Ny framgaffel, hjälp!

• Trådstartare Trådstartare VH
  • Start datum Start datum

VH

Ny medlem
Ny framgaffel, hjälp!
Är på jakt efter en billig och bra framgaffel. Kör stelt för tillfället och har lust att gå tillbaka till dämpat men har ingen överdrivet bra budget då jag ska köpa nytt drivpaket också.
Utbudet på CRC är det som gäller och har spanat lite grand på EXR(Pro/Supra?) serien från Marzocchi och RS Pilot SL.
Kommer mest köra XC och lite FR.

Förslag, för/nackdelar med gafflarna?

Ja, jag har sökt runt men inte fått någon klarhet i vad som vore bäst :-)

Tack på förhand!

Senast redigerad av en moderator:
Ny framgaffel, hjälp!
Du ska ha en Marzocchi MX Comp, den kostar ca 2000kr. Oljedämpad, finns med stålfjäder eller luft. Bombsäker gaffel, köp inget enklare om du vill ha något som fungerar i längden.

/Leo

Ny framgaffel, hjälp!
pilot gafflarna har jag hört en hel del ont om.. men det snackas mycket skit om rs överhuvud taget när man pratar hållbarhet o så.. har själv en rs judy sl av modell äldre och lättare än dagens o den håller hur bra som helst hittils, inte gjort ett smack åt den på 2 säsonger då den senast renoverats vintern 01-02.

det är så.. får du ett måndagsex så är ingen gaffel bra.. däremot värkar marzocchi ha betydligt förre måndagsex.. en mx comp är ett bra val, kanske en eta så du får lockout? jag gillar iaf vanliga mx compen som en kompis har, väldigt följsam o bekväm gaffel som är extremt prisvärd.

mx compen ser jag som det ända alternativet i de lägre prisklasserna efter dina behov och dagens marknad, har dock ingen koll på manitou.

Ny framgaffel, hjälp!
är det värt att köpa en gaffel med ETA då?

skillnad mellan comp och comp coil är?

vad är det för typ av pump man behöver?

Senast redigerad av en moderator:
Ny framgaffel, hjälp!
Värt och värt, det beror på vad du värdesätter? Jag har ETA på min gaffel, men använder den väldigt sällan. Endast vid extremt branta klättringar, så branta som de flesta går uppför. Annars behövs den knappt.

Enbart Comp har luftfjäder, medans Comp Coil har stålfjädrar. Är du av normalvikt så passar säkert Comp Coil som handsken, lite mer linjär känsla och mindre okänslig igångsättning av fjädringen. Luftfjädergaffeln har den fördelen att den går att exakt pumpa till det trycket som du vill ha.

Du behöver en gaffelpump, de kostar ca 200kr.

/Leo

Ny framgaffel, hjälp!
visst det blir väl kanske lite landsväg och då kanske det är skönt att kunna låsa den, men det känns som om det är mindre viktigt.

väger runt 80 sträcket men det kommer nog ökas upp i höst. har ingen vidare koll på gafflar i allmänhet så säg du vad som borde passa!
tack för hjälpen / Viktor

ps. pumparna på nätaffärerna är ju snuskdyra, vilka säljer 200kr pumpar? ds

Ny framgaffel, hjälp!
Då skulle nog en MX Comp passa, med luftfjäder. Pump, drog till med 200:-, men de flesta ligger på ca 300:- såg jag nu. <http://www.cyclecomponents.com/> har bra priser på både gaffel och pump, men lite långa leveranstider ibland.

/Leo

Ny framgaffel, hjälp!
Liten förtydling:
MX Comp finns i tre version (om man bortser från slaglängden):

MX comp Air - luft i båda benen
MX Comp Coil - stålfjäder i båda benen
MX Comp ETA - luft i ena benet, eta-paket + fjäder i andra benet

Har själv en ETA som jag är mycket nöjd med, rekommenderas. Även om jag inte använder ETAn speciellt mycket är den bra att ha ibland.

Ny framgaffel, hjälp!
Min Kompis köpte en EXR Pro från CRC. Helt kanon bra gaffel. Väldigt prisvärd. Kännns som den tål en hel del också, lixom lite mer freeride/xc gaffel än bara ren xc gaffel...om du förstår.

Har kört en del på den ock måste säga att den är väldigt skön. Doch är det progresiv fjäder. Vissa föredrar det och andra inte. Jag är en "inte" :) bara för att jag är van vid min Z1:a med dubbla stålfjädrar. Trotts det skulle jag inte tveka en sekund att köpa den om jag var du.

Tillbaka
Topp