Ny effektmätare eller smart trainer?

Audioholic

Aktiv medlem
Effektmätaren på min lvg dog i somras. Hade en Quarq DZero som inte tålde kedjetapp.. Nog om detta.

Jag har kört med dumtrainer och min effektmätare på cykeln för vinterträning inomhus. Det ger ju vissa begränsningar men har ändå funkat helt ok med trainerroad och zwift.

Nu har jag budget till en ny effektmätare och funderar på att köpa en smart trainer istället. Typ en Elite Suito.
Småbarnsåren är här med full kraft och lite garagecykling är tidseffektivt och bra just nu.

Då missar jag ju såklart effektmätning ute, men satsar väl mer på mtb ändå.
Låter det vettigt?
Det känns ju mer rationellt med effektmätare på cykeln, men lutar väl mer åt smartTrainer just nu..

På zwift måste det väl vara betydligt roligare med en smart trainer, blir ju ganska verklighetstrogen cykling uppför och nerför mm, sen personligen har jag ruttnat på zwiftcykling för alltid, men det är en annan femma ?

Det verkar ganska entydigt här. Men så hintade jag ju också om vilket svar jag ville ha ;)

Budgetalternativet Elite Tuo för 3800kr
eller Elite Suito för ca 5500kr? (något billigare från tysken, men kanske bikester är lättare att göra garantiärenden mot?)

red: suito-sutio-siuto

Direktdriven är nog att föredra, bör vara tystare än wheel on trainers, inte för att det är ett jätteproblem iof? har själv tidigare kört med tacx genius många hundra mil utan problem.

Direktdriven alla gånger.
Ja, jag hade ju gärna sluppit att pumpa varje gång. När man läser i suito-tråden verkar många ha problem, men det verkar funka ok med garantiärenden.
Jag kör med Elite tuo och den fungerar bra.
DC Rainmaker verkar också gilla den. Kanske blir det ett budgetavgörande tillslut. Även denna lär ju vara en uppgradering mot nuvarande tacx dumtrainer (som trots allt funkat bra för billig peng).

Kolla på en beggad Kickr snap i så fall? Ny hade jag köpt direktdriven och då är jag ändå inte så intreserad av kalibreing och annat. 5000+ för on wheel är för mycket.

Vad ljudnivå gäller är snap helt ok tycker jag bara man har trainer däck

Har en Suito och en Snap i hemmet. Snapen har skön cykelkänsla, kör separat bakhjul till den så man har ett trainerhjul man enkelt sätter på.

Frun kör med Snap, hon bryr sig inte så mycket om watt hit och dit utan vill mest ha nåt att kunna friskvårdsträna på.

Själv föredrar jag min Suito, men hade nog idag köpt en Kickr Core för bättre cykelkänsla. Suiton funkar helt okej men det är inte så naturlig cykelkänsla i den. Helt andra pengar för en Core dock.
Har haft olika versioner av Flux innan och kan inte påstå att den skulle varit bättre än Suiton heller.
En sak irriterar mig dock på Suiton och det är den dåliga adaptern för through axle.

Hade en för bakhjul innan men ruttnade på att hjulet ibland spann lite (säkert inget jätteproblem, men irriterande) så jag köpte en direktdriven. Kan inte tänka mig att gå tillbaks.

Nackdelen när man byter till direktdriven om man har två cyklar är att jag kommer att alltid ha en cykel utan bakhjul liggande i vägen...och att antalet växlar måste synkas...

Har en Suito och en Snap i hemmet. Snapen har skön cykelkänsla, kör separat bakhjul till den så man har ett trainerhjul man enkelt sätter på.

Frun kör med Snap, hon bryr sig inte så mycket om watt hit och dit utan vill mest ha nåt att kunna friskvårdsträna på.

Själv föredrar jag min Suito, men hade nog idag köpt en Kickr Core för bättre cykelkänsla. Suiton funkar helt okej men det är inte så naturlig cykelkänsla i den. Helt andra pengar för en Core dock.
Har haft olika versioner av Flux innan och kan inte påstå att den skulle varit bättre än Suiton heller.
En sak irriterar mig dock på Suiton och det är den dåliga adaptern för through axle.
En bagagnad Snap kanske ändå är idé. Jag gillar beg, rent principiellt. Det verkar ju dessutom finnas annonser..

Fast direktdriven är ju tilltalande.
Gäller endast en cykel i hushållet. Har redan ett trainer hjul, men bytena mellan hjul och trainer blir ju lättare med direktdriven med.. Fast oftast byter jag bara 2ggr per år, kanske beroende på strulet?

För mig är det en himmelsvid skillnad i hur kul o motiverande det är att använda en nätuppkopplad smarttrainer jmft med en enkel friktionsbromsad apparat.

Tillbaka
Topp