybridcyklar/Merida-Speeder-T2
Den går att pruta ner till under 6 om du hänvisar till Skidsport's rea av samma modell.

Det brukar också vara marigt att få skärmar att sitta snyggt och bra på en dämpad gaffel.

Senast ändrad:
jag skulle dock säga att det är skönare att ha en helstel cykel till pendlingen. Mindre som kan knasa, det blir lättare och mindre service behov (du tjänar på det i längden).

Kolla vilka lbser i din närhet som har scott sub10 och testa den!

Oj blev inte lättare för att jag skrev här :P Nu vet jag inte vad jag ska göra. Måste köpa den imorrn annars säljs den till nån annan. Vet inte vad man ska tro.

Kollade in Speeder nu. Den är för stor för mig. Jag är 162 cm. Det är rätt så viktigt med hydralisk broms om jag ska cykla under vintern. Det kan bli rätt kallt då jag bor i Norrland.

jonapaloma skrev:
> Oj blev inte lättare för att jag skrev här :P

Vilket svar vill du ha som gör livet lättare? De ärliga åsikterna om cykeln du tittat på eller att du ska lita blint på säljaren på intersport?

Om du ändå tänker köra med en låst gaffel, varför inte spara några hundralappar och strunta i den? Scott Sub borde passa dig perfekt.

En stötdämpande kommer att behöva servas för att fungera som tänkt, vilket medför kostnader i framtiden, som du kan undvika med en stel gaffel. Dessutom blir cykeln något lättare.

Jag har en nåt år gammal Sportster 45. Jag använder dämparen när jag kör grus, stig och på vintern när det ät tvättbrädeväg. Har cyklat ToR jobbet 170 ggr och den funkar bra. Cyklar du inte i såna förhållanden skulle jag ha köpt en så lätt som möjligt och icke-dämpad hoj. Även om du kör grusväg men inte dålig sådan. Skulle troligen ha Köpt en Scott Su med vad jag vet idag. Har en 29" MTB för skogen.

Tillbaka
Topp