Ny cykel värt eller inte?

Axelg2000

Medlem
Antar att jag ej är enda personen som sitter i köp tankar och en söndag kväll går och fantiserar på hur mycket bättre livet hade varit om jag bara hade ’DEN’ hojen. Men rent praktiskt kommer livet faktiskt kännas bättre eller är detta bara mitt hjärta som ljuger? 🤥 Någon som har gjort resan? Var det värt det?

Just nu har jag en Cannondale CAAD12 (har kört sen 2018) men har blivit mycket sugen på en Scott Addict 50 2026. Min nuvarande hoj är ju fullt fungerande och jag gillar den, men geometrin, discbromsarna och bekvämligheten av en ny scott är jag mycket sugen på?!

Ditt liv kommer kännas bättre en period. Sen kommer du känna att du behöver en annan cykel. Hur lång smekmånaden blir varierar säkert delvis med person, men framförallt beroende på vilken cykel som införskaffats. Min erfarenhet är att man inte kan bygga ett lyckligt liv mha cykelinköp. Man behöver köpa uppgraderingar löpande också. Först då blir man riktigt lycklig.

En CAAD12 är precis lvg-cykeln jag skulle vill har! (Och jag tycker att en Addict är ful). Jag har en nu 13 år gammal lvgcykel och är helt nöjd med den. Köpte en modern gruscykel för två år sen. Bekväm med moderna saker som skivbromsar, men jag känner inte att jag saknar nåt på min gamla lvgcykel, snarare tvärtom.

Så objektiv sett tycker jag inte det är en stor uppgradering, förutom diskbromsar när du kör mycket i blöt väder. Subjektivt skulle det dock kunna hjälpa, om man tycker än Addict är snyggare än en CAAD12 ...

Jag har en Caad12 och ser ingen anledning att "byta upp" mig. sålde faktiskt en bättre cykel för något år sedan och har inte saknat den.
Begränsningen sitter inte i cykeln utan i mig.
Sen har jag ju några cyklar till, bl a en Trek Checkpoint ALR5 gravel. Men som rent landsvägslok kan jag inte säga att jag behöver varken skivbromsar eller någonting annat. Inte nu iallafall.

Hade nog hellre lagt lite pengar på att uppgradera caad12:an. Det är tex inga problem att få ner den till 7 kg om du skulle vilja känna cykelglädjen med en lätt, rapp hoj..
Du kommer att behöva lägga 100-150k för att få samma känsla med en modern skivnromsracer.
Been there...

Fast är du ute efter en komfortcruiser, så är det kanske bättre att titta på något annat. :)

Senast ändrad:
Jag hade aldrig bytt en Cannondale mot en.. Scott?! Det är som att gå från Colnago till Ridley. (Om det inte gäller Y1RS, den är så fruktansvärt ful att jag hade tagit en Ridley istället, vilken dag som helst.)

Mvh,
//Snobb

När blev Cannondale ett finmärke? 😮
1997, skulle jag säga:
IMG_6108.webp

Hade nog hellre lagt lite pengar på att uppgradera caad12:an. Det är tex inga problem att få ner den till 7 kg om du skulle vilja känna cykelglädjen med en lätt, rapp hoj..
Du kommer att behöva lägga 100-150k för att få samma känsla med en modern skivnromsracer.
Been there...

Fast är du ute efter en komfortcruiser, så är det kanske bättre att titta på något annat. :)
Vad skulle du säga att man vill göra för uppgraderingar? Vad jag har läst är bästa uppgraderingen ett par bra däck och med nya GP5000 kan jag ändå hålla med. Utöver det är det svårt att se vad jag behöver, visst ha perfekt växling med ett nytt shimano 105 trådlöst växling hade ju varit schysst?

Vad skulle du säga att man vill göra för uppgraderingar? Vad jag har läst är bästa uppgraderingen ett par bra däck och med nya GP5000 kan jag ändå hålla med. Utöver det är det svårt att se vad jag behöver, visst ha perfekt växling med ett nytt shimano 105 trådlöst växling hade ju varit schysst?
…men först tar vi väl en bild på din hoj?

Sålde en caad12 2018 till en farbror i Uppsala en gång. Ångrar det lite... Den är ju ikonisk sen blev caad13 rätt ful.
Behåll caad12an eller sälj billigt till mig och köp en ny cykel :) En gammal fälgbromsad cykel kan du ju köpa rejält billiga finhjul till tex. Bromsegenskaperna är ju vad det är men det har fungerat förut så att...

Sålde för några år sedan en supersix himod från ungefär samma årgång.
Villhövde skivbromsar, elväxlar och tjockare däck. Nu har jag tjockare däck och skivbromsar och elväxlar och det är fina fisken. Och ibland saknar jag himoden. För de va inge fel på den!

Hej!
Jag har haft en Caad 12 Ultegra sedan ny, uppgraderat med nya hjul + GP5000 däck.

Måste säga att jag varit svinnöjd med den från första dagen.

Slog till på en ny aeroracer i höstas, mest för elektronisk växlar och skivbroms. Har väl ingen nytta av skivorna egentligen men enklare att hitta hjul till den om det skulle behövas.

Är i valet och kvalet om jag ska ”våga” sälja min Caad eller om den får vara kvar i min ägo.

Tror nog du skulle kunna köra Caad ett bra tag till.

Jag funderar på om jag skall byta ut min Giant TCR från tidigt 2000 men har svårt att motivera kostnaden för en ny cykel med ultegragrupp. Sen är det få cyklar i mitt möjliga prisläge som inte har kompaktvev och jag skulle vilja ha en 52-37ish klingor fram.

@Axelg2000 Snålvattnet rinner.

Om du vill vässa den, uppgradera ordentligt till en mekanisk Dura-Ace-grupp, typ 9100. Den kommer knappast växla bättre, men gruppen är lättare och snyggare (det senare rent subjektivt) och kommer att ge ett rejält lyft i känsla (tror jag). På med ett par P-Zero eller GP5000 med tanwall så har du snyggaste racern i stan.

Det där är en drömmig ram om man vill bygga en lätt fin fälgbromsad aluminumcykel.
Det du kommer märka mest är om du byter ut Aksium hjulen mot nåt roligare.

Jag hade aldrig bytt en Cannondale mot en.. Scott?! Det är som att gå från Colnago till Ridley. (Om det inte gäller Y1RS, den är så fruktansvärt ful att jag hade tagit en Ridley istället, vilken dag som helst.)

Mvh,
//Snobb
Hörru du du!

Jag har en gammal Scott racer som det skulle vilja till en sjusatans fin Cannondale innan jag bytte bort den. 😏

Antar att jag ej är enda personen som sitter i köp tankar och en söndag kväll går och fantiserar på hur mycket bättre livet hade varit om jag bara hade ’DEN’ hojen. Men rent praktiskt kommer livet faktiskt kännas bättre eller är detta bara mitt hjärta som ljuger? 🤥 Någon som har gjort resan? Var det värt det?

Just nu har jag en Cannondale CAAD12 (har kört sen 2018) men har blivit mycket sugen på en Scott Addict 50 2026. Min nuvarande hoj är ju fullt fungerande och jag gillar den, men geometrin, discbromsarna och bekvämligheten av en ny scott är jag mycket sugen på?!

Låter som att bike fit är en bra väg att gå för att avgöra om det är en cykel för dig och få information om vad du ska leta efter för storlek/geo om du byter.

Tillbaka
Topp