Ny Enduro/trail (2016)? Ny XC/Trail (2020)?

Dr Gugge

Medlem
Av listade cyklar hade jag helt klart valt en ripley för lunsen.
Mmm... Lunsen o liknande typ av cykling är trotts allt 95 % av det jag kör, dumt att optimera för något annat.

Spring förbi Velotek i Uppsala. De har en santa cruz tallboy democykel. Värt att testa kanske. Tror de kan ha någon mer cykel. En Blur ev. In å kolla
Såg någon tidigare byggtråd, det var ju ingen lättviktare direkt 😁 Men vikten är ju inte allt, kan ju vara värt att testa när det finns så nära inpå...

Finns det några andra uppenbara Ripley-alternativ? Typ 120 slag, hyfsat flack...

Jag har kikat lite på Radon Skeen Trail, på pappret lik Ripley (även om det kanske är enda likheten). Har inte sett någon riktig test av den men Radon Slide trail fick ju tyvärr inte riktigt stående ovationer hos Enduro-MTB.

//Kristoffer

risv

Medlem
Tycker ni en fs behövs i lunsen? Lurar på en vitus mythique vrs (fs) eller vitus sentier (ht).

ht:n verkar ha lite vassare dämpare.. vet inte hur x-fusion står sig på mythique vrs

Dr Gugge

Medlem
Norco optic borde ju passa in, vann pinkbikes fieldtest för trailhojar trots endast 120 slag
Opticen såg riktigt trevlig ut också, den lila var riktigt snygg! Absolut ett alternativ.

Kanske
Commencal Meta Tr 29
Fuji rakan
När jag köpte Jeffsyn för tre år sedan så kikade jag lite på Commencal, men har ratat dom pga av vikten nu men det kanske är dumt, får kika lite till...

Tycker ni en fs behövs i lunsen? Lurar på en vitus mythique vrs (fs) eller vitus sentier (ht).

ht:n verkar ha lite vassare dämpare.. vet inte hur x-fusion står sig på mythique vrs
Jag kör både HT o FS i Lunsen, båda är roligt men jag använder nog FS:n lite mer :)

//Kristoffer

Dr Gugge

Medlem
Ns kanske?

Kikat på den men ratat den som "för XC", men den har ju ändå ok geo...
Kollat lite på Define...
Verkar ju smidigt att kunna byta mellan 130 och 155 slag bak...

Kommer sluta med att jag inte kan bestämma mig o behåller Jeffsyn ;)

//Kristoffer

Crossmax

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Erik O

Aktiv medlem
Cyklar ripmo i Uppsala, mest nåsten och tycker den funkar jättebra. Den är väldigt rapp och lätt i känslan i relation till slag. Men Uppsala är ju platt och hade jag köpt hoj idag hade en ripley legat riktigt bra till, tror den passar lite bättre i skogarna här.

Dr Gugge

Medlem
Cyklar ripmo i Uppsala, mest nåsten och tycker den funkar jättebra. Den är väldigt rapp och lätt i känslan i relation till slag. Men Uppsala är ju platt och hade jag köpt hoj idag hade en ripley legat riktigt bra till, tror den passar lite bättre i skogarna här.
Ja, Ripmo skulle ju säkert ändå funka bra, det är ju inte så att jag är osugen på en Ripmo AF, lätt att ryckas med av alla coola youtube-klipp 😁

Santa Cruz Tallboy v4 kanske. Lite mer utförsorienterad jämfört med Ripleyn, men på det stora hela väldigt snarlik Ripleyn.

Edit: såg att Tallboyen redan diskuterats. Bjuder på en länk till en ny recension av Ripleyn: https://enduro-mtb.com/en/ibis-ripley-xtr-build-review-2020/
Ripleyn får ju genomgående riktigt bra recensioner! Men många bra tips i tråden...

//Kristoffer

Jeffsyn ser riktigt trevlig ut men jag är lite rädd att det skall kännas trögt med 29" (till skillnad från 170 slag ;) )... Jag har ju en ganska smidig 26:a idag med 150/140 slag... Men TR V4.2 kanske skulle passa ganska bra med 140/130 och 27.5, mindre slag men större hjul?

Går det köra en Jeffsy i typ Järvsö?

Generellt sett löser jag halvtaskig teknik med slaglängd ;)

150/140 Radon?
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-150-27,5-10.0-hd-464147/wg_id-7247

//Kristoffer
Säkert nån som redan svarat detta. Men jag kör med en Spectral 2018bmed 140/150 slag. Den har gått i både Järvsö och Gesunda. Funkar fint fast jag är absolut ingen duktig cyklist... Så en DH där hade nog varit bättre 😅

Dr Gugge

Medlem
Säkert nån som redan svarat detta. Men jag kör med en Spectral 2018bmed 140/150 slag. Den har gått i både Järvsö och Gesunda. Funkar fint fast jag är absolut ingen duktig cyklist... Så en DH där hade nog varit bättre 😅
Det inlägget var 3 år sedan, det blev en Jeffsy då och den funkade bra i Järvsö 😁 Nu är det en ersättare till Jeffsyn det gäller... inte absolut nödvändigt men skoj att testa något nytt.

//Kristoffer

Dr Gugge

Medlem
Så, nu har jag hunnit bestämma mig för Ripley... Optic, Rakan, Tallboy, funderat på Ripmo AF och sen Rakan igen...

Budgeten är ju hyfsat flexibel... men den påverkar ju ändå valet. Detta talar lite för Rakan
Den fick ju bra kritik (om än inte lika bra som övriga) men en Rakan 1.3

...går att hitta för 23800:- vilket ju ändå är viss skillnad mot rampriset för en Tallboy eller Ripley :oops:
Rakan med ett par lätta CF hjul hamnar ju på ett ganska humant pris... men som sagt, å andra sidan lär man ju inte bli missnöjd med en Tallboy eller Ripley.

Men sitter inte i sjön, så får väl fundera lite till...

//Kristoffer

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer