Ny framgaffel

sas82

Ny medlem
Ny framgaffel
Behöver expert hjälp ;).

Jag kom över en Rock Shox Dart 2 billigt o köpte den direkt till min odämpade Nishiki Kodiak utan att ta reda på fakta osv.
Nu hade jag tur för mitt styrlager var ogängat (AHEAD) och diametern var samma som på Rock Shox:en.
Nu är bara frågan om geometrin på ramen o cykeln i övrigt kan ha dämparen. vad tror ni ska man testa?
Obs har ett Big Betty på framhjulet o ett ganska mycket mindre däck på bakhjulet, så cykeln är för nuvarande något hög i fronten. Ett till Big Betty är beställt.

Andra frågan är de svårt att byta gaffeln själv om man inte har några specialverktyg? hade varit bra med en snabb guide.

Tack på Förhand.

Bilagor

• DSCF0002.JPG
    DSCF0002.JPG
    66.3 KB · Besök: 28
  • IMG_6879.JPG
    IMG_6879.JPG
    50.1 KB · Besök: 18
Senast redigerad av en moderator:
Ny framgaffel
Det du kommer behöva är en hammare och en kniv du inte är rädd om för att demontera nedre lagerbanan som är fastpressad på gaffelröret. Sen behöver du något att banka dit lagerbanan på RS-gaffeln.
En starnut behövs också ifall det inte redan sitter en sån i gaffeln. Å så nånting att kapa gaffelröret med.
Med tanke på hur högt styrer du har nu så borde sittställningen utan vidare kunna vara densamma men du kommer få lite flackare gaffelvinkel som kommer göra hojen stabilare men lite långsammare att svänga med.
Kul impuls för övrigt! Tror det kommer bli skitbra =)

(Läsvärt innehåller också allt du behöver veta för ett gaffelbyte så ta en titt där.)

Tillbaka
Topp