Ny cykel - underhåll??

Camilla74

Ny medlem
Ny cykel - underhåll??
Hej,

Ny här på forumet och jag har även köpt en ny (beg) cykel. Jag har gått ifrån en gammal Cannondale M700 till en Cube Reaction och det är som natt och dag! Det är tokroligt att cykla igen!

Men nu till min fråga, hur underhåller jag denna cykeln? Det har kommit till så mycket mer än vad min Cannondale hade och på den tiden var jag ingen klippa på underhållet :) Men nu så vill jag hålla min nya ögonsten i trim.

Om det är någon som orkar svara så är jag tacksam.

//Camilla[attachment 154141 09_Cube_Reaction_K_18_black_Detail_61024x768.jpg

Bilagor

• 09_Cube_Reaction_K_18_black_Detail_6[1024x768].jpg
    09_Cube_Reaction_K_18_black_Detail_6[1024x768].jpg
    71.2 KB · Besök: 24
Ny cykel - underhåll??
Grattis till den snygga halvnya hojen! Om du vill behålla hojen snygg och fin är det mild vård som, enligt mig, fungerar bäst. Undvik starka kemikalier och avfettningsmedel.

Om du har tillgång till en vattenslang kan du skölja av cykeln om den är smutsig. Ingen högtryckstvätt, och försök undvika att överdrivet vattna ställen där det sitter lager, dvs i naven, styrstammen och vevarna. Såpvatten (jag har en sprejflaska) och en mjuk svamp eller trasa för att få bort smuts, och sedan torka tort med en torr trasa.

Skaffa snabblås till kedjan så kan du ta bort den på fem röda, gärna innan tvätt. Oftast räcker det att torka av den och försiktigt olja om om så behövs. Är den riktigt skitig brukar lite såpvatten eller YES fungera. Se till att kedjan är blöt under en längre tid eftersom det kan ge ytrost.

Vill du essutom vara extra noggrann så köp helikoptertejp eller liknande och sätt på ramen där vajer-och bromshöljen ligger emot ramen så slipper du fula märken.

Edit: Och som det diskuteras i flera andra trådar - köp en extra kedja och växla med jämna intervall, eller byt åtminstone ut gamla kedjan innan den blir för sliten. Då håller kassetten och framklingorna längre och plånboken blir mindre ledsen.

Senast ändrad:
Ny cykel - underhåll??
ostkaka skrev:
-------------------------------------------------------
Vill du dessutom vara extra noggrann så köp
> helikoptertejp eller liknande och sätt på ramen
> där vajer-och bromshöljen ligger emot ramen så
> slipper du fula märken.

Precis vad jag undrat..vet du var man kan finna helikopter-tejp..vanligt att det finns på cykelaffärn eller var ska man leta? Claes Ohlson..?

Ny cykel - underhåll??
Tack så mycket! Det finns specialtvättmedel till cyklarna, men du menar att såpvatten fungerar lika bra? Känns iaf bättre för plånboken :)

Ny cykel - underhåll??
Rullen för 5 £ räcker till en cykel... Den här tejpen håller till skillnad mot vanlig som varken räcker eller håller sig fräsch, jag har det som kedjeskydd på kedjestaget på min xc-cykel :-) T

Ny cykel - underhåll??
Eller gå in till en reklamfirma som gör reklamskyltar och få lite spillbitar av transparent film.
Den är ganska kraftig och tålig.

Tillbaka
Topp