Ny cykel - service eller köra?

Bogey

Ny medlem
Ska ju som sagt inhandla en ny cykel till veckan och undrar vad man skall göra.
Även om det kan vara frestande att bara fara ut å köra tills svetten rinner så kan det ju vara en fördel om man ställt in allt rätt, fettat och oljat in alla delar, skruvat åt det som behövts och finjustera.

Så vad gäller vid köp av ny cykel? ska jag ta isär den i molekyler och börja fetta? finns det något dåligt på cyklar från fabrik?

Handlar från tyskland så jag antar att den kommer nedpackad som när de kommer till butikerna och att man då får sätta på styre, sadel trampor själv + inställning av växlar och bromsar.

Borde vara att bara köra, så var det med min racer iaf. Och du ska inte behöva ställa in växlar och bromsar på en ny cykel.

Låt mig omforma frågan då...

Vad bör inhandlas inför cykelköpet?

Vilka oljor/fetter... kopparpasta? vad är viktigt att tänka på direkt efter köpet?

Olja till kedjan och hjälm är det enda som behövs. Ut och kör för bövelen!

Jag köpte hoj från Canyon, vid leverans var däcken pumpade till 3 bar. :)

Carl: Så man ska olja hjälmen alltså? Fan, det är därför det går så långsamt för mig i skogen! :D

Dessutom var väl bakväxeln av och kedjan såg väl mest ut som något från moderna museet när du fick din hoj? :P

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Carl: Så man ska olja hjälmen alltså? Fan, det
> är därför det går så långsamt för mig i
> skogen! :D
>
> Dessutom var väl bakväxeln av och kedjan såg
> väl mest ut som något från moderna museet när
> du fick din hoj? :P

Jävla jurist. :)

Jomenvisst, men det är för att killen som konstruerat den hade hockeyfrilla och mustasch, hittar dock inte bilden.

Osså fick jag ju en X.0 så jag tycker om dem iaf.

Edit: Du har snott min signatur din framstjärt! ;)

Senast redigerad av en moderator:
Det ska bara vara att sätta på hjul, styre sadel och hjälm och kasta dig ut i skogen. Men, det ska inte behövas, men det kan vara en god ide att snabbt gå igenom de mest kritiska skruvarna och se att inte mekanikern missat något vid ihoppmonteringen.

Ok ok... men sen då, när man tvättar av cykeln kan det ju vara en idé att smörja in ny olja/fett
vilka delar förutom kedja? och vilken kedjeolja är bra... var in i tråden som fanns på läsvärt men den var ganska tvetydlig...

Tillbaka
Topp