Ny cykel vilka komponenter ska jag ha kvar/byta

Tja!

Det är så att jag kraschade min ram (ingen komponentskada) föra året och nu kommit över en ny cykel. Gamla cykeln är en Vitus Escrape 29" 2019 VRS och nya är en Vitus Escarpe 29 CRS. Det dilemma jag har nu är att jag tänker sälja iväg de gamla komponenterna men tänker nog att ha kvar några som jag föredrar. Jag är 196cm och väger 110kg, så vikten är inte något som är problem på cykeln utan är bättre att jag cyklar lite mer och tappar något kilo :) Kom gärna med tankar och funderingar.

Det jag tänker ha kvar är FETT markerat.

KomponentVitus Escrape 29" 2019 VRX XLVitus Escarpe 29 CRS 2021 XLMin tanke
Gaffel150mm Fox 36 FIT GRIP2 FactoryRockShox Pike Select Charger RC damper 150mmFox då den jag gillar den, känns lite mer premium.
HjulDT Swiss M1700 Spline 30DT Swiss M 1900 SPLINE 6 Bolt BlackLite mindre vikt, bättre kvalitet?, vist kan jag bara sätta dit 12speed kassetten?
Derailleur Shimano XT M8000 1×11Shimano SLX M7100 12 speedDå det är 12 speed som sitter på cykeln vid leveransen, och då behöver jag inte dra om kabel m.m.
VevpartiShimano XT 170mm 30tShimano SLX M7100 30t, 170mmNytt och slipper bytet.
BromsarSRAM Guide REShimano SLX MT7100/MT7120Internal kablar i den nya cykeln och tycker nog inte det är värt att fixa med nya slangar m.m.

Mvh
Taller (Simon L)

Hjulet med 1x11 kommer inte funka rakt av med 12 speed kassetten då det lär vara microspline på den.
I övrigt ser det väl ut som vettiga val du gjort. Jag hade iofs sparat hjulen för sådant är bra att ha. Ett sett med lättrullade däck , och ett set med feta däck. På med en passande 12s kassett på det andra bara.

Tillbaka
Topp