Ny framgaffel

scott_scale

Ny medlem
Ny framgaffel
Jag har en scott scale 50 ifrån 2007. Läste i en annan tråd att RS Tora-gaffeln som medföljer till den inte är så bra.

Tycker ni att det är värt att satsa på en ny? Hur skiljer de sig? Vad i min åkning vinner jag på att köpa en ny bättre? Kan någon rekomendera mig en ny framgaffel som är prisvärd?

Vad menas med att lockouten är ganska klen på den gaffeln som medföljer? Är det några andra delar på cykeln som kan löna sig att bytas ut?

Nu blev det många frågor på en gång men jag är tacksam för alla tips jag kan få?

Kört hårt i sommar =).

Ny framgaffel
Vad vill du uppnå med att byta gaffel? Prylhysteri bara eller tycker du det är nåt fel på den? Klart att endel här kan kalla den kass för att rättfärdiga sina mycket dyrare leksaker men nåt större fel på en tora är det inte. jag tycker att den är ganska hyfsad men lite tung kanske.
Att lockouten skulle vara klen kanske är sant om man med det menar att gaffeln inte blir totalstum vid låsning men var gör det om man inte tävlar eller pendlar?
/Janne

Ny framgaffel
Som sagt lite tung.. men det är jag oxo. Lockouten funkar bra för mina 110+ kg. Fördelen är att den är tillfredställer alla mina cykelbehov, och är inte så kinkig på service (Tora 318 solo air). Jag vet inte om jag skulle vilja ha en ny gaffel, då den nuvarande är så färgmatchad med resten av min vita stålcykel, och känns bra och jobbar som jag vill (så vitt jag vet).

Tillbaka
Topp