ny framgaffel till surly

ny framgaffel till surly
Hej allihopa!
I vintras/höstas byggde jag mig en långfärdscykel med surly disc trucker(26tum) som bas. Men jag har nu blivit väldigt sugen på att skaffa mig en framdämpad MTB men känner att jag inte har dom pengarna för en ny cykel med högkvalite. Jag har därför tänkt mig att införskaffa en ny framgaffel (dämpad) nytt styre och eventuellt nya fälgar.

Men då jag inte kan något om MTB behöver jag nu er hjälp. Vilken framgaffel bör man ha, tänker på vilken slaglängd på dämparna, vilket märke och alla de andra saker som spelar in. och som extra är det några fälgar som är extra bra lämpade för detta? Det är säkert något mer jag behöver veta, men det kommer man som alltid på lite senare.
Tack på förhand!

/Kristian

ny framgaffel till surly
Bäst är nog att jobba på att skaffa den där framdämpade MTBn du är sugen på. Din Disc Trucker är ju en touring "cross" med 26-tums hjul. Det är nog svårt att hitta en gaffel som passar riktigt bra till cykelns geometri, och det finns risk för att resultatet blir märkligt. Kanske är endast nya hjul med breda fälgar och fetare däck ett bättre alternativ om du vill dämpa cykeln lite.

Ska du verkligen försöka med dämpad gaffel så är det bara att börja leta. Den måste passa ditt existerande styrlager, så du behöver en likadan krona som kom med ditt styrlager. Kanske något med kort slaglängd från SR Suntour skulle kunna komma i närheten.

Som du säkert redan slagit upp så har 26" Disc Trucker 14,8" lång gaffel med 1.9" rake/offset.

ny framgaffel till surly
Tack för detta svar. Det ser ju inte lovande ut. Får se vad tiden medger och hoppas på att jag får sålt min bil så ska jag nog kunna köpa en MTB.
OM jag då ändrar min fråga och ställer den som så här, vad bör en MTB kosta som Ska klara terräng? Tanken är nästa år att köra AIM Challenge.

ny framgaffel till surly
Det finns gott om trådar på det ämnet om du söker, enligt vissa kanske för många. :)

Kortfattat så kan man väl säga att knappt 10000 kr kan räcka för en ny bra hardtail, men att det är bra valuta på varje tusenlapp du lägger till på det, upp till någon gräns typ drygt 20000.

Begagnat är så klart billigare, kan finnas till halva priset i använt skick, riktigt billigt ibland om det behövs full service och byte av drivlina, etc. En utmaning med att köpa begagnad cykel är att hitta rätt storlek.

ny framgaffel till surly
qma skrev:
> Ska du verkligen försöka med dämpad gaffel så
> är det bara att börja leta. Den måste passa
> ditt existerande styrlager, så du behöver en
> likadan krona som kom med ditt styrlager. Kanske
> något med kort slaglängd från SR Suntour skulle
> kunna komma i närheten.

Eftersom hojen inte är byggd med dämpad gaffel i åtanke blir geometrin lite skum om du höjer upp den i fronten. Vill du ändå testa så behöver du inte köpa en ny kona till styrlagret utan du kan återanvända den som sitter på nuvarande gaffel. Lär bli tight med MTB-fett däck i ramen så det blir väldigt mycket kompromisser.

Kör den som en CX och köp en begagnad MTB i framtiden istället får bli mitt råd.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp