Ny Eagle GX drivlina klickar

Frippe99

Aktiv medlem
Tjena,

Köpt ny hoj som levererades med Sram Eagle GX drivlina. Har kört Shimano 12s ett par år så har sluppit mecka med drivlinan. Kedjan byttes ut till en X01 innan första turen. Efter två turer så har kedjan börjat klicka i mitten av kassetten. Har testat att justera b-gap och ändlägen men har inte fått bort ljudet. Ljudet påminner om när index är off och kedjan försöker klättra upp till nästa kugg. Genom att justera och öka vajerspänningen kan jag eliminera ljudet men då blir vajern för spänd för att de tre lättaste växlarna ska lira bra.

Hittade många trådar som nämnde att GX kassetten har dåliga toleranser och att lösningen är att slipa på vissa tänder. Någon som har ngt bättre tips? ?

Tack!

Låter som om ditt växelöra inte är 100 rakt. Då blir det precis så som du beskriver. Är inte ovanligt att de är lite off även på nya cyklar.

Precis det här upplevde jag på min Sram GX. I mitt fall så uppstod det enbart på 8:ans växel och det var ett klick som kom en gång per varv. Upptäckte att det var en kugg på 9:ans drev som var lite böjd mot 8:an som kedjan klättrade på en kort stund varje varv innan den dunsade ner på plats och det gav ljudet. Slutade med att jag bände ut den kuggen lite och lyckades då få det tyst.

Tillbaka
Topp