ny dropperpost fastnat i toppläge

scott730plus

Aktiv medlem
Köpt en ny dropperpost som jag har kört med i typ 2 veckor. Nu verkar den fastnat i toppläget.
Jag tog isär och kollade lite och funderar hur hur själva nålen eller piggen ska vara. Den borde jag väl kunna trycka in med handkraft? Bifogar bild på vad jag menar.

Jag såg också lite klet på själva cartridgen men antar ert borde vara mer om den här gått sönder?

Jag ska prova att dra om vajern osv men det bli senare i veckan..

Men som sagt hur hårt ska piggen sitta?
Nåt mer jag borde kolla?
20220208_200743.jpg
20220208_200412.jpg

handkraft och handkraft, dom skrämde upp mig när jag var liten att man kunde få tryckluft under skinnet.
Om du trycker med insex så öppnar den?

Nej den verkar fan inte göra det. Verkwr helt stum nu när jag prova trycka med Insex. Fan inte haft skiten mer än 2 veckor å kaputt. Iofs en av dom billigare stolparna men vafan.

Finns en liten skruv ovanpå cartridgen.. Vad gör en sån

Utan att veta specifikt vilken dropper det är, testa göra en enklare service på den, och när du ändå plockat isär den kolla om något ser konstigt ut. Manual bör finnas hos tillverkaren. Hjälper inte det skulle jag reklamerat den.

Jag har ju tagit loss som du ser på bilden.. Går väl inte att göra mer än så antar jag... Den är ju lös den delen som borde röra sig

Jag har ju tagit loss som du ser på bilden.. Går väl inte att göra mer än så antar jag... Den är ju lös den delen som borde röra sig
Jo sorry såg det nu, scrollade lite väl snabbt ? Jadu då vet jag inte, hur vida man kan trycka in piggen ”manuellt” eller inte har jag aldrig tänkt på. Har en liknande pigg på min gamla dropper, fast å andra sidan krånglade den aldrig heller. Dom gånger jag servat den har jag monterat isär, rengjort, inspekterat, fettat in och skruvat ihop den.

Ibland kan det kommit fukt in mellan piggen och skaftet, blir lite rost osv osv
Prova att försöka få in lite tunnflytande och penetrerande rostlösning där emellan och låt den stå vertikalt ett tag tills du tror att lösningen löst upp rosten.
Detta har hjälpt en polare några gånger med hans billiga droppers

I stort sett alla sänkstolpar verkar kunna låsa sig om temperaturen ökar bara några grader i uppfällt läge. Gissar att det är oljan som expanderar och trycker så hårt på baksidan av ventilen att den inte går att trycka in. Så om ditt reglage är stumt, prova att lägga stolpen i kylen (eller i värsta fall frysen) och tryck sen in reglaget/plutten när den fortfarande är kall.

För att undvika detta sänker man stolpen en liten skvätt innan man tar in hojen. Ditt förråd kan ju vara varmare än utomhustemp även om det inte är uppvärmt. När den pajjade utomhus kanske det var kallare i förrådet än ute, eller blev varmare under turen. Låter inte direkt sannolikt men inte omöjligt.

Otroligt!

Jag har gått och varit förbannad över att stolpen slutat fungera. Och tolkade jag bike discount rätt så skulle dom ha orginalkartong när man skicka tillbaka och den har jag inte kvar.

Sidospår

Men stoppade nu in stolpen i kylen i typ 30 min ut och tog ut dne och tyckte att piggen rörde sig lite och och tog i lite hårdare och stolpfan kunde plötsligt röra sig.

Nu har jag tryckt ner den litegrann så den inte är max uttryck läge.

Är väl inget annat att göra än att låta bli att komma ihåg att inte ha den max uttryck läge när den förvaras i förrådet nudå

Tjusigt! Jag har lärt mig rutinen alltid sänka stolpen lite innan man tar in hojen. Innan dess var det väldigt ofta problem med flertalet olika stolpar. Lite märkligt att det inte talas mer om detta problem faktiskt.

Egentligen är det inte så konstigt rent mekaniskt, för det måste vara tokstumt i oljeutrymmet för att stolpen inte ska vara svampig. Och ökar trycket det minsta så ökar också kraften som håller ventilen stängd. Kanske att en helt annan typ av ventil skulle funka (antar att det är nån slags tallriksventil). :unsure:

Otroligt!

Jag har gått och varit förbannad över att stolpen slutat fungera. Och tolkade jag bike discount rätt så skulle dom ha orginalkartong när man skicka tillbaka och den har jag inte kvar.

Sidospår

Men stoppade nu in stolpen i kylen i typ 30 min ut och tog ut dne och tyckte att piggen rörde sig lite och och tog i lite hårdare och stolpfan kunde plötsligt röra sig.

Nu har jag tryckt ner den litegrann så den inte är max uttryck läge.

Är väl inget annat att göra än att låta bli att komma ihåg att inte ha den max uttryck läge när den förvaras i förrådet nudå
Vad för fabrikat är det på stolpen, så man vet vad man ska undvika?

Själv har jag bara haft det där på en stolpe och det var en KS.

I stort sett alla sänkstolpar verkar kunna låsa sig om temperaturen ökar bara några grader i uppfällt läge. Gissar att det är oljan som expanderar och trycker så hårt på baksidan av ventilen att den inte går att trycka in. Så om ditt reglage är stumt, prova att lägga stolpen i kylen (eller i värsta fall frysen) och tryck sen in reglaget/plutten när den fortfarande är kall.

För att undvika detta sänker man stolpen en liten skvätt innan man tar in hojen. Ditt förråd kan ju vara varmare än utomhustemp även om det inte är uppvärmt. När den pajjade utomhus kanske det var kallare i förrådet än ute, eller blev varmare under turen. Låter inte direkt sannolikt men inte omöjligt.
Har råkat ut för det med OneUp, men har inte kopplat det till temp... men perfekt då vet jag hur jag skall hantera det om det händer igen!

//Kristoffer

Alla de jag nämnde har fastnat i toppläge om man tar in hojen i värmen från att ha varit ute i kyla.
KS Lev, Brand-X 150 och 170, OneUp 210, BY Revive, RS Reverb (första generationen tror jag).

Det finns säkert variationer på samma stolpe, särskilt mellan olika generationer. Men med tanke på hur vanligt det verkar vara så är det nåt man nog får lära sig att leva med. Och det är egentligen inget problem bara man kommer ihåg hur man gör.

Alla de jag nämnde har fastnat i toppläge om man tar in hojen i värmen från att ha varit ute i kyla.
KS Lev, Brand-X 150 och 170, OneUp 210, BY Revive, RS Reverb (första generationen tror jag).

Det finns säkert variationer på samma stolpe, särskilt mellan olika generationer. Men med tanke på hur vanligt det verkar vara så är det nåt man nog får lära sig att leva med. Och det är egentligen inget problem bara man kommer ihåg hur man gör.
Ok.
För min del har dessa inte fastnat:
Brand-X
Tranz-X
Bontrager line
Bikeyoke revive
Fox transfer

Men en KS Lev har fastnat för mig och den var fast i veckor innan den plötsligt började funka igen.

Men då är väl helt enkelt många stolpar kanske benägna till detta om man har otur. Då ska jag kanske fundera på att inte bojkotta KS.

Senast ändrad:
Mina Bike yoke har låst sig , men kunnat avhjälpas enkelt med revive funktionen. Fick mer kraft med den än från kabelreglaget.

Polaren drog sönder fästet för vipparmen längst ned på droppen efter hans låst sig, vilken det nu är som Trek använder på sina hojar.

Drömmen vart kort...först idag hade jag möjlighet att skruva tillbaka droppern på cykeln. Hinner skruva fast den i cykeln och märker att de plötsligt att den inte låser sig som den gjorde inomhus när jag fick den att fungera.

Om jag sätter mig på den utan att satt fast med vajer eller nåt så är den alldeles svampig.

Den låser sig liksom inte. Inomhus var den helt stum och och provade skjuta ut in den ett par ggr och det fungerade bra.

Ser ingen olja eller nåt som åkt ut från cylindern men den fungerar liksom som en dämpare nu. Gungar upp och ner....

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp