Ny eller begagnad för samma pris

Jonengs

Ny medlem
Hej

Står inför inköp av ny/gammal MTB. Ska användas både som träningscykel i skogen och för en del pendling till vardags. Har nu hittat en ny Cube Acid 27,5 2014 för 9000 kr, dvs hardtail.

Har samtidigt möjlighet att köpa en Scott Genius 40 från 2009 i mycket fint skick. Knappt några repor så då borde den ha gått lugnt kan man tycka. Servad som den ska enligt ägaren och ser som sagt mycket fin ut. Verkar ha riktigt bra komponenter, justerbar dämpning och mycket annat som nog är bra.

Har själv lite erfarenhet av dämpade cyklar över huvud taget så jag har lite svårt att bedöma värdet. Priset för Cuben är nog inget att säga om men däremot svårt att bedöma värdet på en begagnad cykel.

Scott.jpg
Obs, SCOTT cykeln på bilden är en annan men den ser ut exakt så där.
cube.jpg

Cube Acid 27,5

Nåväl, om den nu är i så bra skick som beskrivs, vilket val hade ni gjort?

En är ju fullgung och den andra HT. Det är väl en betydligt mer avgörande skillnad än att den ena råkar vara begagnad? Bestäm dig för vilken sort du vill ha, och köp den.

Det är ju klart olika karaktär på de där två.

Innan jag skulle köpa en begagnad genius så skulle jag slå en signal till Scott Sverige och kolla hur det ser ut med felfrekvens, garantier och service på ram och dämpare. Bakdämparen är en ganska udda historia, och hade lite dåligt rykte när det begav sig.

En fem år gammal heldämpad cykel med 26" hjul kan inte kosta många kronor idag. Kanske läge att köpa båda cyklarna?

Jag hade köpt den nya. Risken för att cykeln skall tillbringa sommaren på verkstaden istället för i skogen borde vara radikalt lägre då.

Detta kanske var en konstig jämförelse men ändå den praktiska verkligheten just nu för mig. Lutar nog åt ny HT ändå. Mindre risk för komplikationer och jag är nog egentligen inte av något stort behov av heldämpat. 9000 för Geniusen kanske är mycket trots allt, med tanke på teknikutveckling och ökad risk för krångel med tekniken (dämpare).

Fast Cuben har ju ingenting som är nytt jämfört med Geniusen, förutom att hjulens diameter är 25 millimeter större. Snackar man teknikutveckling är Geniusen långt före cuben.

Om det enda valet jag hade i hela världen var dessa två cyklar, och Geniusen är i nyskick hade jag valt Geniusen. Visst, den kanske går sönder och får nedsatt funktion, men Cuben är ju så enkel så att den kommer med funktionsnedsättning som standard.

Tack Oxr
Det var ord och inga visor:-) men det var lite så jag tänkt också. Med Geniusen får jag hyfsade komponenter som förvisso är några år gamla men ändå hyfsad kvalitet från början. Lite oroande dock att bakdämparen verkar ha varit lite problematisk.

Jo, men rykten och sanningar är ju inte samma sak. Jag vet att det fanns en del problem med både ram och dämpare, men det kan ju vara sådant som strulade första produktionsmånaden och sedan löstes. Så jag tycker absolut att du ska slå en signal till Scott Sverige i Uppsala och höra med deras tekniska support.

Det som är lite knepigt med just den bakdämparen är att den jobbar "baklänges", och går därför inte att ersätta så lätt. Men om Scott kan få fram reservdelar är ju det inget jätteproblem.

Tillbaka
Topp