TallerThanYou
Medlem
Ny cykel vilka komponenter ska jag ha kvar/byta
Tja!
Det är så att jag kraschade min ram (ingen komponentskada) föra året och nu kommit över en ny cykel. Gamla cykeln är en Vitus Escrape 29" 2019 VRS och nya är en Vitus Escarpe 29 CRS. Det dilemma jag har nu är att jag tänker sälja iväg de gamla komponenterna men tänker nog att ha kvar några som jag föredrar. Jag är 196cm och väger 110kg, så vikten är inte något som är problem på cykeln utan är bättre att jag cyklar lite mer och tappar något kilo :) Kom gärna med tankar och funderingar.
Det jag tänker ha kvar är FETT markerat.
Mvh
Taller (Simon L)
Det är så att jag kraschade min ram (ingen komponentskada) föra året och nu kommit över en ny cykel. Gamla cykeln är en Vitus Escrape 29" 2019 VRS och nya är en Vitus Escarpe 29 CRS. Det dilemma jag har nu är att jag tänker sälja iväg de gamla komponenterna men tänker nog att ha kvar några som jag föredrar. Jag är 196cm och väger 110kg, så vikten är inte något som är problem på cykeln utan är bättre att jag cyklar lite mer och tappar något kilo :) Kom gärna med tankar och funderingar.
Det jag tänker ha kvar är FETT markerat.
| Komponent | Vitus Escrape 29" 2019 VRX XL | Vitus Escarpe 29 CRS 2021 XL | Min tanke |
|---|---|---|---|
| Gaffel | 150mm Fox 36 FIT GRIP2 Factory | RockShox Pike Select Charger RC damper 150mm | Fox då den jag gillar den, känns lite mer premium. |
| Hjul | DT Swiss M1700 Spline 30 | DT Swiss M 1900 SPLINE 6 Bolt Black | Lite mindre vikt, bättre kvalitet?, vist kan jag bara sätta dit 12speed kassetten? |
| Derailleur | Shimano XT M8000 1×11 | Shimano SLX M7100 12 speed | Då det är 12 speed som sitter på cykeln vid leveransen, och då behöver jag inte dra om kabel m.m. |
| Vevparti | Shimano XT 170mm 30t | Shimano SLX M7100 30t, 170mm | Nytt och slipper bytet. |
| Bromsar | SRAM Guide RE | Shimano SLX MT7100/MT7120 | Internal kablar i den nya cykeln och tycker nog inte det är värt att fixa med nya slangar m.m. |
Mvh
Taller (Simon L)