Ny cykel till junior

Svnprssn

Medlem
Ny cykel till junior
Hej
Jag kollar runt på nätet efter ny cykel till en 152 cm lång son.

Hans största nöje är att cykla och väntar nu mest på att all snö och is ska smälta.
Han tränar xc i skogen med den lokala cykelklubben och cyklar även själv mycket gillar att hoppa och åka på bakhjulet.
Har även varit med till järvsö några gånger, då på hyrcykel.
Har hittat denna som kanske kan vara något.
https://www.cykelkraft.se/superior-team-27-matt-svart-vit-rod.
Vad tror experterna på happy om den?
Budgeten ligger runt 10 tusen.
Tar gärna emot tips om andra cyklar.

Ny cykel till junior
Stl XS / 33 cm / 13" är på tok för kort i ramen med bara 382 mm reach. Med 40 mm styrstam passar den 136 cm cyklist, med 60 mm stam 146 cm cyklist.

Stl S / 39 cm / 15.5" passar bättre, men den är hela 41 mm lägre och därför lite i längsta laget till 152 cm cyklist. Med 40 mm styrstam passar den perfekt till 156 cm cyklist, med 60 mm stam passar den 166 cm cyklist.

En styrstam kostar 200 kr.

Sup.png

Senast ändrad:
Ny cykel till junior
Sixten Fors sa:
Stl XS / 33 cm / 13" är på tok för kort i ramen med bara 382 mm reach. Med 40 mm styrstam passar den 136 cm cyklist, med 60 mm stam 146 cm cyklist.

Stl S / 39 cm / 15.5" passar bättre, men den är hela 41 mm lägre och därför lite i längsta laget till 152 cm cyklist. Med 40 mm styrstam passar den perfekt till 156 cm cyklist, med 60 mm stam passar den 166 cm cyklist.

En styrstam kostar 200 kr.

Det finns ju kortare styrstammar än 40 mm med...

Ny cykel till junior
Plush sa:
Det finns ju kortare styrstammar än 40 mm med...
Med 35 mm stam på Small passar den 154 cm cyklist, den stammen kostar 500 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=293004
En 40 mm stam kostar 200 kr https://www.wiggle.se/brand-x-enduro-styrstam-for-mountainbike/
Ramstorlek Small verkar vara slutsåld dock.

XS med 70 mm stam passar 151 cm cyklist. XS med 90 mm stam passar 161 cm cyklist. Man vill inte ha 90 mm på en XS-ram. Trist att köpa en cykel som är för liten från dag ett. Barn har en förmåga att växa, rätt snabbt dessutom.

Ny cykel till junior
Min grabb var nog ungefär den längden när jag köpte en Saracen Mantra Pro i storlek 15". En cykel som känns välbyggd och robust (dvs inte jättelätt ;-) och med lite mer utförsorienterad geometri som jag tror kan passa till det du beskriver. Hösten 2017 kostade den 530 pund inkl frakt från Biketart och det var prisvärt enligt mig, men vill man ha något ännu bättre har Saracen fler fina modeller.

Det jag konstaterade när jag letade då var att det fanns väääldigt många trevliga HT i prisklassen 5-10 kkr, så jag tror säkert att du kan hitta någon cykel som både passar plånboken och som junior kommer att älska :-)

Ny cykel till junior
Tack för tipsen.
Då vet jag att det inte ska vara xs
Man vill ju inte att den skall bli för liten på en gång.
Vitus cykeln kan också vara intressant.
Bara den inte är för tungt, såg inte vad det var för vikt på den.

Ny cykel till junior
Svnprssn sa:
Tack för tipsen.
Då vet jag att det inte ska vara xs
Man vill ju inte att den skall bli för liten på en gång.
Vitus cykeln kan också vara intressant.
Bara den inte är för tungt, såg inte vad det var för vikt på den.
Sentier 27 är ingen lätt cykel. Det är inte ramens fel, det är delarna på den cykeln som väger. Alla delar är åt det rejäla och tyngre hållet. För XC är det nog inte så kul med tung cykel om man själv väger runt 40 kg.

Till mina barn köpte jag beg Scott Scale billigt, bytte till lite lättare delar/hjul/däck, förlängde gaffeln från 100 till 120 mm etc. Har för mig att den vita i alu hamnade runt 9,5 kg och kolfibercykeln med SID-gaffel (1400 g) under 9 kg. Sonen nedan när han var ca 150 cm lång. Ramstorlek M med 440 mm sadelrör, 405 mm reach (med längre gaffeln som minskar reach med 10 mm) samt 45 mm styrstam. Kolfibercykeln (nedre bilden) har exakt samma mått.

Bilagor

• Scale26_M.png
    Scale26_M.png
    249 KB · Besök: 106
  • 180708_Scale3a_s.jpg
    180708_Scale3a_s.jpg
    276.5 KB · Besök: 137
  • SID.jpg
    SID.jpg
    144.1 KB · Besök: 80
Ny cykel till junior
Har fortfarande inte blivit något cykelköp.
Har varit in till två butiker här hemma, ingen hade någon lämplig cykel ihop monterad just nu men på det ena stället rekommenderade scott scale 710 som en lämplig cykel,på andra stället blev det trek X-caliber-8 som lämplig cykel.

Trek var lite billigare och jag handlar hellre i den butiken, vet inte riktigt varför men jag tycker dom har trevligare och kunnigare personal.

Vilken av cyklarna är mest prisvärd?
Finns det någonting som gör att någon av dom skall undvikas.

Tillbaka
Topp